موج جدید حمله و اتهام‌زنی به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در آستانه روز خبرنگار

رهبر جمهوری اسلامی تیرماه گذشته روزنامه‌ها و فضای مجازی را به انتشار «شایعه‌ و دروغ» و «ایجاد نگرانی و از بین بردن امنیت روانی جامعه» متهم کرد

روزنامه کیهان خبرنگاران و روزنامه‌های ناهمسو با مقام‌های حکومتی را «جریان غرب‌گرای داخلی» خواند- ATTA KENARE/ AFP

دور تازه‌ حمله به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در آستانه ۱۷ مرداد، روز خبرنگار در ایران، اوج گرفته است؛ به طوری که امام جمعه کرج آن‌ها را «خبرنگارنما» خواند و استاندار تهران گزارش‌هایشان را «لجن پراکنی» نامید؛ کیهان هم خبرنگاران ناهمسو با مقام‌های حکومتی را «شبکه غرب در ایران، مخالف حجاب و ساختارشکن» نامید و برخورد امنیتی و قضایی با آن‌ها را خواستار شد.

در جدیدترین حمله به خبرنگاران، محمدمهدی حسینی همدانی، نماینده علی خامنه‌ای در استان البرز، گفت: «باید خبرنگارنماهایی که به چهره مهم خبرنگاری چنگ می‌زنند، شناسایی شوند و به آن‌ها اجازه فعالیت داده نشود.»

محمدمهدی حسینی در نماز جمعه کرج تاکید کرد: «ضروری است دستگاه‌های متولی دست خبرنگارنماها را کوتاه کنند تا افراد خدوم با طیب خاطر و با رعایت اخلاق اسلامی، به رسالت اطلاع‌رسانی، بصیرت‌افزایی، مطالبه‌گری، انتقاد سازنده بدون تضعیف ارکان نظام و امثال این امور بپردازند.»

محسن منصوری،‌ استاندار تهران، نیز پنجشنبه، سیزدهم مرداد ماه، در واکنش به گزارش روزنامه شرق درباره روایت مردم محلی از آمار مفقودشدگان سیل امامزاده داوود تهران، انتشار این گزارش را «لجن‌پراکنی» در «یک روزنامه معلوم‌الحال» خواند. استاندار تهران تاکید کرد که گزارش یادشده «خوراک رسانه‌های آن‌ور آبی» شد و «وقتی یک رسانه‌ این‌طور لجن‌پراکنی کند، باید با آن برخورد شود و من از دادستان تهران خواستم به موضوع رسیدگی کند».

روزنامه کیهان هم که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران، منتشر می‌شود، تیتر یک شماره پنجشنبه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ خود را از مطلب «رسانه داخلی یا شبکه نیابتی دشمن» برگزید و به خبرنگاران و رسانه‌های ناهمسو با مقام‌های حکومتی حمله کرد و آنان را «شبکه همکار غرب در داخل ایران» خواند.

به نوشته کیهان، «در سایه بی‌توجهی مدیران برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران این رسانه‌ها علنا به کشف حجاب اقدام کردند و به صورت پیوسته، توییت‌ها و پست‌های اینستاگرامی توهین‌آمیز و ساختارشکن منتشر می‌کنند و توییت‌ها و مطالب فعالان جریان معاند در خارج از کشور را نیز بازنشر می‌کنند».

این روزنامه در ادامه، «کشف حجاب، توهین به مقام‌های عالی نظام، سیاه‌نمایی وضع کشور، انتشار مطالب و تصاویر اروتیک، شوخی‌های جنسی و توهین به مقدسات» را تنها بخشی از مصادیق پست‌های منتشرشده برخی از این خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در فضای مجازی دانست.

