جان بولتون: توافق با حکومت ایران اشتباهی بزرگ است

بولتون، پس از برملا شدن نقشه قتلش از سوی سپاه پاسداران، گفت این امر ماهیت جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد

بولتون: باید کشورهای جهان را نسبت به ماهیت جمهوری اسلامی ایران آگاه کرد -- LOGAN CYRUS / AFP

پس از اعلام جرم وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا علیه یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام برنامه‌ریزی برای سوقصد جانی به جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، او در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز نسبت به این واقعه واکنش نشان داد.

بولتون در این مصاحبه گفت:«من تنها فردی نیستم که [حکومت] ایران برای ترور کردنش در تلاش است.» به‌گفته این مقام سابق کاخ سفید، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای قتل او، ماهیت این حکومت را مشخص می‌کند.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در ادامه این بخش از اظهاراتش تاکید کرد که باید همه کشورهای جهان، از جمله بریتانیا را که در پی احیای برجام است، نسبت به ماهیت حکومت ایران آگاه کرد.

بولتون در این گفتگو بار دیگر تاکید کرد که هرگونه توافقی با جمهوری اسلامی ایران «اشتباهی بزرگ» به‌حساب می‌آید و به‌ضرر آمریکا و متحدین این کشور در منطقه خاورمیانه تمام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، ۱۰ اوت ۲۰۲۲، اعلام کرد یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌نام «شهرام پورصفی»، تلاش کرده تا با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار افرادی را به‌منظور کشتن جان بولتون استخدام کند.

وزارت دادگستری آمریکا در این بیانیه نوشت هدف احتمالی از طراحی این سوقصد در خاک ایالات متحده، انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، بوده که نیروهای دولت آمریکا او را در دی ماه ۱۳۹۸ در خاک عراق کشتند.

این وزارتخانه همچنین در ارتباط با پورصفی نوشت او فردی ۴۵ ساله و ساکن تهران است و با نام مستعار «مهدی رضایی» برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کند. بر پایه ادعای وزارت دادگستری آمریکا، پورصفی مسئولیت هماهنگی و اجرای عملیات سوقصد به جانِ بولتون در آمریکا را بر عهده داشته است.

با این اوصاف، خبرگزاری رویترز در روز چهارشنبه از قول یک مقام دولت آمریکا نوشت در حال حاضر ایالات متحده بر این باور نیست که اتهام‌های وارده به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید بر دیپلماسی این کشور در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارد.