سفیر چین در روسیه: آمریکا در پی ایجاد تقابل میان قدرت‌های بزرگ است

سفیر دولت چین در روسیه گفت پکن و مسکو بهترین دوران روابط‌شان در تاریخ را پشت سر می‌گذارند و اعتماد و تعامل میان دو کشور بالا است

سفیر چین در روسیه گفت هدف ایالات متحده آمریکا «مهار چین» است -- Alexei Druzhinin /AFP

دولت چین ایالات متحده آمریکا را «محرک اصلی» جنگ اوکراین دانست.

ژانگ‌ هانهوی، سفیر چین در مسکو، در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۰ اوت ۲۰۲۲، با «تاس»، خبرگزاری دولتی روسیه، انجام داد مدعی شد دولت ایالات متحده آمریکا پیش از آغاز جنگ اوکراین به‌واسطه گسترش نیروهای ناتو و همچنین حمایت از نیروهایی که در پی همسویی اوکراین با اتحادیه اروپا هستند، روسیه را تحت فشار قرار داد.

ژانگ هانهوی در این مصاحبه گفت:«واشنگتن، در مقام آغازکننده و محرک اصلی بحران اوکراین، به اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه و ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد.» این دیپلمات دولت چین، ایالات متحده را متهم کرد که به‌واسطه درگیر کردن روسیه در یک «جنگ طولانی مدت» و استفاده از «چماق تحریم‌ها» قصد درهم شکستن آن کشور را دارد. 

سفیر دولت چین در روسیه همچنین در این مصاحبه روابط فعلی میان پکن و مسکو را «بهترین دوران تاریخ» روابط میان دو کشور توصیف کرد و گفت در حال حاضر بیشترین میزان اعتماد و بالاترین سطح تعامل میان چین و روسیه برقرار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات سفیر چین در این مورد بازتاب توجیهات دولت روسیه برای حمله نظامی به اوکراین است که پس از قریب به شش ماه کشته شدن هزاران نفر، آوارگی یک‌چهارم از جمعیت اوکراین و تخریب شهرهای این کشور را در پی داشته است.

پیش از این نیز در اوج تنش‌های اخیر به‌وجود آمده میان دولت چین و ایالات متحده آمریکا، روسیه از مواضع چین دفاع کرد: سخنگوی وزارت خارجه روسیه، همزمان با ورود سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، این اقدام نانسی پلوسی را «تحریک‌آمیز» توصیف کرد.  

ژانگ هانهوی در بخش دیگری از این مصاحبه، ضمن تکرار انتقادهای دولت متبوعش نسبت به سفر پلوسی به تایوان، گفت آمریکا در پی «احیای ذهنیت دوران جنگ سرد» است و می‌خواهد «رقابت و تقابل قدرت‌های بزرگ» را برانگیزد. او گفت آمریکا در مورد مسئله تایوان دارد از همان تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند که پیش از این آنها را در اوکراین مورد استفاده قرار داده بود؛ تاکتیکی که، از نظر این دیپلمات چینی، هدفی جز «مهار چین» ندارد.

هانهوی در مورد رویکرد دولت آمریکا در قبال تایوان گفت:«مداخله نکردن در امور داخلی [دیگر کشورها] اصلی‌ترین اساسِ حفظ صلح و ثبات در جهان امروز ما به‌حساب می‌آید.»

در پیوند با آخرین رویکرد آمریکا نسبت به جنگ اوکراین، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در روز دوشنبه اعلام کرد یک میلیارد دلار کمک نظامی جدید به اوکراین ارسال خواهد کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمک‌های تازه دولت آمریکا مشمول موشک، مهمات و سایر تسلیحات نظامی خواهد بود؛ تسلیحاتی، که به‌نقل از این خبرگزاری، از ذخایر وزارت دفاع آمریکا تامین می‌شود و بزرگ‌ترین کمک نظامی آمریکا به اوکراین است.

کالین کاهل، معاون وزارت دفاع آمریکا، در مورد کمک‌های تازه نظامی ایالات متحده به اوکراین گفت:«در هر مرحله‌ای از این درگیری، ما بر این متمرکز بوده‌ایم که، با توجه به شرایط در حال دگرگونی میدان نبرد، آنچه اوکراینی‌ها نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهیم.»

بیشتر از جهان