وزنه‌برداری بهترین ورزش برای گیاهخواران

پژوهشگران می‌گویند افرادی که به روش زندگی گیاهخواری روی می‌آورند باید به‌طور مرتب تمرین‌های استقامتی بکنند

گیاهخواری می‌تواند با تراکم کمتر استخوان و افزایش خطر شکستگی‌ها مرتبط باشد - AFP

پژوهش‌ جدیدی نشان داده است که وزنه‌برداری بهترین نوع ورزش برای کسانی است که از رژیم غذایی گیاهی (وگان) استفاده می‌کنند و می‌خواهند استخوان‌هایشان را تقویت کنند.

پژوهشگران گفتند گیاهخواری می‌تواند با تراکم کمتر استخوان و افزایش خطر شکستگی‌ها مرتبط باشد، اگرچه پژوهش‌های کمی برای ایجاد اشکال ورزشی که به بهترین نحو با این مشکل مقابله می کند، انجام شده است.

مطالعه‌ای که در مجله «کلینیکال اندوکرینولوژی‌ و متابولیسم» (Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism) در ۴ اوت چاپ شد، نشان داد که گیاهخوارانی که هفته‌ای یک بار ورزش استقامتی انجام می‌دهند، نسبت به کسانی که دوچرخه‌سواری، شنا یا ورزش‌های دیگری انجام می‌دهند، از سلامت استخوان بهتری برخوردار‌ند.

مفیدترین انواع ورزش عبارت‌اند از کار با دستگاه، وزنه‌برداری آزاد، یا ورزش استقامتی با استفاده از وزن بدن.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران برای دست‌کم پنج سال، داده‌های مربوط به ۴۳ مرد و زن را که رژیم گیاهی داشتند و ۴۵ مرد و زن را که رژیم غذایی همه‌چیزخواری داشتند بررسی کردند.

یافته‌های این پژوهش در مقیاس کوچک نشان داد گیاهخوارانی (وگان‌ها) که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دادند ساختار استخوانی مشابهی با همه‌چیزخواران داشتند.

دکتر کریستین موشیتز، از بیمارستان سنت وینسنت و دانشگاه پزشکی وین در اتریش، گفت: «کسانی که سبک زندگی گیاهخواری را انتخاب می‌کنند باید به‌طور مداوم ورزش‌های استقامتی انجام دهند تا قوای استخوانی خود را حفظ کنند.»

«گیاهخواری گرایشی جهانی است و تعداد کسانی که از سراسر جهان به رژیم کاملا گیاهی روی می‌آورند رو به افزایش است.»

«مطالعه ما نشان داد شاخه‌های ورزش‌های استقامتی در گیاهخواران در مقایسه با همه‌چیزخواران، جلوی کاهش ساختار استخوانی را می‌گیرد.»

مطالعه دیگری از موسسه فدرال آلمان برای ارزیابی خطر (BfR) که در ماه مارس سال ۲۰۲۱ منتشر شد هم نشان داد، به‌طور میانگین، کسانی که از یک رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، در مقایسه با گروه دیگر، نتایج سونوگرافی با مرغوبیت کمتری داشتند که نشان‌دهنده سلامت کمتر استخوان است.

بر اساس برآورد انجمن گیاهخواران، ۶۰۰ هزار نفر در بریتانیا یعنی حدود ۱.۲۱ درصد از جمعیت در سال ۲۰۱۹ از این رژیم غذایی پیروی کردند.

© The Independent

بیشتر از زندگی