امیرعبداللهیان به وزیر خارجه قطر: فلسطینی‌ها «برنامه جامع» دارند

اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد درگیری‌های اخیر در نوار غزه با سخنان اسماعیل قاآنی در این رابطه منطبق بود

دیپلمات ارشد ایران در گفت‌وگو با همتای قطری خود، با اشاره به صحبت خود با زیاد نخاله، مدعی شد که نیروهای فلسطینی «برنامه‌ای جامع» برای پاسخ به حملات اسرائیل دارند-  ATTA KENARE / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۱۶ مرداد (۷ اوت ۲۰۲۲)، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای قطری خود، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، به رویدادهای نوار غزه پرداخت. به گزارش خبرگزاری‌ مهر، دو طرف در مورد روابط دوجانبه و منطقه‌ای نیز گفت‌وگو کردند.

به گزارش رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران، امیرعبداللهیان حملات اسرائیل به غزه و «شهادت ده‌ها کودک و زن بی‌گناه فلسطینی» را محکوم کرد و اسرائیل را متهم کرد که دور اخیر درگیری‌ها را آغاز کرده است. 

بخش اعظم دور اخیر درگیری‌ اسرائیل، با گروه «جهاد اسلامی فلسطین» است که از حمایت گسترده مالی و نظامی حکومت ایران برخوردار است. زیاد نخاله، دبیرکل این گروه که معمولا مقیم بیروت است، هم‌زمان با درگیری‌ها در تهران بود و با مقام‌های عالی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. امیرعبداللهیان نیز روز شنبه، ۱۵ مرداد، گفت‌وگویی تلفنی با نخاله داشت. دیپلمات ارشد ایران در گفت‌وگو با همتای قطری خود، با اشاره به صحبت خود با نخاله، مدعی شد که نیروهای فلسطینی «برنامه‌ای جامع» برای پاسخ به حملات اسرائیل دارند؛ موضوعی که در اظهارات روز گذشته اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز به آن اشاره شده بود. 

قاآنی در اظهارات روز شنبه‌اش گفت «مبارزان فلسطینی» در حال برنامه‌ریزی هستند تا در زمان مناسب آخرین ضربات را بر پیکر اسرائیل وارد کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه قطر نیز دور اخیر حملات اسرائيل را محکوم کرد و یادآور شد که تلاش‌هایی برای برپایی آتش‌بس در جریان است. مدت کوتاهی پس از آغاز درگیری‌ها، عبدالفتاح سیسی، رئیس ‌جمهوری مصر، از تلاش خود برای مذاکرات با هدف آتش‌بس سخن گفت. قطر که روابط نزدیکی با حماس دارد، پیش‌تر در برخی تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس، از جمله در جریان جنگ حزب‌الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶، نقش ایفا کرده است.

شیخ محمد در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران به «اعمال تحریک‌آمیز» اسرائیلی‌ها در مسجد الاقصی اشاره کرد و آن ‌را از عوامل بروز درگیری‌های اخیر خواند. سخنان دیپلمات ارشد قطری، به حضور صدها شهروند اسرائیلی در صحن مسجد الاقصی همراه با چهره‌هایی شناخته‌شده همچون یهودا گلیک، خاخام راست‌گرا، اشاره دارد. 

در حملات اخیر اسرائیل به غزه، دست‌کم ۲۹ فلسطینی (از جمله شش کودک) کشته، و بیش از ۲۵۰ نفر مجروح شده‌اند.