اف‌بی‌آی در بازرسی خانه ترامپ به دنبال «اسناد هسته‌ای محرمانه» بود

بنا به گزارش‌ها، نگرانی مقام‌های دولتی این بود که «اطلاعات به‌دست افراد نادرست» بیفتد

بر اساس یک گزارش جدید، ماموران اف‌بی‌آی در جریان بازرسی پرماجرا از خانه مارالاگو دونالد ترامپ به دنبال «اسناد هسته‌ای محرمانه» بودند.

این اتفاق فقط چند ساعت پس از آن رخ داد که مریک گارلند، دادستان کل، گفت وزارت دادگستری از یک قاضی فدرال فلوریدا خواسته بود تا پس از سیل انتقادها از رئیس‌جمهوری پیشین و بسیاری از جمهوری‌خواهان، حکم تفتیش منزل او را صادر کند.

افراد مطلع از این تحقیق به واشنگتن‌پست گفتند که اسناد محرمانه مربوط به سلاح‌های هسته‌ای از جمله مواردی بود که اف‌بی‌آی در جریان تفتیش عمارت ترامپ روز دوشنبه به دنبال آن بود.

این روزنامه پنجشنبه ‌شب گزارش داد: «کارشناسان اطلاعات محرمانه گفتند که این بازرسی غیرعادی نشان‌دهنده نگرانی عمیق مقام‌های دولتی درباره انواع اطلاعاتی است که به گمان آن‌ها ممکن است در باشگاه مارالاگو ترامپ وجود داشته باشد و احتمال آن می‌رفت که به دست افراد نادرست بیفتد.»

این منابع به این روزنامه نگفتند که آیا این اسناد مربوط به سلاح‌های متعلق به ایالات متحده یا کشور دیگری است‌، یا ماموران چنین اسنادی را پیدا کرده‌اند یا خیر. وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی از اظهارنظر و صحبت با این روزنامه خودداری کردند.

دیوید لاوفمن، رئیس پیشین بخش ضد جاسوسی وزارت دادگستری، به واشنگتن‌پست گفت: «اگر چنین چیزی درست باشد، نشان می‌دهد داده‌هایی که به‌صورت غیرقانونی در مارالاگو موجود است شاید در بالاترین سطح طبقه‌بندی‌ اسناد محرمانه قرار بگیرد.»

«اگر اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری بر این باور بودند که هنوز در مارالاگو داده‌های فوق‌محرمانه‌ای وجود دارد، انگیزه قوی‌تری برای بازیابی آن اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن ایجاد می‌کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افشاگری به حمله اف‌بی‌آی به مارالاگو در کمتر از یک هفته پیش ابعاد جدی‌تری داد. تاکنون، جمهوری‌خواهان راهی برای استدلال داشتند که این حرکتی سیاسی است و هدفش شرمنده کردن رئیس‌جمهوری پیشین بر سر موضوعی است که معمولا اولویت چندانی ندارد. این بحث با علم به اینکه احتمالا قضیه اسرار هسته‌ای مطرح باشد به پایان می‌رسد؛ بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره، حتی متحدان رئیس‌جمهوری پیشین تحت فشارند توضیح مستدلی ارائه دهند که چرا اسناد مربوط به توان هسته‌ای ایالات متحده آمریکا یا کشوری دیگر تحت هر شرایط قابل قبولی در مارالاگو نگهداری می‌شود.

این موضوع همچنین مخاطرات وزارت دادگستری را افزایش می‌دهد. اگر این افشاگری صحت داشته باشد، این وزارتخانه برای اقدام و مجازات فرد مسئول در حذف نامناسب اسناد مرتبط با موضوع هسته‌ای، تحت فشار شدید قرار خواهد گرفت.

چنین اسراری، اگر به‌طور خاص به توان [هسته‌ای] ایالات متحده آمریکا مربوط باشد، وضعیت را به نقض احتمالی قانون جاسوسی تبدیل می‌کند. این قانون مصوب دوران جنگ جهانی اول معمولا در مورد سرقت اطلاعات از طرف شخص ثالث صدق می‌کند، اما به حذف و ذخیره‌سازی نامناسب هر سند حاوی جزئیات توان دفاعی ایالات متحده آمریکا نیز مرتبط است.  

پیش‌تر در روز پنجشنبه، گارلند اذعان کرد که تصمیم به درخواست از قاضی برای صدور حکم بازرسی اموال ترامپ را شخصا تایید کرده است و گفت که این وزارتخانه تصمیم به تفتیش خانه رئیس‌جمهوری پیشین را موضوعی ساده تلقی نکرده است.

او گفت: «در صورت امکان، به‌کارگیری روش‌هایی با مزاحمت کمتر به‌‌عنوان جایگزینی برای بازرسی و محدود کردن دامنه هر بازرسی که انجام می‌شود، رویه‌ای استاندارد است.»

او افزود اطلاعاتی که به‌تازگی فاش کرده بود «تمام چیزی است که اکنون می‌تواند بگوید».

او گفت: «اطلاعات بیشتر به شیوه مناسب و در زمان مناسب منتشر خواهد شد.»

گارلند همچنین حملات ترامپ و متحدانش به ماموران اف‌بی‌آی در روزهای پس از علنی شدن تفتیش املاکش را محکوم کرد.

ترامپ تفتیش خانه‌اش را «حمله ارتش» اف‌بی‌آی توصیف کرده است و هم او و هم وکلایش ادعا کرده‌اند که ماموران اف‌بی‌آی ممکن است با استفاده از دسترسی‌ که حکم [تفتیش] به آن‌ها داده است، مدارکی را در ملک او جاسازی کرده باشند.

همچنین مجریان قانون در همان روز مرد مسلحی را کشتند که دفتر میدانی اف‌بی‌آی سینسیناتی را تهدید کرده بود. ریکی شیفر، ۴۲ ساله، پس از آنکه پلیس تلاش کرد تا به‌صورت  مسالمت‌آمیز و گفت‌و‌گو به این حادثه پایان دهد، به ضرب گلوله کشته شد.

© The Independent

بیشتر از جهان