۳۴ نفر از دانشجویان بهائی محروم از تحصیل شدند

فشارها بر شهروندان بهائی در ایران ادامه دارد

بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم‌اند - hra-news

به گزارش هرانا، تا به امروز، ۳۴ نفر از شهروندان بهائی در ایران در نتایج کنکور سراسری امسال با ایراد «نقص پرونده» در سایت سازمان سنجش مواجه شدند. عبارت نقص پرونده در سایت سازمان سنجش از سال ۱۳۸۵  تا به امروز زمانی به کار می‌رود که شهروندان بهایی امکان حضور در دانشگاه را پیدا نمی‌کنند.

طی روزهای گذشته نیز، ۳۱ نفر از بهائیان با این هشدار در صفحه سازمان سنجش مواجه شدند. روز سه‌شنبه اعلام شد ۳ تن دیگر از شهروندان بهائی در شهرهای کرمان، اصفهان و تهران نیز در نتایج کنکور سراسری امسال با ایراد «نقص پرونده» مواجه شدند.

این ۳ نفر از شهروندان بهائی به نام‌های آوا مشکین نفس در کرمان، دیبا بهشاد در اصفهان و جمشید نورانی در تهران نیز در سایت سازمان سنجش با پیغام «نقص پرونده» روبرو و به‌دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شدند.

پیش از این، افرادی با نام‌های «کوروش کریمی نژاد، ارشیا پروین، آریا مصلح، روژین عاطفی، عهدیه نامجویان، تارا روزبهان ساکن اصفهان که به ترتیب نسبت مادر و دختری با یکدیگر دارند و شیوا امین ساکن شاهین شهر، مهسا فروهری، هانا موفقی و هیوا بدیعی ساکن کرج، بهزاد براتی ساکن مشهد، فارس حمدی حصاری، ملیکا ملاکی ساکن بیرجند، بابک یکانی، عطاییه همتی و ژینوس همتی ساکن کرمان، پارسا روحانی و ساغر شهیدی ساکن کاشان، شمیم ایدلخانی و نسیم ایدلخانی ساکن اردبیل، مستعان اقدسی، منا امینی، هونام اسماعیلی و همایون اسماعیلی ساکن تهران، ثمین شهریاری، شهروند بهائی ساکن کرج، شیدا ایشانی و نورا میرزائی شهروندان بهائی ساکن فردیس کرج و کرمان و فروتن رحمانی، رها بارقی، بشیر نعیمی و رکسانا بابائیان ساکن شهرهای کرج، چابهار، کرمان و میاندوآب» معرفی شده بودند که سازمان سنجش مانع از تحصیل آن‌ها شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم قانون اساسی، طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم‌اند. هر ساله، گزارش‌های زیادی از محروم شدن شهروندان بهائی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع، حتی افرادی را نیز که در آستانه فارغ‌التحصیلی‌اند در بر می‌گیرد.

پیش از این، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۹ مرداد، در اقدامی هماهنگ، به خانه شهروندان بهائی در شهرهای مختلف ایران یورش بردند و ضمن تفتیش خانه‌ها، شماری از آن‌ها را بازداشت کردند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهائی‌ستیزی و به‌خصوص محروم کردن دانشجویان بهائی از حق تحصیل اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم‌اند، این محرومیت سازمان‌یافته در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به‌طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.