قاتل شینزو آبه: او را به‌دلیل عضویت در «کلیسای اتحاد» کشتم

ضارب آبه گفت مادرش ثروت خانوادگی را به کلیسای اتحاد اهدا و خانواده را گرفتار فقر کرد

تتسوا یاماگامی، مرد ۴۱ ساله‌ ژاپنی به ترور شینزو آبه اعتراف کرده است- Kyodo via REUTERS

در حالی که ژاپن هنوز متاثر از ترور تکان‌دهنده شینزو آبه، نخست وزیر سابق این کشور، است، مرد مظنون به قتل او به پلیس گفت که ارتباط آبه با کلیسای جنجالی «اتحاد» انگیزه‌ وی در قتل او بوده است.

تتسوا یاماگامی، مرد ۴۱ ساله‌ای که به ترور شینزو آبه اعتراف کرده است، گفت که «کلیسای اتحاد» که با نام «مونیز» هم شناخته می‌شود، موجب ورشکستگی خانواده او شده بود و این امر مایه نفرتش از آن کلیسا شده است.

گفته می‌شود که مادر یاماگامی، از اعضای قدیمی کلیسای اتحاد ژاپن، دو دهه پیش به آن کلیسا ۷۰۰ هزار دلار اعانه اهدا داد و با این کار خانواده‌اش را دچار فقر کرد. منابع تحقیقات گفته‌اند که یاماگامی گمان می‌کرد آبه با کلیسا ارتباط دارد.

به گزارش پلیس، مظنون به قتل گفت که در اینترنت ویدیوی یک گردهمایی کلیسای اتحاد در ماه سپتامبر گذشته را تماشا کرده است که شینزو آبه برایش یک پیام ویدیویی ارسال کرده بود و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق امریکا نیز در آن سخن گفت.

به گفته پلیس ژاپن، هدف اولیه ضارب، خانم «هاک جا هان مون» رییس کلیسای اتحاد و بیوه بنیان‌گذار آن «سون میونگ مون»‌ بود. مون، مسیح خودخوانده‌ای که خود را «پدر واقعی»‌ پیروانش می‌دانست، کلیسای اتحاد را در سال ۱۹۵۴ در کره جنوبی تاسیس کرد.

ترور آبه توجه افکار عمومی را بار دیگر به این گروه مذهبی و روابط چند دهه‌ای آن با حزب حاکم بر ژاپن متمرکز کرده است. به گزارش تایمز ژاپن، گفته می‌شود که بسیاری از قانون‌گذاران حزب لیبرال دموکرات با این کلیسا ارتباط دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلیسای مونز بلافاصله خود را از ترور شینزو آبه جدا کرد و رییس شعبه ژاپنی کلیسا که رسما به عنوان «فدراسیون خانواده برای صلح و اتحاد جهانی» خوانده می‌شود، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که یاماگامی عضو کلیسا نبود. این بیانیه عضویت مادر او در کلیسا را تایید کرده است.

این بیانیه همچنین گفت که کلیسا درباره انگیزه‌ مظنون به قتل و گزارش‌های رسانه‌ای درباره پول اهدایی مادر او به کلیسا، نظر نمی‌دهد زیرا پلیس در حال تحقیقات روی موضوع است.

شماری از چهره‌های سیاسی و دولتی ژاپن از جمله قانون‌گذاری که به تازگی انتخاب شده و در گذشته مسئول امور سیاسی آبه در دوران اول نخست‌وزیری او بود، و همچنین وزیر دفاع سابق ژاپن ضمن تایید عضویت غیررسمی و ارتباط با کلیسای مورد نظر گفته‌اند که به آن اعانه و حق عضویت نمی‌پردازند و مورد حمایت آن نیز قرار نمی‌گیرند.

بنیان‌گذار کلیسای مونز تعبیر جدیدی از انجیل و ارزش‌های محافظه‌کارانه ارائه داد. این کلیسا علی‌رغم داشتن ریشه در کره، پایگاه بزرگی در ژاپن دارد و گفته می‌شود که صدها هزار نفر عضو آن هستند.

شینزو آبه، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر ژاپن روز هشتم ژوئیه، در شهر نارا و در حین سخنرانی، از پشت هدف دو گلوله قرار گرفت و ساعتی بعد در بیمارستان جان سپرد.

بیشتر از جهان