آب هیرمند دوباره وارد استان سیستان و بلوچستان شد

قرار داشتن افغانستان در بالادست رودخانه هیرمند، این کشور را در موقعیت بهتری برای بهره‌برداری و کنترل منابع آب قرار داده است

پس از ساخت و آب‌‌گیری سد کمال‌خان بر روی رودخانه هیرمند، نگرانی‌های مقام‌های ایران از تامین حقابه هامون بیشتر شده است - عکس از آریانا نیوز

روز شنبه، همزمان با اعلام مقام‌های دولتی و محلی در ایران مبنی بر ورود آب رودخانه هیرمند از سمت افغانستان به ایران، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان، ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی مقام‌های طالبان، جریان ورود آب رودخانه هیرمند به ایران تداوم داشته باشد.

حسن کاظمی قمی عصر روز شنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱، در پیامی در توییتر، ضمن تایید خبر ورود آب هیرمند به استان سیستان و بلوچستان، این موضوع را نتيجه «تعامل مستمر دیپلماتیک» و «بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی» با مقام‌های دولتی و محلی افغانستان اعلام کرد.

به‌گفته نماینده ویژه دولت ایران در امور افغانستان، مقام‌های امارت اسلامی افغانستان از همان آغاز رایزنی، تامین حقابه ایران را به رسمیت شناختند و تاکنون دو مرتبه آب پشت سد «کمال‌خان» را به سمت ایران رها کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، در حال حاضر، آب رودخانه هیرمند با سرعت خوبی به سمت ولایت نیمروز افغانستان و سپس، خاک ایران در حال حرکت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پیش‌تر، گزارش‌هایی منتشر شده بود که مقام‌های محلی طالبان بخشی از حقابه دریاچه هامون را به‌جای هدایت به سمت ایران، در شوره‌زارهای اطراف منطقه رها کردند.

اختلاف بر سر حقابه رودخانه‌ هیرمند چند دهه است که میان ایران و افغانستان ادامه دارد.

اما پس از ساخت و آب‌‌گیری سد کمال‌خان بر روی این رودخانه در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و تحولات سیاسی در افغانستان، نگرانی‌های مقام‌های ایران از تامین حقابه دریاچه هامون بیشتر شده است.

 از لحاظ جغرافیایی، قرار داشتن افغانستان در بالادست رودخانه هیرمند، این کشور را در موقعیت بهتری برای بهره‌برداری و کنترل آب رودخانه قرار داده است.

بحران کمبود، مدیریت و تامین حقابه از مسائل مورد اختلاف ایران با برخی از همسایگانش است.

روز شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، با حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس، تهدید کرد ایران حتی از یک قطره از حقابه‌اش از رودخانه‌های هیرمند و ارس نمی‌گذرد.

بیشتر از جهان