ترکیه و روسیه بر سر شمال سوریه به توافق رسیدند

اجرای آتش‌بس ۱۵۰ ساعته و اعلام بی‌نیازی ارتش ترکیه به ازسرگیری عملیات علیه کردها

خانواده‌های کرد سوری و عرب در حال ترک شمال سوریه، ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹/ Delil SOULEIMAN / AFP

به دنبال سفر روز سه‌شنبه رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش در شهر ساحلی سوچی، مسکو و آنکارا برای همکاری در شمال سوریه و به دست گرفتن امنیت این منطقه به توافق رسیدند.

این توافق از بازگشت نیروهای سوری تحت حمایت بشار اسد به شمال سوریه و همکاری آنها با نیروهای روسیه حمایت می‌کند.این نیروها جایگزین نیروهای آمریکایی می‌شوند که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از این منطقه خارج شدند. این منطقه در سال‌های اخیر در اختیار نیروهای کرد قرار داشت که در نبرد با داعش به آمریکا کمک کرده بودند و واشینگتن نیز از آنها حمایت می‌کرد.

اما ترامپ دو هفته قبل دستور داد نیروهای آمریکایی از شمال سوریه خارج شوند و اکنون  با انتشار پیامی توییتری از توافق اردوغان و پوتین حمایت کرده و می‌گوید خبرهای خوبی از ترکیه، سوریه و خاورمیانه می‌رسد.

به موجب اتش‌بس شش روزه‌ای که از امروز(چهارشنبه) ظهر به وقت محلی آغاز می‌شود، نیروهای ترکیه و روسیه به طور مشترک گشت‌زنی در نوار ۱۰ کیلومتری در منطقه امن را آغاز می‌کنند.

ارتش ترکیه چهارشنبه دو هفته قبل پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، عملیات خود را با هدف مقابله با شبه‌نظامیان کرد و ایجاد یک منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر آغاز کرد.

این لشگرکشی با واکنش تند جامعه بین‌المللی مواجه شد و ترامپ که به دلیل خالی کردن پشت کردها مورد انتقاد قرار گرفته بود، از اردوغان خواست این عملیات را متوقف کند. با پافشاری اردوغان به ادامه سرکوب کردها در شمال سوریه، مایک پنس، ‌معاون رئیس‌جمهور آمریکا در راس هیاتی بلندپایه به آنکارا رفت و توانست در مذاکره‌ای ۹ ساعته با اردوغان، آتش‌بسی ۱۲۰ ساعته را در شمال سوریه برقرار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون با پایان مهلت این آتش‌بس، روسیه و ترکیه برای یک آتش‌بس ۱۵۰ ساعته دیگر به توافق رسیده‌اند تا کردها همه نیروها و تجهیزات خود را به پشت نوار ۳۰ کیلومتری در مرز مشترک ترکیه و سوریه منتقل کنند.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که آمریکا ضمن استقبال از این توافق به آنکارا اطلاع داده که همه نیروهای شبه‌نظامی کرد از منطقه امنی که ترکیه می‌خواهد در شمال سوریه ایجاد کند، خارج شده‌اند. وزارت دفاع ترکیه با اشاره به این نکته اعلام کرده که دیگر نیازی به ازسرگیری عملیات نظامی نیست.

پیش از این اردوغان تهدید کرده بود در صورتی که کردها عقب‌نشینی نکنند، عملیات نظامی را از جایی که متوقف کرده بود، دوباره از سر می‌گیرد.

در جریان عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه، ۳۰۰ هزار نفر ناگزیر به ترک خانه‌های خود شدند و ۱۲۰ غیر نظامی نیز جان خود را از دست دادند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، در جریان این درگیری‌ها ۲۵۹ شبه نظامی کرد و ۱۹۶ شورشی سوری تحت حمایت ترکیه کشته شده‌اند.

این در حالی است که ترکیه ادعا می‌کند ۷۶۵ تروریست (ترکیه ادعا می‌کند که شبه‌نظامیان کرد تروریست هستند) کشته شدند و در این عملیات غیرنظامیان جان خود را از دست نداده‌اند.

بیشتر از