کیهان با تاکید بر لزوم برخورد امنیتی با خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و رسانه‌هایی که در ایجاد امنیت خاطر در جامعه «واکنش موثر» ندارند، نوشت که برخورد با این خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها به دلیل «پمپاژ اختلال و آشفتگی و یاس در جامعه» و به عنوان «مخلان امنیت روانی جامعه» ضروری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه زیر نظر نماینده خامنه‌ای با اشاره به گزارش روزنامه شرق درباره وضعیت امامزاده داوود پس از سیل نوشت که این گزارش «با توسل به حربه رسانه‌ای دروغ‌، مبالغه و سیاه‌نمایی و با هدف جریحه‌دار کردن احساسات و عواطف مردم» منتشر شده است. کیهان همچنین شرق را به دلیل انتشار گزارش «یک سال پس از زن‌کشی؛ قاتل مبینا آزاد است، خبرنگار در انتظار حبس ۲۶‌ ماهه» به ارائه «تصویر سیاه، تاریک و کریه از وضعیت جامعه و به خصوص زنان و دختران» متهم کرد.

روزنامه شرق در این گزارش فاش کرده بود طلبه‌ای که همسر ۱۶ ساله خود، مبینا سوری، را سال ۱۴۰۰ در رومشکان به قتل رساند، در عرض کمتر از یک سال آزاد شده و در مقابل، قوه قضاییه سینا قلندری، خبرنگار لرستانی، را به دلیل انتشار اخبار این قتل به ۲۶ ماه حبس محکوم کرده است.

کیهان چاپ گزارش «مرگ در شعله‌های اعتراض» در روزنامه اعتماد درباره خودسوزی اعتراضی هشت کارگر طی ۷۰ روز گذشته به دلیل مشکلات معیشتی را گزارشی «عجیب و قابل تامل» خواند و نوشت: «هدف این گزارش‌ها القای ناامیدی از بهبود اوضاع، به خصوص اوضاع اقتصادی و معیشتی و ایجاد نفرت، اضطراب و فشار روانی در جامعه است.»

این روزنامه حتی به روزنامه جمهوری اسلامی هم به دلیل انتشار یادداشتی از کاوه مدنی، معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست، حمله کرد و نوشت که این روزنامه «تنها نام جمهوری اسلامی را یدک می‌کشد».

کیهان در ادامه، خبرنگاران و روزنامه‌های ناهمسو با مقام‌های حکومتی را «جریان غرب‌گرای داخلی» معرفی کرد و آنان را متهم کرد که «برای تکمیل پازل دشمن در ایجاد یاس، ناامیدی، القای بدبختی و فلاکت و فروپاشی اجتماعی» فعالیت می‌کنند.

تاکید بر لزوم قطع یارانه روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که گزارش‌ها و اخباری خلاف نظر مقام‌های حکومتی منتشر می‌کنند، موضوع دیگری بود که کیهان به آن پرداخت و تصریح کرد: «با توجه به کارنامه سیاه این قبیل رسانه‌ها، خلاف انصاف و قانون است که پول بیت‌المال برای حمایت از آنان صرف شود.»

این روزنامه نزدیک به خامنه‌ای در حمله خود به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، از سخنان علی خامنه‌ای به عنوان مجوز آغاز دور جدید برخورد با خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها و فضای مجازی یاد کرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی سخنانی در هفتم تیر ماه ۱۴۰۱، روزنامه‌ها و فضای مجازی را به انتشار «شایعه‌ و دروغ» و «ایجاد نگرانی و از بین بردن امنیت روانی جامعه» متهم کرد.

رهبر جمهوری اسلامی که اول اردیبهشت سال ۱۳۷۹ روزنامه‌ها و مطبوعات را «پایگاه دشمن» خوانده و دستور توقیف فله‌ای آن‌ها را صادر کرده بود، در سخنرانی هفتم تیر ۱۴۰۱ بار دیگر به برخورد با رسانه‌ها و فضای مجازی فرمان داد و گفت: «یکی از وظایف قوه قضاییه برخورد با این مسئله است.»