احتمال وقوع سیل، وزش بادهای تند و گرد‌وخاک در تهران

سازمان مدیریت بحران استان تهران از مردم خواست تا در روزهای آتی از حضور در بستر رودخانه‌ها و همچنین کوهنوردی خودداری کنند

بارش‌های همرفت می‌تواند با بادهای تند و تغییرات ناگهانی دما همراه باشد -- Iranian Red Crescent / AFP

حامد یزدی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران، در مورد وقوع سیل در این استان هشدار داد. به‌گزارش تسنیم، یزدی، ضمن اشاره به احتمال وقوع سیل از مردم ساکن تهران خواست از بستر رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

یزدی، که این اظهارات را روز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ بیان کرد، گفت: «از شنبه ۱۵ مرداد ماه تا دوشنبه ۱۷ مرداد ماه رشد ابرهای همرفتی پیش‌بینی شده است.»

حامد یزدی گفت:«به‌دلیل ویژگی‌های رگبارهای فصل تابستان امکان شدت گرفتن نقطه‌ای بارش‌ها و وقوع سیلاب در برخی مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نیست. لذا تاکید می‌کنیم که مردم از اتراق کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها بپرهیزند و فاصله خود را با رودخانه حفظ کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بارش‌های همرفت (Convectional Rainfall) در هوای گرم شکل می‌گیرد و در نتیجه آن ابرهای عظیم سیاه‌رنگی به‌وجود می‌آید که با رعدوبرق و گِردباد همراه خواهد بود. این پدیده عموما در فصل‌های گرم و در مناطقی که آب‌وهوای معتدل دارند رخ می‌دهد. داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بارش‌های همرفت، با توجه به‌ویژگی‌های جغرافیایی و آب‌وهوایی هر منطقه، اشکال گوناگونی به خود می‌گیرد؛ باران شدید، تگرگ، بادهای تند و تغییرات ناگهانی دما از جمله تبعات بارش‌های همرفت به‌حساب می‌آید.

از این جهت مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران نیز اعلام کرد بر پایه برآوردهای سازمان هواشناسی در روزهای پیش‌رو «وقوع رگبار، رعدوبرق و سیلابی شدن مسیل‌ها» بسیار محتمل است. او در ادامه این بخش از اظهاراتش افزود: «با توجه به اینکه منطقه اثر این هشدار و مخاطرات، نواحی شمالی استان [تهران]، به‌ویژه ارتفاعات، پیش‌بینی شده است از همه مردم می‌خواهیم از صعود به ارتفاعات و کوهنوردی خودداری کنند.»

یزدی همچنین اعلام کرد پیش‌بینی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در روزهای آتی احتمال وقوع «وزش باد شدید، گردوخاک، خطر سقوط اجسام و شکستن درخت‌های فرسوده» وجود دارد. او، ضمن تاکید بر اینکه «منطقه اثر این مخاطرات نیمه جنوبی و بخش‌های غربی» استان تهران است، گفت: «فاصله گرفتن از سازه‌های موقت و احتیاط در تردد برای افراد دارای بیماری تنفسی و سالمندان، عدم پارک خودرو کنار درختان و سازه‌های نیمه‌تمام مورد تاکید است.»