فصل جدید لیگ برتر و دعوای قدیمی حق پخش تلویزیونی

به‌رغم اعتراض باشگاه‌ها، صدا‌وسیما درآمد پخش مسابقات را به آن‌ها نمی‌پردازد

در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران، مدیران باشگاه‌ها یک بار دیگر به پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی از طرف صداوسیمای جمهوری اسلامی معترض شدند. حق پخش یکی از مهم‌ترین منابع درآمد باشگاه‌های فوتبال در جهان است، ولی صداوسیمای انحصاری حاضر نیست که برای پخش مسابقات زنده فوتبال هزینه کند.

در سال‌های گذشته، روسای فدراسیون فوتبال به روش‌های مختلف تلاش کردند به حق پخش تلویزیونی برسند، ولی هر بار به موانع مختلفی برخورد کردند و خواسته به‌حق باشگاه‌ها برآورده نشد. در دوران ریاست علی کفاشیان، فدراسیون فوتبال برای رسیدن به حق پخش تلاش کرد مانع ورود دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه‌ها شود، ولی با فشار نهادهای امنیتی خیلی زود مجبور به عقب‌نشینی شد.

باشگاه استقلال برای لیگ بیست‌ودوم راه حل متفاوتی پیدا کرده تا حداقل بتواند بخشی از درآمد پخش تصاویر بازی‌ها را به دست آورد. این باشگاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در بازی‌های خانگی این تیم تنها دوربین‌های پخش زنده اجازه حضور در ورزشگاه را دارند و هیچ دوربینی بدون هماهنگی نمی‌تواند در سالن کنفرانس یا «میکسدزون» (راهروهایی که در حد فاصل رختکن به زمین ورزشگاه‌های فوتبال قرار دارد که علاوه بر آن، محل مصاحبه خبرنگاران با بازیکنان و کادر فنی تیم‌ها است) حضور داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه آمده است: «به‌منظور احقاق حق باشگاه استقلال از درآمدزایی مرتبط با محتوا و هماهنگی به عمل‌آمده با سازمان لیگ، از این پس امکان حضور دوربین‌های تلویزیونی جهت تصویربرداری از مسابقات خانگی (به استثنا پخش زنده مسابقه) و نشست‌های خبری پیش و پس از مسابقاتی که استقلال میزبان آن‌ها است، وجود ندارد. همچنین، این موضوع شامل میکسدزون‌های بازی‌های خانگی استقلال هم می‌شود. سایر برنامه‌های تلویزیونی که خواهان تصویربرداری از مسابقات خانگی استقلال، نشست‌های خبری و میکسدزون بازی‌های استقلال هستند، می‌توانند بعد از توافق با باشگاه استقلال به این مهم دست یابند.»

استقلال با این روش تلاش کرده است بخشی از درآمد تولید محتوای تصویری از مسابقات تیمش را به دست آورد، ولی این رقم قابل مقایسه با ارزش واقعی حق پخش مسابقات این تیم نیست و بعید است که بتواند بخش بزرگی از هزینه‌های باشگاه را پوشش بدهد.

محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان، در حاشیه مراسم تجلیل از خبرنگاران از طرف این باشگاه گفت: «همه می‌دانند که حدود ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌های جهان از طریق حق‌ پخش تامین می‌شود. آن موردی که در بودجه دولت پیش‌بینی شده ارتباطی به حق پخش ندارد، بلکه حق فدراسیون فوتبال از تبلیغات مسابقات ورزشی است. عدد خیلی ناچیز ۱۵ میلیارد را گفتند که صداوسیما به وزارت ورزش بدهد و وزارت بین فدراسیون‌ها پخش کند، در صورتی که صداوسیما برای یک سریال خود بیشتر هزینه می‌کند.»

سعید آذری که سابقه مدیرعاملی در دو باشگاه ذوب‌آهن و فولاد خوزستان را دارد، درباره ریشه‌های بحران مالی باشگاه‌های لیگ برتری گفت: «ما تمام راهکارهای اقتصادی که برای ایجاد پول از خود فوتبال است را به نحوی یا به‌دلیل کمبود قانونی (مثل حقوق کپی‌رایت) یا عدم قوانین بازدارنده مثل فیرپلی مالی که از هزینه وحشتناک جلوگیری کنند یا نبود حق پخش تلویزیونی که چیزی شبیه به سراب است، نمی‌توانیم داشته باشیم، چون طبق اصول مندرج در قانون اساسی، واگذاری هرگونه سیگنال، حق درآمدها و... برمی‌گردد به تصویب در جاهایی که قدرتمند هستند و نمی‌گذارند پولی که در صداوسیما است، به فوتبال برسد.»

بیشتر از فوتبال