فعالان مبارزه با تغییرات اقلیمی پرواز نیویورک - سیدنی را محکوم کردند

این پرواز آزمایشی ۱۶ هزار کیلومتری «غیرضروری و غیرمسئولانه» بود

خدمه پرواز بدون توقف نیویورک - سیدنی
Qantas

فعالان مبارزه با تغییر اقلیم از نخستین پرواز بین نیویورک و سیدنی به شدت انتقاد کردند.

در این پرواز که در آخر هفته انجام شد هواپیمای بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر شرکت هواپیمایی کانتاس مسافت بیش از ۱۶ هزار کیلومتری بین بزرگ‌ترین شهرهای ایالات متحده و استرالیا را طی کرد.

در این هواپیمای جت هیچ مسافری عادی وجود نداشت و مسافران آن مقامات کانتاس و محققان اثر این پرواز ۱۹ ساعت و ۱۶ دقیقه‌ای بر سرنشینان بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آنا هیوز رییس گروه «بریتانیای عاری از پرواز» به ایندیپندنت گفت:« بی‌شک پروازهای بسیار طولانی دست‌آوردهای چشم‌گیر خلاقیت و دانش مهندسی هستند اما نمی‌توانیم از اثرات منفی اقلیمی آن‌ها چشم بپوشیم که خیلی هم زیاد است، زیرا برای حمل سوخت اضافی لازم هم کلی سوخت مصرف می‌شود».

«در این دوران که اضطرار اقلیمی رخ داده است باید خلاقیت و دانش مهندسی را صرف یافتن آن دسته از روش‌های مسافرت دوربرد کنیم که کربن کم‌تری ایجاد می‌کنند».

« آزمایش کردن چنین پروازهایی غیرضروری و غیرمسئولانه است».

اثرات پرواز به ازای هر مسافر به هیچ وجه حالت خطی ندارد. پروازهای کوتاه به ازای هر مسافرکیلومتر مخرب‌ترین هستند. به طوری که اگر مدت پرواز از حدود یک ساعت به بالاتر باشد انتشار دی‌اکسید کربن به ازای هر مسافرکیلومتر رو به کاهش می‌گذارد.

اما در پروازی که بیش از شش یا هفت ساعت باشد مقدار سوختی که هواپیما حمل باید بکند زیاد است و آهنگ افزایش مصرف سوخت به ازای هر مسافرکیلومتر تندتر از آهنگ افزایش مسافت است. در نتیجه هوانوردی خیلی طولانی بسیار مخرب است.

هواپیمای مورد استفاده در این پرواز نوی نو بود و در واقع کانتاس بعد از آن که آن را از کارخانه‌ی بویینگ در ایالت واشنگتن تحویل گرفت نخست به لس‌آنجلس و سپس به نیویورک پرواز کرد.

در پرواز عادی روزانه کیو.اف۱۲ به مقصد استرالیا، ابتدا پرواز از نیویورک به لس‌آنجلس صورت می‌گیرد و سپس در آن‌جا با تعویض هواپیما و استفاده از هواپیمای بزرگ‌تر ایرباس ای‌۳۸۰ پرواز به مقصد سیدنی انجام می‌گیرد.

سخن‌گوی کانتاس می‌گوید: «پرواز مستقیم از لحاظ مصرف سوخت و آلایندگی از پرواز عادی که با توقف در لس‌آنجلس صورت می‌گیرد بدتر نیست و احتمالاً خیلی هم از پرواز همراه با توقف بین‌راهی بهتر است زیرا در پرواز مستقیم معضل مالیات دادن و تأخیرهای ورودی محتمل وجود ندارد که مکرراً در پروازهای غیر مستقیم رخ می‌دهد».

«معضل آلایندگی پرواز هم تعدیل می‌شود»

کانتاس می‌گوید یک‌دهم مشتریان آن پروازهای تعدیل آلایندگی را انتخاب می‌کنند در حالی که استاندارد این شاخص در کل صنعت هواپیمایی مسافری یک صدم است.

شماری از رسانه‌ها این پرواز مسیر نیویورک-سیدنی را «طولانی‌ترین پرواز تجاری جهان» خواندند در حالی که نه تجاری بود نه طولانی‌ترین پرواز شرکت‌های هواپیمایی تجاری. خود کانتاس سه دهه پیش پرواز طولانی‌تر و بسیار مخرب‌تری انجام داده است که پرواز بویینگ ۷۴۷ از لندن به سیدنی بود.

در سال ۲۰۱۸ نیز کانتاس پروازهای مستقیم بین هیت‌رو و پرت در غرب استرالیا را آغاز کرد. طول این پروازها ۱۴۴۹۸ کیلومتر است و بعد از پرواز شرکت هواپیمایی سنگاپور در مسیر سنگاپور به نیویورک(۱۵۳۳۵کیلومتر) و پروازهای روزانه شرکت هواپیمایی قطر در مسیر دوحه به اوکلند(۱۴۵۳۵کیلومتر) سومین پرواز طولانی در جهان هستند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان