از واکسن‌های آبله میمونی چه می‌‌دانیم؟

واکسن‌های آبله تا ۸۵ درصد در برابر پیشگیری از آبله میمونی موثرند

ویروس آبله میمونی در بیش از ۷۰ کشور جهان شیوع یافته است. سازمان بهداشت جهانی، آمریکا و شمار دیگری از کشورها، وضعیت شیوع ویروس را به‌عنوان یک «وضعیت اضطراری» برای سلامت و بهداشت عمومی طبقه‌بندی کرده‌اند. اما واکسن‌هایی هم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آبله میمونی در دسترس قرار گرفته است. درباره این واکسن چه می‌دانیم؟

نتایج نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد در حدود دو سوم افراد گفته‌اند فکر نمی‌کنند واکسنی برای ویروس آبله میمونی وجود داشته باشد، یا گفته‌اند در این باره مطمئن نیستند.

بر اساس داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، در حال حاضر دو واکسن مختلف برای جلوگیری از عفونت ویروس آبله میمونی در آمریکا تایید شده است.

هر دو این واکسن‌ها، در اصل واکسن‌های آبله‌اند، اما گفته می‌شود در برابر ویروس آبله میمونی نیز کارایی‌ قابل قبولی دارند.

با این حال، به‌گفته تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، به‌دلیل آزمایش‌های بالینی محدود، از واکسن‌های آبله نباید به‌طور گسترده و فراگیر برای جلوگیری از شیوع آبله میمونی استفاده کرد.

چند دوز واکسن باید زده شود؟

واکسن‌های جینیوس (Jynneos) ساخت شرکت دانمارکی «باواریا نوردیک» نیاز به دو دوز تزریق دارند. به‌گفته مسئولان این شرکت دارویی، ایمنی در برابر ویروس آبله میمونی، ۱۴ روز پس از تزریق دوم ایجاد می‌شود.

در حالی که واکسن آمریکایی اِی‌سی‌اِی‌ام۲۰۰۰ (ACAM2000) تنها به یک دوز تزریق نیاز دارد، اما چهار هفته طول می‌کشد تا بدن به ایمنی لازم برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن‌های آبله میمونی چقدر کارایی دارند؟

ارزیابی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد واکسن‌های آبله، تا ۸۵ درصد در برابر پیشگیری از آبله میمون موثرند، اما آزمایش‌های بالینی در سطح محدودی انجام شده است.

به‌گفته مقام‌های بهداشتی، کسانی که پیش‌تر، در کودکی یا سال‌های بعد، واکسن آبله دریافت کرده‌اند، همچنان ممکن است به ویروس آبله میمونی مبتلا شوند، اما عفونت آن‌ها خفیف خواهد بود.

یک مطالعه که در دهه ۱۹۹۰ انجام شد، نشان می‌دهد تقریبا ۱۵ درصد افرادی که واکسن آبله زده‌اند، ممکن است به آبله میمونی هم مبتلا شوند.

عوارض تزریق واکسن چیست؟

به‌گفته مقام‌های بهداشتی در آمریکا، افرادی که واکسن «آبله میمونی» دریافت می‌کنند ممکن است عوارضی مانند خستگی، سردرد و درد عضلانی را تجربه کنند.

داده‌های مراکز درمانی در سطح جهان نشان می‌دهد در حدود ۱۰ درصد مبتلایان به ویروس آبله میمونی نیاز به بستری شدن در بیمارستان‌ها دارند و تنها یک درصد بیماران هم در بخش «مراقبت‌های ویژه» بستری می‌‌شوند.

آبله‌ میمونی مشخصا در بخش‌هایی از قاره آفریقا شیوع دارد، اما در ماه‌های گذشته، شماری قابل ملاحظه‌ای از موارد ابتلا در سایر کشورها، به‌طور مشخص در میان کشورهای اروپایی، گزارش شده است.

این ویروس از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود و علائمی مانند «آنفلوانزا» و «آبله مرغان» دارد و معمولا با تب و سردرد همراه است.