صلاحیت سه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال ایران تایید شد

اظهار‌نظر‌های تنش‌زا می‌تواند صلاحیت این سه نامزد را پیش از برگزاری انتخابات لغو کند

در جمهوری اسلامی، ورزش و به خصوص فوتبال بیش از چهار دهه است که در خدمت نظام سیاسی و ایدئولوژیک درآمده است- ایرنا

صلاحیت مهدی تاج، میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران تایید شد. این انتخابات قرار است هشتم شهریور برگزار شود.

کمیته بدوی فدراسیون فوتبال تنها صلاحیت سه نامزد را تایید و صلاحیت امیررضا واعظی آشتیانی، علیرضا اسدی و محمد آخوندی را رد کرد. بنا بر گزارش‌ها، نقص در مدارک ارسالی یکی از دلایل این رد صلاحیت بوده است.

کمیته بدوی فدراسیون به نامزد‌های تاییدصلاحیت‌شده هشدار داد چنانچه تا زمان برگزاری انتخابات از «تعهدات» خود «تخطی» کنند، صلاحیت آن‌ها هم رد خواهد شد. خودداری از «اظهار‌نظر‌های‌ها تنش‌زا در مصاحبه‌ها یا مناظرات احتمالی علیه هر شخص حقیقی یا حقوقی» مهم‌ترین تعهدی است که این نامزد‌ها به کمیته بدوی سپرده‌اند.

این نامزد‌ها می‌خواهند سکان فدراسیون فوتبالی در ایران را در دست گیرند که با بدهی‌های انباشته‌ درگیر است و فساد فراگیر اداری و مالی آن را در بند تصمیم‌های غلط انداخته و مسیر‌ی ناهمواری پیش‌ روی آن قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی تاج جنجالی‌ترین نامزد این دوره از انتخابات است که بررسی صلاحیت او با کشمکش‌های زیادی همراه بود؛ اما در نهایت، اعضای کمیته تصمیم گرفتند بدون استعلام از فیفا، صلاحیت او را تایید کنند.

مخالفان تاج در میان سیاستمداران هم کم‌شمار نیستند؛ احسان قاضی‌زاده هاشمی و نصرالله پژمانفر، دو نماینده مجلس، از جمله این مخالفان‌ محسوب می‌شوند. آن‌ها معتقدند که تاج در دوره قبلی ریاستش بر فدراسیون فوتبال، مقصر اصلی انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی و خسارت مالی فوتبال ایران بابت قرارداد این مربی بلژیکی بود.

تعدادی از بازیکنان تیم ملی فوتبال به این دخالت‌ها واکنش نشان دادند و در یک روایتگر (استوری) مشترک در اینستاگرام، از این نمایندگان خواستند در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال دخالت نکنند و کار خودشان را که رسیدگی به معیشت مردم است، دنبال کنند.

در جمهوری اسلامی، ورزش و به خصوص فوتبال بیش از چهار دهه است که در خدمت نظام سیاسی و ایدئولوژیک روحانیون درآمده است و آن‌ها تلاش می‌کنند از این ورزش پرطرفدار بهره‌برداری‌ سیاسی کنند.

خودداری مجلس از تصویب اساسنامه مدنظر فیفا از مهم‌ترین نشانه‌های این نگاه ابزاری به فوتبال در جمهوری اسلامی است. نمایندگان مجلس می‌گویند استقلال فدراسیون فوتبال را برنمی‌تابند و فدراسیون را یک «نهاد عمومی غیردولتی» می‌دانند. 

عبارت «نهاد عمومی غیردولتی» در ادبیات اداری ایران-بر خلاف ظاهر عبارت؛ به معنای وابستگی آن نهاد به دولت است؛ اما فیفا ثبت این تعریف برای فدراسیون در اساسنامه جدید را نمی‌پذیرد و بدیهی است که به استقلال فدراسیون از دولت اصرار دارد.

در سه سال اخیر، فیفا بارها در نامه‌های خود به فدراسیون ایران درباره این مسئله هشدار داد؛ هشدار‌هایی که در نهایت می‌تواند به تعلیق فوتبال ایران منجر شود.

بیشتر از فوتبال