امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با وزیر خارجه چین: منتظر واکنش «واقع‌بینانه» آمریکا هستیم

مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات احیای برجام درباره موفقیت دور نهم مذاکرات ابراز خوشبینی کرده است

شمار کمی از ناظران انتظار دارند در زمانی که حکومت ایران برنامه اتمی‌اش را پیش می‌برد توافق خاصی به‌دست بیاید - فارس

در میانه مذاکرات «احیای برجام» در وین و تنها یک روز پس از آنکه مقام‌های اروپایی از حکومت ایران خواستند به طرح مطالبات «غیرواقعی» پایان دهد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، در گفت‌وگو با همتای چینی‌اش، گفت برای رسیدن به یک توافق پایدار در وین، لازم است آمریکا به پیشنهادهای «سازنده» حکومت ایران، «واکنش واقع‌بینانه» نشان دهد.

همزمان، خبرگزاری‌های داخلی ایران شامگاه شنبه ۱۵ مرداد‌ماه ۱۴۰۱ خبر دادند علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد حکومت ایران، در پایان روز سوم مذاکرات با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات کنونی در وین، دیدار داشته است.

با آن که از جزئیات دیدار باقری و مورا هنوز خبری منتشر نشده است، اما مقام‌های اروپایی در روزهای گذشته تاکید کرده‌اند حکومت ایران باید از طرح خواسته‌های غیرواقعی دست بردارد و زودتر در چارچوب طرح پیشنهادی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «تصمیم سیاسی» بگیرد.

همزمان میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، در توییتی نوشت که نهمین دور مذاکرات -هرچند رسما به این عنوان اعلام نشده اما در عمل دور نهم است- در وین جریان دارد. او نوشت: «قطعا مسئله غیرقابل‌حلی باقی نمانده است. علی‌رغم برخی اختلاف‌ها شانس موفقیت مذاکرات بالا است.»

روز گذشته نیز امیرعبداللهیان با حضور در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، محور مطالبات تیم مذاکره‌کننده حکومت ایران در وین را «تامین منافع اقتصادی»، «رعایت خطوط قرمز» و «حفظ توان و دانش و فناوری هسته‌ای» عنوان کرد.

گفت‌وگوی وزاری خارجه ایران و چین

به‌ گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، عصر روز شنبه، امیرعبداللهیان و وانگ یی، وزیر خارجه چین، درباره مجموعه‌ای از مسائل منطقه و بین‌المللی، از جمله مذاکرات «احیای برجام» در وین و بحران در «تنگه تایوان»، تلفنی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت مواضع وزیر خارجه حکومت ایران با همتای چینی‌اش در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات «احیای برجام» در وین وارد روز سوم شده است و شمار کمی از ناظران انتظار دارند در زمانی که حکومت ایران برنامه اتمی‌اش را پیش می‌برد، توافق خاصی به‌ دست آید.

روزنام وال‌استریت ژورنال بامداد روز شنبه، در آستانه روز سوم مذاکرات، نوشت حکومت ایران خواهان توقف پیگیری‌ها یا تحقیق‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در سال‌های گذشته است و این موضوع را به گفت‌وگوهای برجام در وین کشانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌‌های غربی حاضر در وین مسئله «پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» را، مانند درخواست حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، از لحاظ «فنی»، در زمره مسائل خارج از برجام می‌دانند.

مقام‌های اروپایی در روزهای گذشته، بارها تاکید کردند که حکومت ایران در چارچوب طرح پیشنهادی فعلی جوزپ بورل، سریع‌تر تصمیم‌گیری کند و زمانی برای گفت‌وگوی بیشتر وجود ندارد.

با این حال، در پایان روز دوم مذاکرات، روزنامه وال‌استریت ژورنال و برخی دیگر از منابع خبری در گزارش‌هایی نوشتند که گفت‌وگو بر سر دریافت نوعی تضمین مالی یا غرامت در صورت خروج مجدد دولت آمریکا از برجام یا رد توافق‌نامه در کنگره، پیشرفت‌هایی داشته است.

مواضع امیرعبداللهیان در قبال بحران در تنگه تایوان

در حالی که شمار زیادی از کشورهای جهان، از جمله آمریکا و متحدانش، رزمایش چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان را «خطرناک» و «غیرمسئولانه» توصیف کرده‌اند، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از مواضع و واکنش‌های چین دفاع کرد.

به‌گفته امیرعبداللهیان، حکومت ایران با توجه به سوابق تاریخی، به اصل «چین واحد» پایبند است. دولت چین تایوان را بخشی از قلمرو تاریخی-سیاسی خود می‌داند.

پیش‌تر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران، از سیاست موسوم به «چین واحد» دفاع کرده و سفر هفته گذشته رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه، پایتخت تایوان، را «مداخله در امور داخلی چین» و «نقض تمامیت ارضی چین» خوانده بود.

بیشتر از جهان