کره شمالی: نانسی پلوسی «ویران‌کننده صلح بین‌المللی» است

پیونگ یانگ اعلام کرد که رفتار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کره جنوبی نشان‌دهنده سیاست خصمانه دولت بایدن در قبال کره شمالی است

کره شمالی روز شنبه ششم اوت (۱۵ مرداد)، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، را «بدترین ویرانگر صلح و ثبات بین‌المللی» خواند و او را به تحریک احساسات علیه کره شمالی و همچنین برانگیختن خشم چین در سفر آسیایی اخیر خود متهم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان، چین مانورهای نظامی خود را در آب‌های نزدیک این جزیره خودگردان آغاز کرد. پکن، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و هشدار داده است که «در صورت لزوم با زور به چین ضمیمه می‌شود».

پس از بازدید پلوسی از تایوان و تاکید مجدد بر تعهد واشنگتن به دفاع از دموکراسی در این جزیره خودگردان، کره شمالی روز چهارشنبه بیانیه‌ای صادر کرد که در آن ایالات متحده آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و از چین، متحد اصلی و بزرگ‌ترین کمک‌کننده به این کشور، حمایت کرد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جریان تور آسیایی خود به کره جنوبی نیز سفر کرد. او در این سفر، از یک منطقه مرزی با کره شمالی بازدید و با کیم جین پیو، رئیس مجلس ملی کره جنوبی، درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی گفت‌و‌گو کرد. به گفته کیم، دو طرف توافق کردند که از تلاش دولت‌های خود برای خلع سلاح هسته‌ای و برقراری صلح در شبه جزیره کره حمایت کنند. آن‌ها همچنین بر بازدارندگی قوی و گسترده علیه کره شمالی تاکید کردند.

جو یونگ سام، مدیر کل مطبوعات و اطلاعات وزارت خارجه کره شمالی، نانسی پلوسی را به‌دلیل بازدید از مرز و بحث علیه کره شمالی به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

او در بیانیه‌ای که رسانه‌های دولتی کره شمالی آن را منتشر کردند، گفت: «پلوسی که به‌دلیل از بین بردن صلح و ثبات منطقه‌ای با سفر به تایوان مورد انتقاد چین قرار گرفته بود، در طول اقامتش در کره جنوبی، جوی علیه کره شمالی نیز ایجاد کرد».

جو یونگ سام با نامیدن پلوسی به‌عنوان «بدترین ویرانگر صلح و ثبات بین‌المللی»، استدلال کرد که رفتار پلوسی در کره جنوبی به‌وضوح نشان‌دهنده سیاست خصمانه دولت بایدن در قبال کره شمالی است. او هشدار داد: «ایالات متحده باید برای تمام مشکلاتی که به وجود می‌آورد، بهای گزافی را بپردازد.»

بازدید رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از منطقه امنیتی مشترک در مرز کره، او را به بالاترین مقام آمریکایی تبدیل کرد که از زمان سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۹ برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به آنجا رفته است.

فرماندهی سازمان ملل متحد به رهبری آمریکا و کره شمالی به‌طور مشترک این منطقه حساس را کنترل می‌کنند. رؤسای جمهور ایالات متحده و سایر مقام‌های ارشد آمریکا پیشتر به این منطقه سفر کرده‌اند تا بر تعهد امنیتی خود به کره جنوبی در صورت خصومت با کره شمالی، تاکید کنند.

نانسی پلوسی در طول سفر خود به این منطقه مرزی هیچ اظهارنظر علنی علیه کره شمالی ایراد نکرد. او چندین عکس را در صفحه توییتر خود منتشر کرد و نوشت: «ما قدردانی کنگره و کشور را به نیروهای نظامی خود که به‌عنوان نگهبان‌های دموکراسی در شبه‌جزیره کره ایستاده‌اند، منتقل کردیم.»

پلوسی در بیانیه‌ای جداگانه نیز اعلام کرد که او و کیم، رئیس پارلمان کره جنوبی، بر اتحاد ایالات متحده و کره جنوبی برای پیشبرد امنیت، افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مفید برای هر دو کشور تاکید کردند.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره پس از آزمایش‌های موشکی گسترده کره شمالی در اوایل سال جاری همچنان بالا است. مقام‌های آمریکا و کره جنوبی اعلام کردند که کره شمالی آماده انجام اولین آزمایش تسلیحات هسته‌ای خود در پنج سال گذشته است.

کره شمالی با اشاره آشکار به تحریم‌های بین‌المللی به رهبری ایالات متحده علیه پیونگ یانگ و رزمایش‌های نظامی این کشور با کره جنوبی، گفت که به مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای بازنمی‌گردد و در عوض، توجه‌اش معطوف به توسعه برنامه هسته‌ای خود خواهد بود، مگر این که ایالات متحده سیاست‌های خصمانه خود را کنار بگذارد.

بیشتر از جهان