ترامپ: به پرسش‌های دادستانی جواب ندادم؛ بی‌گناهم!

رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا گفت از حقوق خود طبق متمم پنجم قانون اساسی آمریکا استفاده کرده است

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۰ اوت (۱۹ مرداد ۱۴۰۱)، گفت هنگام دیدار با دادستان کل ایالتی نیویورک، حاضر نشد به پرسش‌ها پاسخ دهد.

دادستانی مشغول تحقیق در مورد برخی اقدامات تجاری کسب‌و‌کار خانوادگی ترامپ است. اما ترامپ با استفاده از حقوق خود طبق متمم پنج قانون اساسی آمریکا، حاضر نشد به پرسش‌ها پاسخ دهد. این متمم به شهروندان آمریکا امکان می‌دهد که از بیان اظهاراتی که شاید به محکوم شدن آن‌ها منجر شود، خودداری کنند.

لتیشیا جیمز، دادستان کل ایالت نیویورک، در جریان تحقیقات خود در مورد اقدامات سازمان ترامپ، خواهان بازجویی از دونالد ترامپ و دونالد جونیور و ایوانکا، پسر و دختر رییس‌جمهوری سابق آمریکا، شده است. این سه عضو خانواده ترامپ کوشیده بودند از حضور در تحقیقات اجتناب کنند. محور تحقیقات خانم جیمز این پرسش است که آیا سازمان ترامپ در قیمت املاک خود دستکاری کرده است، یا خیر. احتمال می‌رود که قیمت این املاک برای دریافت وام مناسب، بالاتر از ارزش واقعی آن‌ها، یا برای برخورداری از معافیت مالیاتی، پایین‌تر جلوه داده شده باشد. 

ترامپ حدود یک ساعت پس از حضور در دفتر دادستان کل در منهتنِ نیویورک، در بیانیه‌ای گفت: «با استفاده از حقوق و مزایایی که قانون اساسی آمریکا به تمامی شهروندان خود اعطا کرده است، حاضر به پاسخ‌گویی به پرسش‌ها نشدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفاده آقای ترامپ از این حق، می‌تواند عواقبی نیز داشته باشد. اگر کار تحقیقات به محاکمه بکشد، سکوت ترامپ شاید بر تصمیم هیات‌منصفه تاثیر بگذارد. دونالد ترامپ در ضمن به فکر نامزدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴ است و معلوم نیست که این سکوت قضایی، چه عواقب سیاسی ممکن است داشته باشد. 

لتیشیا جیمز گفت، تحقیقات دادستانی شواهد بسیاری نشان داده است که ثابت می‌کنند سازمان ترامپ (که مدیریت شمار کثیری هتل، زمین گلف، و سایر مستغلات را بر عهده دارد) عامدانه اطلاعات مالی نادرست به بانک‌ها و مقام‌های مالیاتی ارائه داده است. 

ترامپِ رییس‌جمهور سابق آمریکا از حزب جمهوریخواه، در بیانیه خود تاکید کرد که هیچ خلافی مرتکب نشده است و تحقیقات لتیشیا جیمز (که از حزب دموکرت است) را بخشی از کارزار چندین ساله علیه خود دانست. ترامپ در بیانیه خود گفت: «روزگاری بود که می‌پرسیدم که اگر فردی بی‌گناه است، چرا از متمم پنجم استفاده می‌کند؟ اما حالا پاسخ این پرسش را می‌دانم.»

رئیس‌ جمهوری سابق افزود: «وقتی خانواده و شرکت و تمام اطرافیان شخصی هدف حمله‌ای بی‌‌اساس و با انگیزه‌های سیاسی با پشتیبانی وکلا و دادستان‌ها و رسانه‌های خبری قلابی قرار می‌گیرند، چاره‌ای برای آدم نمی‌ماند.»

آقای ترامپ در بیانیه خود به لتیشیا جیمز نیز حمله کرد و از اوضاع جرم و جنایت خشونت‌بار در ایالت نیویورک گلایه کرد. 

تحقیقات ایالت نیویورک درباره فعالیت‌های تجاری ترامپ، به یورش پلیس فدرال (FBI) به خانه او که با موضوعی مجزا انجام شد، ارتباطی ندارد. عملیات تجسسی ماموران قانونی «اف‌بی‌آی» در خانه ترامپ در ایالت فلوریدا که روز دوشنبه، ۸ اوت، صورت گرفت، بخشی از تحقیقات در مورد این اتهام احتمالی است که ترامپ هنگام خروج از کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، برخی اسناد محرمانه و فوق‌محرمانه دولتی را، به شکل غیرقانونی با خود به آن خانه برده باشد. 

ترامپ در ماه ژوئن پذیرفته بود که در تحقیقات ایالت نیویورک که سه سال به طول انجامید، شهادت دهد. در آن مقطع، دادگاه استدلال ترامپ را که می‌گفت این تحقیقات انگیزه سیاسی دارند و او به همین دلیل حاضر نیست در آن‌ها شهادت دهد، نپذیرفت. 

ترامپ صبح چهارشنبه، ۱۰ اوت، هنگام خروج از «برج ترامپ»، مشت‌های خود را بالا برد. او کتی آبی با سنجاقی منقش به پرچم آمریکا بر تن داشت و عازم دفتر دادستان کل شد. نیروهای پلیس نیویورک و پرسنل سرویس مخفی آمریکا او را همراهی می‌کردند.

جلسه تحقیقات با حضور ترامپ ظاهرا چندین ساعت طول کشید و تا ساعات اولیه بعد از ظهر هنوز خبری از خروج او نبود.

بیشتر از جهان