هراس از وقوع فاجعه اتمی؛ اوکراین و روسیه به بازرسان اجازه بازدید می‌دهند

وضعیت در تاسیسات اتمی اوکراین «کاملا خارج از کنترل» و ارتباط با تکنسین‌های آنجا «ضعیف» است

یک مقام روسی بعدا تایید کرد که نیروگاه به صورت عادی کار می‌کند - Ed JONES / AFP

در بحبوحه هراس از وقوع یک چرنوبیل دوم، اوکراین و روسیه هر دو اعلام کردند که به کارشناسان سازمان ملل اجازه می‌دهند یک نیروگاه هسته‌ای اوکراین را به لحاظ ایمنی بررسی کنند.

این دو کشور در حالی این ادعا را مطرح کردند که هرکدام، طرف مقابل را به ممانعت از بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) از تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا (Zaporizhzhia) که در قلمرو تحت کنترل روسیه در جنوب شرقی اوکراین قرار دارد، متهم کرده‌اند.

هراس جهانی از وقوع یک فاجعه احتمالی در این سایت هسته‌ای- بزرگ‌ترین سایت هسته‌ای در اروپا- پس از انتشار گزارش‌های آخر هفته که از آسیب دیدن سه حسگر تشعشع در اثر درگیری در این منطقه خبر می‌داد، افزایش یافت.

یک مقام روسی بعدا تایید کرد که نیروگاه به صورت عادی کار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در سخنانی، از اوکراین و روسیه خواست به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهند به این نیروگاه دسترسی داشته باشد تا آن‌ها بتوانند «شرایطی را برای ثبات فراهم کنند».

او که در مراسمی برای بزرگداشت هفتادوهفتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی شرکت کرده بود، در پیامی از ژاپن گفت: «هر گونه حمله به یک نیروگاه هسته‌ای یک عمل انتحاری است.»

درخواست او چند روز پس از آن مطرح شد که رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داد که وضعیت در تاسیسات [اتمی] اوکراین «کاملا خارج از کنترل» و ارتباط با کارشناسان فنی آنجا «ضعیف» است.

او گفت که زاپوریژیا «در حال تجربه مجموعه‌ چیزهایی است که هرگز نباید در هیچ تاسیسات هسته‌ای رخ دهد».

پترو کوتین، رئیس انرگواتم (Energoatom)، شرکت دولتی انرژی هسته‌ای اوکراین، از جامعه بین‌المللی خواست تا نیروهای حافظ صلح را به زاپوریژژیا اعزام کند.

او می گوید: «تصمیمی که ما از جامعه جهانی و همه شرکای خود می خواهیم... این است که متجاوزان را از قلمرو پایگاه [اتمی] خارج کنند و در محدوده این تاسیسات، یک منطقه غیرنظامی ایجاد کنند.»

او افزود: «حضور نیروهای حافظ صلح در این منطقه و واگذاری [کنترل منطقه] به آن‌ها و سپس کنترل ایستگاه به طرف اوکراینی این مشکل را حل می کند.»

در همین حال، یوهنی تسیمبالیوک، سفیر اوکراین در دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، روسیه را به عمدا هدف قرار دادن نیروگاه به منظور ایجاد خاموشی برق در مناطق تحت کنترل اوکراین متهم کرد.

 با این حال، روسیه اوکراین را به گلوله‌باران [این مناطق] متهم کرد و گفت که چنین رفتاری «بسیار خطرناک» است.

ایندیپندنت قادر به تایید این ادعاها نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان