زنان گیاه‌خوار بیشتر دچار شکستگی لگن می‌شوند

خطر شکستن لگن در کسانی که گوشت نمی‌خورند در مقایسه با آن‌هایی که گوشت می‌خورند تا ۳۳ درصد افزایش می‌یابد

«برنامه‌های گیاه‌خواری اغلب مقادیر کمتری از مواد مغذی که با سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مرتبط است، به بدن می‌رسانند»- Canva

مطالعه‌ای جدید نشان داده است زنانی که از برنامه غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که در دوران پیری دچار شکستگی لگن بشوند.

این مطالعه آشکار کرد که خطر شکستگی لگن در زنان گیاه‌خوار در مقایسه با آن‌هایی که گوشت می‌خورند تا یک‌سوم (۳۳ درصد) افزایش می‌یابد.

پژوهشگران گفتند دلیل احتمالی این امر می‌تواند این باشد که گیاه‌خواران «اغلب مواد مغذی کمتری که با سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مرتبط است، دریافت می‌کنند.»

این مطالعه در مقیاس بزرگ که در ژورنال بی‌ام‌سی مدسین (BMC Medicine) منتشر شد، ۲۶ هزار زن ۳۵ تا ۶۹ ساله در بریتانیا را مورد بررسی قرار داد و خطر شکستگی لگن را در میان گیاه‌خواران، ماهی‌خواران و کسانی که هرازگاهی گوشت می‌خورند در مقایسه با زنانی که به‌طور منظم گوشت می‌خورند، ارزیابی کرد.

کارشناسان دانشگاه لیدز داده‌های مطالعه کوهورت زنان در بریتانیا (UK Women's Cohort Study) که گروه زنان را در طول زمان ردیابی می‌کند تا ارتباط بین برنامه غذایی و سلامتی را ارزیابی کند، مورد بررسی قرار دادند.

از این گروه، بیش از یک‌چهارم (۲۸ درصد) گیاه‌خوارند، در حالی که یک درصد وگان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در طول یک دوره ۲۰ ساله، پژوهشگران دریافتند که ۸۲۲ مورد شکستگی لگن در میان این زنان مشاهده کردند و بالا رفتن خطر شکستگی لگن فقط در میان افرادی مشاهده شد که گیاه‌خوار بودند.

جیمز وبستر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «مطالعه ما بر نگرانی‌های احتمالی در مورد خطر شکستگی لگن در زنان گیاه‌خوار تمرکز می‌کند.»

«با این حال، به مردم هشدار نمی‌دهد که برنامه‌های غذایی گیاه‌خواری را کنار بگذارند - زیرا در هر برنامه غذایی، مهم است که شرایط شخصی را درک کنیم و ببینیم چه مواد مغذی برای سبک زندگی سالم و متعادل مورد نیاز است.»

او افزود: «برنامه‌های گیاه‌خواری اغلب مقادیر کمتری از مواد مغذی که با سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها مرتبط است، به بدن می‌رسانند. این نوع مواد مغذی معمولا در گوشت و سایر فرآورده‌های حیوانی بیشتر از گیاهان‌اند، مانند پروتئین، کلسیم و سایر ریزمغذی‌ها.»

«مصرف کم این مواد مغذی ممکن است به کاهش تراکم مواد آلی استخوان و توده عضلانی که می‌تواند شما را بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن قرار دهد منجر شود.»

پروفسور جانت کید، یکی از نویسندگان این مطالعه، افزود: «شکستگی لگن یک مسئله بهداشت جهانی با هزینه‌های اقتصادی بالا است که باعث از دست دادن استقلال، کاهش کیفیت زندگی و افزایش خطر سایر مشکلات سلامتی می‌شود.»

«برنامه‌های غذایی که بر پایه گیاهان‌اند با ضعیف بودن استخوان مرتبط‌اند، اما شواهدی در مورد ارتباط با خطر شکستگی لگن وجود نداشته است. این مطالعه گام مهمی برای درک خطرهای احتمالی برنامه‌های غذایی گیاهی است که می‌تواند در درازمدت ارائه شود و نشان می‌دهد که چه کاری می‌توان برای کاهش این خطرها انجام داد.»

پژوهشگران گفتند که پژوهش بیشتری لازم است تا بررسی شود که آیا نتایج مشابهی در بین مردان وجود دارد یا نه.

گزارش تکمیلی از پی‌ای (PA)

 

© The Independent

بیشتر از زندگی