واکنش تهران و واشینگتن به طرح ترور بولتون در آمریکا

تهران گزارش توطئه برای ترور را رد کرد؛ واشینگتن درمورد پیامدهای تهدید شهروندانش هشدار داد

شهرام پورصفی، مرتبط با سپاه تلاش کرد با پرداخت ۳۰۰هزار دلار  بولتون را در شرق آمریکا به قتل برساند-FBI

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا، مبنی بر دست داشتن عوامل وابسته به سپاه پاسداران در طرح کشتن جان بولتون، مشاور امنیت پیشین «کاخ سفید»، این گزارش را «افسانه‌‌ای نخ‌نما» و «سناریوسازی» برای «عناصر ورشکسته سیاسی و بی‌ارزش» توصیف کرد.

همزمان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن در واکنش به تلاش تهران برای قتل جان بولتون در خاک آمریکا گفت: «قبلا گفتیم و دوباره می‌گوییم دولت بایدن از محافظت و دفاع از شهروندانش در مقابل تهدید و تروریسم فروگذار نمی‌کند و در صورتی که ایران علیه شهروندان آمریکایی شامل مقامات کنونی یا سابق اقدام کند، با پیامدهای سختی مواجه خواهد شد.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، بامداد روز پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ به‌نقل از ناصر کنعانی نوشت مقام‌های قضایی آمریکا، بدون ارائه مدارک و مستندات لازم، اتهام‌های را علیه نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند. 

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، بیانیه روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا را «تداوم سیاست شکست‌خورده ایران‌هراسی» نامید.

کنعانی در بخش دیگری از گفت‌وگو خود با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، هشدار داد حکومت ایران نسبت به هرگونه اقدام احتمالی علیه اتباع خود، به بهانه این «اتهامات مضحک» اقدام خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یکی از اعضای سپاه پاسداران، با نام «شهرام پورصفی»، ۴۵‌ساله، ساکن تهران که با نام مستعار «مهدی رضایی» با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کند تلاش کرده است با پرداخت ۳۰۰هزار دلار جان بولتون را در شرق آمریکا به قتل برساند. 

چند ساعت بعد از انتشار این گزارش، وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس نیز در گزارشی نوشت مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، نفر دومی بوده که در فهرست ترور عوامل سپاه پاسداران در آمریکا قرار داشته است.

واکنش‌ها در داخل آمریکا هم پس از انتشار گزارش روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا گسترده بود و کماکان نیز ادامه دارد.

بولتون روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از مقام‌های وزارت دادگستری تشکر کرد و در گفت‌وگو با شبکه خبری «نیوز‌نیشن» گفت: این تنها من نیستم که هدف اقدامات حکومت ایران قرار گرفته‌ام. به‌گفته بولتون: «من اولین نفر نیستم، بدون تردید آخرین نفر هم نخواهم بود.»

مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه در واکنش به گزارش‌های طرح ترور مقام‌های پیشین دولت ترامپ، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت واضح است که رژیم ایران از هیچ هزینه‌ای برای کشتن مایک پمپئو دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، با انتقاد از سیاست دولت بایدن در قبال حکومت ایران نوشت با وجود این که حکومت ایران قصد ترور مقام‌های آمریکایی را داشته است، دولت بایدن همچنان دنبال ادامه گفت‌وگوهای احیای برجام است.

خبرگزاری رویترز، بامداد روز پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از یک مقام دولت بایدن، بدون ذکر نام نوشت، موضع دولت آمریکا این است که انتشار این گزارش، نباید بر روی روند گفت‌وگوهای هسته‌ای با حکومت ایران تاثیر بگذارد.

بیشتر از جهان