تزریق سرمایه نجومی ایران به ترکیه

ایرانی‌ها و عراقی‌ها بزرگترین خریداران مسکن در ترکیه هستند

عکس از تجارت نیوز

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز می‌گوید طی یک سال و نیم گذشته یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از ایران برای خرید ملک در ترکیه خارج شده است.

ترکیه از معدود کشورهایی است که با سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری می‌توان اقامت این کشور را کسب کرد و در آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار ترکیه، مشخص شد که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ تعداد ۵۰۵ هزار و ۷۹۵ واحد مسکونی در ترکیه فروخته شدند که نزدیک به ۲۰ هزار از این واحدها توسط اتباع خارجی تهیه شدند. این رقم نسبت به همین مدت در سال پیش‌تر ۶۹ درصد افزایش داشته است. 

عراقی‌ها و ایرانی‌ها با ۴۲۹ و ۴۱۵ واحد، بزرگترین خریداران مسکن در ترکیه هستند. روس‌ها، آلمانی‌ها، انگلیسی‌ها و کویتی‌ها نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

مسعود بنابیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز ضمن اشاره به کاهش ۵۰ درصدی ارزش لیر ترکیه طی چند سال اخیر گفت: «خریداران این ملک‌ها، تاکنون ۵۰ درصد ضرر کرده‌اند. ضمن آنکه تا ۳ سال نیز نمی‌توانند ملک را بفروشند از طرف دیگر اقتصاد این کشور ثبات اروپا را ندارد و میزان بدهی خارجی این کشور به ۴۵ میلیارد دلار رسیده است اما با این شرایط هنوز هم برخی افراد برای گرفتن اقامت و پاسپورت ترکیه تلاش می‌کنند».

بنابیان می گوید از زمان وضع این قانون، ۲۶۸ هزار ایرانی اقامت ترکیه گرفته‌اند و می‌افزاید: «به‌طور متوسط اگر هر خانواده را ۴ نفر در نظر بگیریم نزدیک به ۶۰ هزار خانواده در این کشور ملک خریداری کرده‌اند. با وجود دلار ۱۱ هزار تومانی اما باز هم تفریحات و اقامت در این کشور بسیار ارزان‌تر از ایران است ضمن آن‌که علاوه بر تفریح بحث خرید مخصوصاً پوشاک نیز مطرح است. تولیدات این کشور ۵۰ درصد ارزان‌تر از پوشاک داخلی است ضمن آن‌که کیفیت و طراحی به مراتب بهتر است».

به گزارش ایرنا، فاروک آکبال، کارشناس موسسه مشاوره املاک نویتا اینترنشنال در این رابطه می‌گوید: «درآمد ترکیه از خرید املاک توسط خارجی‌ها در نیمه اول سال ۲۰۱۸، ۲ میلیارد دلار بود. حالا تنها در ماه ژانویه، ۴۹۳ میلیون دلار ترکیه از طریق فروش املاک به‌ دست آورده‌ است. در ماه مارس و آوریل نیز خارجی‌ها به ترتیب ۵۴۷ میلیون و ۴۲۱ میلیون دلار به بازار املاک ترکیه ریخته‌اند. در ماه ژوئن نیز رقمی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار از این طریق به بازار املاک ترکیه تزریق شده‌است».

طبق این گزارش، ۱۵۰ هزار دلار برای خرید مسکن در ترکیه کافی است اما اتباع کشورهای خارجی سه میلیارد دلار تنها در شش ماه به ترکیه تزریق کرده‌اند.

گفتنی است چندی پیش خبرگزاری آناتولی گزارش کرده بود که ایرانی‌ها پیش از شهروندان کشورهای عراق، یمن و افغانستان، بیشترین تعداد متقاضیان دریافت تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری هستند که سهولت گرفتن تابعیت، توانمندی بیشتر مالی ایرانیان نسبت به کشور جنگ‌زده منطقه و نزدیکی ترکیه از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی به ایران از عوامل تاثیرگذار بر این آمار هستند.

سوای از انگیزه‌ها و یا عوامل مطرح در این میان، کوچ این رقم نجومی از سرمایه ایرانی به کشور همسایه در چنین اوضاع نابسامان اقتصادی ایران و ترکیه نه خبر خوشی برای ایران است و نه برای ترکیه. این در حالیست که بر خلاف افزایش مهاجرت به ترکیه، میزان سفر گردشگری ایرانیان به این کشور پس از لرزش‌های ارزی در واحد پول هر دو کشور کاهش داشته است. شمار گردشگران ایرانی سال گذشته، ۱۸ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۷ داشته است.

بیشتر از