کشف غیرمنتظره ۸۸ فسیل رد پا؛ داستان انسان‌های اولیه واقعی‌تر می‌شود؟

رد پاهای جدید کشف‌شده احتمالا ۱۲ هزار سال سال قدمت دارند

«پیدا شدن چنین فسیل‌هایی، می‌توانند به ما بینش مهمی در مورد جمعیت‌های امروزی ارائه دهند» - The archeologist

دانشمندان به تازگی ۸۸ اثر فسیل‌ رد پا متعلق به بزرگسالان و کودکان را در بستر رودخانه‌های کم‌عمق یوتا (در محدوده آموزشی نیروی هوایی ایالات متحده) پیدا کردند. این، دومین مجموعه رد پای انسان از عصر یخبندان است که در چنین منطقه‌ای از آمریکا شناسایی شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، کوین هاتالا، متخصص باستان‌شناسی از دانشگاهی در پنسیلوانیا می‌گوید: «رد پاها نوع خاصی از شواهد را ثبت می‌کنند که از طریق انواع دیگر آثار باستانی یا فسیلی به دست نمی‌آید. به عنوان مثال از طریق ارزیابی رد پاها می‌توانیم متوجه شویم که انسان‌های پیشین چه ابعادی داشته‌اند، چگونه حرکت می‌کردند و به طور احتمالی چند نفر بودند. ضمن این که از طریق بررسی تعداد رد پاها می‌توانیم متوجه برخی از شیوه‌های زندگی گذشتگان نیز بشویم مثلا این که آیا آنها با هم سفر می‌کردند یا روش خاصی برای جابجایی داشتند.»

دارون دوک، محقق اصلی این پژوهش و باستان‌شناس گروه تحقیقات مردم‌شناسی موسسه فار وسترن مستقر در نوادا نیز درباره اهمیت کشف این رد پاها معتقد است: «پیدا شدن چنین فسیل‌هایی علاوه بر فراهم شدن درکی نسبت به گذشته، می‌توانند به ما بینش مهمی در مورد جمعیت‌های امروزی ارائه دهند.»

به گفته دوک و تامی اوربان، دانشمند محقق دانشگاه کرنل در نیویورک، کشف رد پاهای جدید تا حدودی تصادفی رخ داده است.

این دو متخصص اوایل ژوئیه در حال جستجو در محدوده آزمایشی و آموزشی یوتا برای یافتن بقایای آتش کمپ‌های ماقبل تاریخ بودند. این آتش‌ها از سوی انسان‌های باستانی به عنوان منبع نور و گرما استفاده می‌شد و تحلیل بقایای آنها برای باستان‌شناسان اهمیت بسیاری دارد. آنها همانطور که در اطراف پایگاه نیروی هوایی رانندگی می‌کردند، متوجه رد پای فسیلی شدند و پس از بررسی بیشتر، ده‌ها رد پای دیگر را نیز در آن منطقه شناسایی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوک و اوربان در ابتدا مطمئن نبودند که این رد پاها متعلق به انسان باشد، اما پس از چندین روز ارزیابی اندازه، شکل و طول گام‌ها، به این نتیجه رسیدند که به انسان‌های بزرگسال و کودکان پابرهنه برمی‌گردد. 

باستان‌شناسان هنوز در حال کار برای تایید قدمت رد پاها هستند، با این حال معتقدند بر اساس محل کشف و لایه رسوبی قدیمی زیر آنها احتمالا ۱۲ هزار سال سال قدمت دارند. 

در سال ۲۰۲۱، دانشمندان با استفاده از روش رادیوکربن متوجه شدند که ۶۱ رد پای کشف‌شده در پارک ملی وایت سندز در نیومکزیکو، بین ۲۱ هزار تا ۲۳ هزار سال سن دارند. این به آن معناست که انسان‌ها در دوره «پلیستوسن» (Pleistocene) یا عصر یخبندان حدود ۷۵۰۰ سال زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد در آمریکای شمالی ساکن شده‌اند.

پلیستوسن یکی از دوره‌های زمین‌شناسی است که از ۲.۵ میلیون سال پیش تا ۱۰ هزار سال گذشته را پوشش می‌دهد.گفته می‌شود انقراض گروه بزرگی از پستانداران و شمار زیادی از گونه‌های پرندگان از اواخر دوره پلیستوسن آغاز شد که شاید دلیل آن پایان عصر یخبندان بوده‌است.

محل کشف تازه‌ترین فسیل‌های رد پا در نزدیکی محوطه‌ای در شمال غربی یوتا است. محققان در سال ۲۰۱۵ در این مکان، مصنوعات انسانی متعددی از جمله ابزار سنگی و اولین شواهد استفاده از تنباکو را پیدا کردند. قدمت این آثار تقریبا به همان زمان رد پاها برمی‌گردد. 

دوک، محقق اصلی پژوهش اخیر در این زمینه می‌گوید: «این واقعیت که رد پاهای جدید به دست آمده احتمالا مربوط به همان دوره زمانی است، داستان بزرگ‌تری را در مورد مردمی که در عصر یخبندان در این منطقه زندگی می‌کردند، برای باستان‌شناسان فاش می‌کند. علاوه بر این، فهم بیشتر در مورد فسیل رد پاها ممکن است بتواند درک بهتری از جمعیت بومی در غرب ایالات متحده به ما ارائه دهد.»

بیشتر از جهان