برگزاری مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما زیر سایه جنگ اوکراین

روسیه و متحدش، بلاروس به مراسم یادبود صلح امسال دعوت نشده بودند

آنتونیو گوترش: «سلاح‌های هسته‌ای ناکارآمدند و فقط مرگ و ویرانی به بار می‌آورند» - Philip FONG / AFP

هیروشیما روز شنبه، ششم اوت (پانزدهم مرداد) مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی ۷۷ سال پیش را برگزار کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل با حضور در پارک صلح هیروشیما گفت: «سلاح‌های هسته‌ای ناکارآمد هستند. این ابزار هیچ نوع ایمنی را تضمین نمی‌کند و فقط مرگ و ویرانی به بار می‌آورد. بعد از گذشت این‌همه سال از بمباران هسته‌ای هیروشیما، باید از خودمان بپرسیم که از ابر قارچی که در سال ۱۹۴۵ بر فراز این شهر شکل گرفت، چه آموختیم؟»

گوترش روز سه‌شنبه نیز در کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی در مقر سازمان ملل متحد، هشدار داده بود که «بشریت به اندازه یک سوءتفاهم و یک خطای محاسباتی با انهدام اتمی فاصله دارد.»

ایالات متحده اولین بمب اتمی جهان را در روز ششم اوت سال ۱۹۴۵ روی هیروشیما پرتاب کرد. انفجار این بمب، شهر را ویران کرد و به مرگ حدود ۱۴۰ هزار نفر منجر شد. سه روز بعد آمریکا بمب دوم را نیز روی ناکازاکی انداخت و ۷۰ هزار نفر دیگر کشته شدند. ژاپن در روز پانزدهم اوت تسلیم شد و به جنگ جهانی دوم پایان داد.

حالا پس از گذشت سال‌ها، در بحبوحه جنگ روسیه علیه اوکراین، نگرانی درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای و وقوع سومین بمباران اتمی افزایش یافته است. کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما، در بیانیه صلحش، پوتین را متهم کرد که «از مردم خود مانند ابزار جنگ استفاده می‌کند و زندگی و معیشت غیرنظامیان بی‌گناه در یک کشور دیگر را به سرقت می‌برد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماتسویی در عین حال گفت که از جهان می‌خواهد اشتباه‌هایی را که ۷۷ سال پیش شهر او را ویران کرد، تکرار نکنند. ماتسویی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای، ازجمله روسیه، انتقاد کرد که با وجود تعهدشان مبنی بر پایبندی به تعهدات بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، اقدامی انجام نداده‌اند.

او افزود: «لازم است کشورها به‌جای این‌که با دنیای بدون سلاح هسته‌ای مانند یک رویای دور رفتار کنند، گام‌های ملموسی در جهت تحقق آن بردارند.»

در این مراسم همچنین فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت که جهان همچنان با تهدید سلاح‌های هسته‌ای مواجه است. او تاکید کرد: «من باید صدای خود را بلند کنم تا به مردم سراسر جهان هشدار بدهم که تراژدی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نباید تکرار نشود.»

کیشیدا افزود که ژاپن مسیر خود را به سوی جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای طی خواهد کرد و «مهم نیست که این مسیر چقدر دشوار باشد.»

او که میزبان نشست گروه هفت در ماه مه آینده در هیروشیما خواهد بود، اظهار امیدواری کرد که «در مسیر دموکراسی و برای حفاظت از صلح و نظم بین‌المللی بر اساس ارزش‌های جهانی» متحد شوند.

برخی از منتقدان می‌گویند که درخواست کیشیدا برای جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای منطبق با واقعیت نیست، زیرا ژاپن زیر چتر هسته‌ای ایالات متحده است و به تحریم معاهده منع تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهد. شرکت‌کنندگان در مراسم روز شنبه ازجمله رهبران برخی دولت‌ها و دیپلمات‌ها با صدای زنگ صلح در ساعت ۸:۱۵ صبح، یک دقیقه سکوت کردند. این زمان، ساعتی بود که هواپیمای بی-۲۹ آمریکا بمب را روی شهر انداخت. هم‌زمان حدود ۴۰۰ کبوتر با ‌عنوان نمادهای صلح آزاد شدند.

روسیه و متحدش، بلاروس به مراسم یادبود صلح امسال دعوت نشدند. با این حال، میخائیل گالوزین، سفیر روسیه در ژاپن روز پنجشنبه طی مراسم یادبودی با اهدای گل در پارک صلح هیروشیما به خبرنگاران گفت که کشورش هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

بیشتر از جهان