دگرباشان جنسی افغان به دولت بریتانیا: ما را از خشونت طالبان نجات دهید

«ما بخشی از این جامعه‌ایم و باید حق داشته باشیم آن‌طور که می‌خواهیم زندگی کنیم»

تظاهرات دگرباشان جنسی افغان قرار بود روبروی سفارت بریتانیا در اسلام‌آباد برگزار شود اما پلیس پاکستان مانع شد و تظاهرات را به یکی از پارک‌های  این شهر منتقل کرد-  AAMIR QURESHI / AFP

گروهی از دگرباشان جنسی افغان روز پنجشنبه، ۲۰ مرداد (۱۱اوت)، در تظاهراتی در شهر اسلام‌آباد پاکستان، از دولت بریتانیا خواستند به اعضای جامعه دگرباشان جنسی افغان پناهندگی بدهد.

اوزلم، یکی از دگرباشان جنسی افغان و سازمان‌دهندگان این تظاهرات، به رسانه بریتانیایی پی‌ای‌نیوز گفت که بیش از یک هزار دگرباش جنسی افغان از ترس طالبان می‌خواهند از این کشور فرار کنند و باید امکان پناه بردن آنان به یک کشور امن فراهم شود.

دگرباشان جنسی افغان در پاکستان کارزاری با عنوان «بیایید زندگی کنیم» به راه انداخته و گردهمایی‌های اعتراضی نیز برگزار کرده‌اند. اوزلم ۲۴ ساله، هماهنگ‌کننده این گردهمایی‌ها، مدعی است که هفته‌ها پیش از اینکه به پاکستان برسد، نیروهای طالبان در خانه‌اش در کابل به او حمله کردند. او می‌گوید که در حمله به خانه او، یکی از همخانه‌‌هایش که او نیز از دگرباشان جنسی بود، کشته شد: «طالبان او را با خود بردند، به او تجاوز کردند و روز بعد، جسد او در یک پارک در کابل، آویزان شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زندگی دگرباشان جنسی در افغانستان، پیش از به قدرت رسیدن طالبان نیز با مشکلات فراوان همراه بود. این گروه همواره در افغانستان پنهانی و با چالش‌های متعدد زندگی کرده‌اند؛ اما با تسلط طالبان بر افغانستان، این چالش‌ها دوچندان شدند و طالبان از هیچ خشونتی در قبال آنان دریغ نکردند.

به گفته اوزلم، طالبان شمار زیادی از تراجنسیتی‌های افغان را با خود برده‌اند و هنوز از سرنوشت آنان هیچ اطلاعی در دست نیست.

تظاهرات روز پنجشنبه با هماهنگی گروه دگرباشان جنسی افغان و گروه بشردوستانه «روشنیا» در پاکستان برگزار شد. گروه روشنیا مدعی است که بیش از یک هزار دگرباش جنسی افغان و دست‌کم ۲۰ حامی جامعه دگرباشان جنسی در افغانستان، ایران، پاکستان و ترکیه، در وضعیتی ابهام‌آمیز و در خفا زندگی می‌کنند.

گروه روشنیا و جامعه دگرباشان جنسی افغان از کشورهای جهان و به‌ویژه بریتانیا می‌خواهند دست‌کم ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از دگرباشان را که شدیدا در معرض خطرند، به بریتانیا منتقل کنند. این در حالی است که دولت بریتانیا از آغاز روند تخلیه افغانستان اعلام کرد حمایت از دگرباشان جنسی افغان را در دستور کار دارد و به این حمایت ادامه می‌دهد.