جعفر پناهی در زندان به کرونا مبتلا شد

جعفر پناهی علی‌رغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است

این هنرمند زندانی درخواست کرده تا با هزینه شخصی خودش، او را به بیمارستان منتقل کنند اما درخواست وی با مخالفت مسئولان زندان مواجه شده است - JOHANNES EISELE / AFP

جعفر پناهی، فیلمساز زندانی ایرانی که پس از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد در تیرماه امسال بازداشت شد، به ویروس کرونا مبتلا شده است. این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی در پی مثبت اعلام شدن تست کرونا به قرنطینه این زندان منتقل شد.

به گزارش هرانا جعفر پناهی علی‌رغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

جعفر پناهی روز جمعه چهاردهم مرداد در زندان اوین دچار تب و لرز شدید شده و صبح روز جاری پس از مراجعه به بهداری زندان اوین تست کرونای او مثبت اعلام شد. این هنرمند زندانی درخواست کرده تا با هزینه شخصی خودش، او را به بیمارستان منتقل کنند اما درخواست وی با مخالفت مسولان زندان مواجه شده است. با این حال همسر پناهی به دنبال دریافت مرخصی برای او و انتقال این فیلمساز به خارج از زندان است تا مقدمات استراحت و درمان او را فراهم آورد.

این کارگردان که برای پیگیری وضعیت دو فیلمساز بازداشت شده، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دادسرای اوین رفته بود، در تاریخ ۲۰ تیرماه در همان جا بازداشت و به بند ۸، سالن ۷، زندان اوین منتقل شد. با وجود گذشت سه هفته از زمان بازداشت پناهی، او همچنان موفق به ملاقات با وکلایش نشده است. پناهی در سال ۹۰ توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۶ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از او مصطفی آل احمد، دیگر فیلمساز ایرانی زندانی در اوین، به کرونا مبتلا شده بود. حساب توییتری «هنرمندان در بند» روز شنبه، هشتم مرداد ضمن اعلام این خبر گفته بود که از بیماری آقای آل احمد یک هفته می‌گذرد و او به یک سلول با شرایط نامساعد بهداشتی که ۱۵ زندانی دیگر در آن حضور دارند، منتقل شده است. به گزارش این صفحه توییتری محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد سه شنبه گذشته پس از گذشت سه هفته انفرادی، به سلول های چند نفره در بند ۲۰۹ منتقل شده‌اند.

ابتلای دو نفر از این سه هنرمند به ویروس کرونا در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از این خانواده‌های محمد رسول‌اف، جعفر پناهی و مصطفی آل‌احمد به همراه جمعی از همکاران این سه فیلمساز، با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه، ۲۶ تیر ۱۴۰۱، نسبت به وضعیت سلامتی این سه‌تن ابراز نگرانی کرده بودند.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: «اکنون و در شیوع موج هفتم کرونا، مسئولیت امنیت و تضمین سلامتی همکاران ما با بازداشت‌کنندگان است. به‌ویژه که از تراژدی مرگ بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز، دیر زمانی نمی‌گذرد.»

بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران سال گذشته به دلیل ابتلا به کرونا و عدم رسیدگی مسئولان زندان، جان خود را از دست داد.