آتش‌سوزی بی‌امان در جنوب غربی فرانسه

شش هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در منطقه ژیروند شدند

مقامات محلی استان لندز اعلام کردند که آتش به این منطقه کشیده شده است -- PHILIPPE LOPEZ / AFP

آتش‌سوزی جنگلی در منطقه ژیروند در جنوب غربی فرانسه بیش از شش هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد. جنگل‌های کاج این منطقه در ماه گذشته نیز دچار آتش‌سوزی شدند و بیش از ۱۵ هزار هکتار از این جنگل‌ها نابود شد، در هفته جاری در این منطقه که به شراب‌هایش معروف است، آتش بار دیگر زبانه کشید. 

مقامات محلی استان لندز اعلام کردند که آتش به این منطقه کشیده شده است. دولت فرانسه بعدازظهر چهارشنبه، ۱۰ اوت (۱۹ مرداد ۱۴۰۱)، شمار ماموران آتش‌نشانی را دو برابر کرد و به هزار مامور رساند و در عین حال، هواپیماهای آب‌پاش نیز وارد عمل شدند. 

آتش‌سوزی ماه گذشته، در منطقه لاندیراس آغاز شده بود و پس از وقفه‌ای سه روزه، روز سه‌شنبه، ۹ اوت، دوباره درگرفت. خشکسالی شدید و دمای بالا، دلیل اصلی این فاجعه طبیعی دانسته می‌شود. آتش‌سوزی در همان شب اول حدود شش هزار هکتار جنگل را نابود کرد و به گفته مسئولان آتش‌نشانی، صبح چهارشنبه همچنان به «گسترش سریع» خود ادامه می‌داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالیکه آتش و دود هوا را پر کرده‌ است، مارتین گوسپرو، از مقام‌های منطقه ژیروند، اعلام کرد که بخش گسترده‌ای از بزرگراه بین بوردو و بایون تعطیل شده است. گوسپرو گفت: «روز بسیار پرخطری در پیش داریم.»

در مناطق بلین بلیه، سن ماگن، و هوستن حدد سه هزار و ۸۰۰ نفر از خانه‌های خود تخلیه شدند. دو هزار نفر دیگر هم صبح چهارشنبه در حال تخلیه بودند. در رسانه‌های اجتماعی، برخی از اهالی منطقه از انبوه دود سیاه و از رنج ترک ناگهانی خانه‌های خود سخن گفتند. 

در نزدیکی روستای بلین بلیه ۱۶ خانه نابود شده‌اند، اما هیچ کس زخمی یا مصدوم نشده است. این منطقه در تابستان مملو از گردشگر است. 

آتش لاندیراس که در ژوییه آغاز شد، بزرگ‌ترین مورد از چند آتشی بود که در سال جاری در جنوب غربی فرانسه درگرفت. این منطقه دچار خشکسالی کم‌سابقه و چند موج گرما بوده است. در دو آتش‌سوزی جنگلی در ژیروند در ماه گذشته، بیش از ۲۰ هزار هکتار جنگل نابود شد و حدود ۴۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. 

در هفته جاری برخی از نقاط دیگر فرانسه در جنوب  نیز صحنه آتش‌سوزی جنگلی بودند و در استان «ماین ات لوآر» در غرب کشور ناحیه‌ای جنگلی به وسعت  بیش از ۱۲۰۰ هکتار آتش گرفت.

بیشتر از جهان