نماینده اسرائیل در سازمان ملل: جهاد اسلامی مستقیما از ایران دستور می‌گیرد

«همزمان با راکت‌پرانی جهاد اسلامی به اسرائیل، رهبر آن در تهران با آیت‌الله‌های گرداننده عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی‌ دیدار می‌کرد»

گیلعاد اردان عملیات عملیات اسرائیل علیه جهاد اسلامی را با عملیات ضد القاعده و داعش مقایسه کرد- Ahmad GHARABLI / AFP

گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد، گفت که جهاد اسلامی فلسطینی مستقیما از جمهوری اسلامی ایران دستور می‌گیرد.

او روز دوشنبه، ۱۷ مرداد (۸ اوت ۲۰۲۲) و پیش از جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک، درباره درگیری اخیر در نوار غزه، گفت:‌‌ «جهاد اسلامی فلسطینی یک سازمان تندرو و مسلح تروریستی است که تحت حمایت مالی و آموزشی ایران است.‌»

اردان گفت:‌ «در زمانی که جهاد اسلامی شهروندان اسرائیلی را زیر شلیک راکت‌هایش قرار داده بود، زیاد نخاله، رهبر جهاد اسلامی، در تهران در حال ملاقات با آیت‌الله‌هایی بود که گراننده عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی‌اند و از آنان دستور می‌گرفت.»

سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، حمله «پیشگیرانه» اسرائیل به نوار غزه را با حملات نظامی کشورهایی چون آمریکا علیه گروه‌های تروریستی داعش و القاعده مقایسه کرد.

او با اشاره به حمله نیروهای آمریکایی به ایمن الظواهری در هفته گذشته، گفت:‌ «ظواهری قبل از آنکه رهبر القاعده شود، عضو مهمی در جهاد اسلامی مصر بود. تشابه جهاد اسلامی فلسطینی و جهاد اسلامی مصر فقط به اسم خلاصه نمی‌شود.» او گفت که این دو گروه‌ به دنبال «نابودی جهان آزاد و مدرن‌اند.»

نماینده اسراییل در سازمان ملل گفت که در زمان کشته شدن ظواهری، سازمان ملل متحد و کشورهای جهان از آمریکا حمایت کردند. او با اشاره به کشته شدن تیسیر الجعبری و خالد منصور، دو رهبر جهاد اسلامی در حمله اسرائیل به غزه، گفت: «این صداهای بین‌المللی، از اسرائیل در غزه حمایت نمی‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردان گفت که جهاد اسلامی فلسطینی جنبه سیاسی و اجتماعی ندارد و «تنها هدفش نابودی اسرائیل و جایگزین کردن آن با یک کشور اسلام‌گرا است.»

او همچنین ویدیویی را از یک حمله راکتی جهاد اسلامی به نمایش گذاشت که نشان می‌د‌هد راکتی که روز شنبه به سمت اسرائیل شلیک شد، در جباليا در نوار غزه فرود آمد و چهار کودک فلسطینی را کشت. این ویدیو اول در منابع فلسطینی روی رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و بعد ارتش اسرائیل تصاویر دقیقی از آن را انتشار داد و گفت که آن کودکان در حمله اسرائیل کشته نشده‌اند، و اینکه ارتش اسرائیل در اصل حمله‌ای به جباليا نداشته است.

اسرائیل و جهاد اسلامی ساعت ۱۱ و نیم یکشنبه شب، هفتم اوت، آتش‌بس اعلام کردند و حمله‌های هوایی و راکتی هر دو طرف متوقف شد.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش از آتش‌بسی که با میانجی‌گری مصر حاصل شد، گفته بود که ارتش اسرائیل به اهداف خود در عملیات «سپیده‌دم» رسیده است و ادامه جنگ نفع دیگری ندارد.

در جریان درگیری‌ سه روزه دو طرف، دو فرمانده جهاد اسلامی و یک عضو ارشد حماس در جریان حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شدند. اسرائیل همچنین به شماری از مواضع و اهداف مهم متعلق به جهاد اسلامی حمله کرد؛ از جمله پایگاه‌های پرتاب راکت، کارگاه‌های اسلحه‌سازی، و یک تونل که شبه‌نظامیان فلسطینی از آن برای نفوذ به اسرائیل و انجام حملات استفاده می‌کردند. عملیات امنیتی اسرائیل در کرانه غربی نیز گسترش یافت و طی دو روز، حدود ۴۰ مظنون به عضویت در جهاد اسلامی بازداشت شدند.

دو گروه شبه‌نظامی فلسطینی «جهاد اسلامی»  و «حماس» در نوار غزه، از حمایت مادی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران برخوردارند.

بیشتر از جهان