گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا؛ روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم می‌کنند

شورای امنیت روز پنجشنبه نشستی اضطراری برای بررسی احتمال وقوع یک فاجعه اتمی در زاپوریژیا برگزار می‌کند

زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در قاره اروپاست-- Ed JONES / AFP

در پی گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، مقامات روسی و اوکراینی همچنان یکدیگر را مسئول این گلوله‌باران معرفی می‌کنند و خواستار برخورد جامعه جهانی با این اقدام هستند.

میخاییل اولیانوف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در وین، روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار توییتی در همین زمینه نوشت: «کشورهای غربی تردید دارند که از اوکراین بخواهند تا گلوله‌باران نیروگاه زاپوریژیا را متوقف کند و به این ترتیب، کی‌یف را تشویق می‌کنند که به این اقدامات خطرناک که می‌تواند به فاجعه‌ای هسته‌ای بینجامد، ادامه دهد. آیا آنها در نشست امروز شورای امنیت، بر این تابوی خود خواسته غلبه خواهند کرد؟ راستش من شک دارم.»

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه، به دلیل احتمال خطر بروز یک فاجعه هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا یک جلسه اضطراری تشکیل دهد.

نیروگاه زاپوریژیا در روزهای اخیر بارها گلوله‌باران شد و بر نگرانی‌ها از وقوع یک فاجعه اتمی افزود.

با این همه گمان می‌رود که تاسیسات اصلی و زیرساخت‌های هسته‌ای نیروگاه از جمله راکتورهای آن هنوز آسیبی ندیده‌اند و در گلوله‌باران‌های اخیر، چند خط فشار قوی انتقال برق منهدم شده باشد.

روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، وزیران خارجه گروه هفت از روسیه خواستند که کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را فورا به اوکراین بازگرداند.

این نیروگاه از ماه مارس در کنترل نیروهای روسی است، هرچند کارشناسان اوکراینی همچنان آن را اداره می‌کنند.

 در بیانیه وزیران خارجه گروه هفت گفته شده: «کارکنان اوکراینی نیروگاه باید بتوانند بدون هیچ تهدید و اعمال فشاری به وظایف خود عمل کنند. کنترل روسیه بر این نیروگاه، منطقه را به خطر انداخته است.»

مقامات اوکراین روسیه را متهم می‌کنند که از نیروگاه زاپوریژیا به عنوان یک سپر برای انجام حملات خونین خود به اوکراین استفاده می‌کنند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روسیه را متهم کرده که حملاتی را از مناطق نزدیک نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا علیه اوکراین انجام می‌دهد، چرا که می‌داند اوکراین به‌دلیل احتمال وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی، از پاسخ متقابل به این حملات خودداری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه این ادعاها را رد و متقابلا اوکراین را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کند.

میخائیل اولیانوف، پیش از این نیز اظهارات مقامات اوکراینی مبنی بر مین‌گذاری این نیروگاه از سوی نیروهای روسی را دروغ خوانده بود.

تداوم حمله به بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، موجب شده تا مقامات بسیاری نسبت به وقوع یک فاجعه هسته‌ای هشدار دهند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای در همین زمینه اعلام کرد:« من به شدت از گلوله‌باران بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا نگران هستم. این اقدام خطر بسیار واقعی فاجعه هسته‌ای را به دنبال دارد.»

او از روسیه و اوکراین خواست که نهایت خوشیتن‌داری را از خود نشان دهند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در روزهای اخیر خواستار دسترسی بازرسان بین‌المللی به نیروگاه زاپوریژیا شده بود.

او گفته بود: «هر گونه حمله به نیروگاه هسته‌ای، اقدامی انتحاری است.»

هراس جهانی از وقوع یک فاجعه احتمالی در  بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا پس از انتشار گزارش‌هایی در روز یکشنبه افزایش یافت که از آسیب دیدن سه حسگر تشعشع در اثر درگیری در این منطقه خبر می‌داد.

یک مقام روسی بعدا تایید کرد که نیروگاه به صورت عادی کار می‌کند.

بیشتر از جهان