آمریکا معتقد است روس‌ها آموزش استفاده از پهپادهای ایرانی را آغاز کرده‌اند

یک گروه روسی دست‌کم دو بار از ماه ژوئن، به ایران رفته و از پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح بازدید کرده است

ایران قصد دارد صدها پهپاد را که روسیه می‌تواند در جنگ خود علیه اوکراین استفاده کند، به کرملین بفروشد - Iranian Army office / AFP

ایالات متحده بر این باور است که نیروهای روسیه در چند هفته گذشته، آموزش چگونگی استفاده از پهپادها را در ایران آغاز کرده‌اند. این تازه‌ترین نشانه‌ای است از قصد روسیه برای خرید این پهپادها هم‌زمان با ادامه جنگ در اوکراین، خبر می‌دهد.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: «طی چند هفته گذشته، مقام‌های روسی به عنوان بخشی از توافق انتقال پهپاد از ایران به روسیه، در ایران آموزش‌هایی دیده‌اند.»

این در حالی است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ماه گذشته در پاسخ به خبرنگاران در مورد خرید پهپاد از ایران، گفت که «در مورد این موضوع هیچ نظری ندارد».

شبکه خبری سی‌ان‌ان اولین بار در ماه گذشته، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که پیش‌تر به آن‌ها دست یافته بود، گزارش داد که یک گروه روسی از ماه ژوئن دست‌کم دو بار در سفر به ایران از پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح بازدید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر این اطلاعات و به گفته مقام‌های آمریکایی، ایران در ماه ژوئن در فرودگاه کاشان، پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را برای روسیه به نمایش گذاشته است. هر دو نوع پهپاد قادرند موشک‌های هدایت‌شونده دقیق‌ را حمل کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در ماه ژوییه گفت که ایالات متحده معتقد است ایران قصد دارد صدها پهپاد را که روسیه می‌تواند در جنگ خود علیه اوکراین استفاده کند، به کرملین بفروشد. او در آن زمان تاکید کرد: «طبق اطلاعات ایالات متحده، سفر ماه ژوئن اولین بار بود که یک هیئت روسی برای چنین بازدیدی به این فرودگاه رفت. سپس، در تاریخ پنجم ژوییه، دوباره یک هیئت روسی برای یک بازدید مشابه، از این فرودگاه دیدن کرد.»

مقام‌های آمریکایی در ماه مارس فاش کردند که روسیه پیش از این برای دریافت حمایت در جریان تهاجم نظامی به اوکراین، به چین متوسل شده بود. با این حال سالیوان به خبرنگاران گفت: «از اواخر ماه مه، ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین به روسیه کمک نظامی یا اقتصادی ارائه کند، ندیده است.»

ارتش اوکراین عمدتا از پهپادهای بایراکتار ساخت ترکیه برای انهدام پست‌های فرماندهی، تانک‌ها و سامانه‌های موشکی زمین به هوای روسیه استفاده می‌کند؛ در حالی که روس‌ها برای شناسایی و جنگ الکترونیک از پهپادهای اورلان-۱۰ بهره می‌گیرند.

کی‌یف از واشنگتن درخواست کرد تا پهپادهای مسلح قدرتمندتری به این کشور ارائه دهد اما ایالات متحده از ترس اینکه روسیه این اقدام را «بیش‌ازحد» تلقی کند، تاکنون از تحویل آن‌ها امتناع کرده است.

آمریکا معتقد است روس‌ها برای تامین تجهیزات موردنیاز خود با مشکل مواجه شده‌اند و این باعث شده است که برای خرید تجهیزات به ایران مراجعه کنند. مقام‌های ایالات متحده همچنین استدلال می‌کنند که روابط روبه‌گسترش ایران و روسیه نشان‌دهنده این است که ایالات متحده باید حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه حفظ کند.