واسکولیت؛ اختلال خودایمن چیست؟

واسکولیت (تورم رگ‌های خونی) یک اختلال خودایمنی نادر در جهان است

برخی از نشانه‌های بیماری واسکولیت شامل سردرد، کاهش وزن، خستگی، تب و دردهای عمومی بدن است-AFP

اشتون کوچر فاش کرده است که واسکولیت (تورم رگ‌های خونی) دارد، یک اختلال خودایمنی نادر که باعث می‌شود توانایی دیدن، شنیدن و راه رفتن را از دست بدهد.

کوچر در طول اکران خصوصی قسمت آتی سریال نشنال جئوگرافیک به نام «وحشیانه دویدن با بر گریلز: چالش» (Running Wild with Bear Grylls: The Challenge) که اکسس هالیوود (Access Hollywood) آن را ساخت، توضیح داد که چگونه این بیماری او را از پای درآورده است.

او گفت: «تقریبا دو سال پیش، من به این نوع عجیب و فوق‌العاده نادر واسکولیت مبتلا شدم، که تقریبا بینایی‌ام را خراب کرد، شنوایی‌ام را خراب کرد، تمام تعادلم را از بین برد. یک سال طول کشید تا همه آن‌ها را دوباره به دست بیاورم.»

او همچنین تصدیق کرد که «شانس‌ آورده که زنده است» و سپس به این موضوع اشاره کرد که چگونه این ترس برای سلامتی را به‌ عنوان «موضوعی که خاص او ساخته شده بود» می‌بیند، طوری که باعث شد زندگی «سرگرم کننده‌تر» شود.

در این جا همه چیزهایی را که باید در مورد واسکولیت بدانید، از نشانه‌های اولیه تا انواع مختلف درمان آن را آورده‌ایم.

واسکولیت چیست؟

طبق اعلام مایو کلینیک (Mayo Clinic) واسکولیت زمانی است که رگ‌های خونی دچار التهاب می‌شوند که باعث «ضخیم شدن رگ‌های خونی می‌شود». در نتیجه، این امر می‌تواند جلوی جریان عادی خون را بگیرد و به اندام‌ها آسیب برساند.

بیشتر انواع واسکولیت نادرند و این بیماری می‌تواند بر یک یا چند اندام تاثیر بگذارد.

نشانه‌های آن چیست؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشریه همچنین این طور بازنشر کرد که برخی از نشانه‌های این بیماری شامل سردرد، کاهش وزن، خستگی، تب و دردهای عمومی بدن می‌شود.

غیر از نشانه‌های عمومی‌تر واسکولیت، برخی از نشانه‌های خاص‌تر ممکن است شامل صدای زنگ در یک گوش و درد معده بعد از غذا خوردن باشد.

برخی از افراد مبتلا به این اختلال همچنین دچار از دست دادن موقت بینایی و احساس بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها یا پاها شده‌اند.

چه چیزی باعث واسکولیت می‌شود و چه چیزی افراد را در معرض خطر ابتلا به آن قرار می دهد؟

طبق گفته مایو کلینیک، علت‌های این اختلال خودایمنی «به‌طور کامل شناخته نشده است». با این حال، ممکن است به ژنتیک افراد و سابقه پزشکی آن‌ها ربط داشته باشد.

این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از «حمله اشتباهی سیستم ایمنی به سلول‌های رگ‌های خونی» باشد که ممکن است به دلیل بیماری‌هایی مانند هپاتیت بی (B) و هپاتیت سی (C) یا سرطان‌های خون ایجاد شود.

در حالی‌ که هر کسی می‌تواند نشانه‌های واسکولیت را داشته باشد، مواردی که ممکن است خطر ابتلا به اختلال‌های مختلف را افزایش دهد شامل سن، سابقه خانوادگی و سابقه اختلال‌های ایمنی مانند لوپوس است.

داروها نیز ممکن است یک عامل خطر باشند، طبق گفته این تارنما، هیدرالازین (hydralazine) آلوپورینول (allopurinol) مینوسایکلین (minocycline) و پروپیل‌تیوراسیل (propylthiouracil) ممکن است باعث ایجاد واسکولیت شوند.

انواع مختلف درمان چیست؟

طبق گفته مایو کلینیک، درمان‌ها در اصل بر کنترل التهاب رگ‌های خونی متمرکزند و هرگونه بیماری زمینه‌ای را که ممکن است باعث بروز واسکولیت شود زیر نظر می‌گیرند.

به طور خاص، یکی از داروهای رایج که برای کنترل التهاب ناشی از واسکولیت استفاده می‌شود، دارویی کورتیکواستروئیدی (corticosteroid) به نام پردنیزون (prednisone) است. اگر چه انواع داروهای دیگر هم می‌توانند وجود داشته باشند، اما داروهایی که افراد مصرف می‌کنند به شدت واسکولیت آن‌ها بستگی دارد.

در بعضی از موارد، وقتی که واسکولیت باعث ایجاد «بالن در دیواره رگ خونی» می‌شود که به آن آنوریسم (aneurysm) نیز می‌گویند، ممکن است افراد نیاز به «جراحی داشته باشند تا خطر پارگی رگ کاهش یابد.»

این نشریه همچنین نحوه کار بر روی آزمایش‌های بالینی را برای کشف انواع مختلف درمان و راه‌های تشخیص این اختلال خودایمن به‌اشتراک گذاشت.

© The Independent