راهکار جمهوری اسلامی برای تداوم ممنوعیت حضور زنان: لیگ بی‌تماشاگر شد

مشکلات بلیت‌فروشی واقعی است یا بهانه‌جویی؟

انتظار می‌رفت که در فصل جدید، تماشاگران به ورزشگاه‌ها بازگردند، ولی در فاصله دو روز تا شروع فصل، دوباره قرار شد مسابقات بدون تماشاگر باشند‌ـ ATTA KENARE / AFP

سازمان لیگ فوتبال ایران در هفته‌های گذشته اعلام کرد که فصل جدید لیگ برتر با ظرفیت ۳۰ درصدی تماشاگران برگزار می‌شود؛ ولی در آستانه شروع لیگ بیست‌ودوم، خبر رسید که هفته اول این مسابقات به دلیل مشکلات سامانه بلیت‌فروشی الکترونیک بدون تماشاگر خواهد بود.

فصل گذشته، اکثر بازی‌های لیگ برتر بدون تماشاگر برگزار شدند، در حالی که در بیشتر اماکن عمومی از جمله سینماها و تئاترها محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا برچیده شده بودند. مهم‌ترین دلیل غیبت تماشاگران در مسابقات لیگ فصل گذشته این بود که فیفا فوتبال ایران را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها تحت فشار گذاشته و ایران هم با این تصمیم، صورت مسئله را پاک کرده است. انتظار می‌رفت که در فصل جدید، تماشاگران به ورزشگاه‌ها بازگردند، ولی در فاصله دو روز تا شروع فصل، دوباره قرار شد مسابقات بدون تماشاگر باشند.

سازمان لیگ در اطلاعیه خود نوشت: «به دلیل اشکالات سامانه بلیت‌فروشی الکترونیکی باشگاه‌ها مسابقات هفته نخست لیگ برتر بدون بلیت‌فروشی و بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «با بررسی‌های انجام‌شده از سامانه بلیت‌فروشی الکترونیک باشگاه‌های لیگ برتر، اشکالات متعددی استخراج و بر این اساس مقرر شد تا زمان رفع اشکالات ارزیابی‌شده سامانه‌های مذکور، تمامی مسابقات لیگ برتر بدون بلیت‌فروشی و بدون تماشاگر برگزار شوند. به این ترتیب، در تمامی مسابقات هفته نخست لیگ برتر تماشاگران بدون تهیه بلیت مجاز به حضور در ورزشگاه‌ نیستند.»

اطلاعیه چنین به پایان می‌رسد: «باشگاه‌ها نیز موظف شده‌اند هرچه سریع‌تر برای رفع اشکالات اخذشده اقدام کنند و تاییدیه‌های لازم را از دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه اتخاذ کنند تا امکان بلیت‌فروشی الکترونیکی باشگاه‌ها فراهم شود.»

این اطلاعیه در حالی منتشر شد که از ظهر چهارشنبه، سامانه بلیت‌فروشی دیدار استقلال و سپاهان آغاز به کار کرد و بسیاری از هواداران نیز موفق شدند بلیت بخرند. اینک باید از سازمان لیگ پرسید که چرا دو روز مانده به شروع لیگ به فکر بررسی و رفع ایراد سامانه‌های بلیت‌فروشی افتاده و چرا در روزهای قبل، آن‌ها را بررسی نکرده است؟

فروش بلیت یکی از منابع اصلی درآمد باشگاه‌های لیگ برتر است و برگزاری بدون تماشاگر مسابقات زیان مالی قابل‌توجهی به آن‌ها وارد می‌کند. از طرف دیگر، هواداران تیم‌ها تمایل دارند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و تصمیم جدید سازمان لیگ قطعا با اعتراض آن‌ها روبرو خواهد شد.

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها یکی از مشکلات بزرگ فوتبال ایران است که فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته نتوانسته است راه‌حلی برای آن پیدا کند. فیفا در دو سال گذشته فدراسیون فوتبال را برای حضور تماشاگران زن در بازی‌های ملی و باشگاهی تحت فشار قرار داده است؛ با این حال، حمید سجادی، وزیر ورزش، هفته گذشته ضمن رد این موضوع، مدعی شد که در نامه فیفا، الزامی در این مورد وجود ندارد.

بیشتر از فوتبال