فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شد

گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی گفته‌اند که اسرائیل خطوط قرمز را رد کرده و حمله اسرائیل را بی‌پاسخ نمی‌گذارند

منابع خبری از کشته شدن تیسیر الجعبری، رییس شاخه نظامی جهاد اسلامی خبر داده‌اند.

اسرائیل تایید کرده است که جعبری در جریان حملات هوایی جت‌های جنگنده و پهپادهای مسلح ارتش اسراییل به اهداف متعلق به جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه در روز جمعه کشته شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در جریان رشته حملات هوایی اسراییل به غزه، دست‌کم ۹ نفر، از جمله تیسیر الجعبری و یک دختربچه پنج ساله کشته، و‌ ده‌ها نفر مجروح شدند. 

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که اسرائیل در مناطقی تا ۸۰ کیلومتری مرز آن کشور با غزه وضعیت ویژه اعلام کرده است. مدارس در این مناطق تعطیل اعلام شده‌اند و حرکت شهروندان محدود شده است.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین فراخوانی را برای اعزام ۲۵ هزار نیروی ذخیره ارتش را در صورت نیاز، صادر کرده است.

اسرائیل می‌گوید که به دنبال روزهای پرتنش پس از بازداشت یک شبه‌نظامی ارشد در کرانه غربی به نام باسم السعدی، به مواضع گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی حمله کرده است.

شبکه کان اسراییل، ضمن اعلان خبر کشته شدن جعبری در عملیات موسوم به «سپیده‌دم» گفت که او در صدد انجام عملیاتی جدید علیه اسراییل و همچنین مسئول انجام رشته عملیاتی در سال گذشته بوده است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که حملات اخیر به مواضع جهاد اسلامی، همکاری عملیاتی ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و با هدف از بین بردن تهدید واقعی علیه شهروندان اسراییل و نوار غزه  انجام شد.

تهدید محور مقاومت

جهاد اسلامی فلسطینی کشته شدن جعبری را در حمله هوایی اسراییل به اهدافی در نوار غزه تایید کرده است. 

در حالی که رسانه‌های اسرائیلی از ترور یک «فرمانده عمده جهاد اسلامی» در نوار غزه سخن می‌گویند، سازمان جهاد اسلامی در بیانیه‌ای نوشت: «دشمن جنگ را با مردم ما آغاز کرده است.» جهاد اسلامی نوشته است که اجازه نخواهد داد دشمن به مقاومت آسیب بزند. سخنگوی حماس نیز به شبکه الجزیره گفت که اسرائیل از خطوط قرمز عبور کرده است و «زمان آن رسیده که به آن درس بدهیم تا سزای عملش را بپردازد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، حمله اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرد و آن را «جنایتکارانه، ماجراجویانه و تحریک‌آمیز» توصیف کرد. کنعانی گفت: «مسئولیت این جنایت و پیامدهای تجاوز و حمله… به طور کامل متوجه رژیم آپارتاید اسرائیل است.» او گفت «ملت و گروه‌های مقاومت فلسطین حق دارند که در برابر تجاوزها و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی از خود دفاع کنند.» 

اسرائیل در حالی رهبر شاخه نظامی جهاد اسلامی را کشت که زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی به تهران سفر کرده است. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین گفت:‌ «داریم جنگ را شروع می‌کنیم، و نیروهای جنبش مقاومت فلسطینی باید برای مقابله با تهاجم متحد شوند.» او اسراییل را مسئول خشونت‌ها خواند و گفت در راه مقابله «هیچ خط قرمزی وجود ندارد.»

نخاله که در دمشق سوریه زندگی می‌کند، در سفر به تهران از جمله با ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد. جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی در نوار غزه حمایت می‌کند.

گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی می‌گویند که «محور مقاومت» اعلام کرده است که پاسخ مشترک جناح‌های مقاومت در راه است. حزب‌الله لبنان بر حمایت «ثابت و همیشگی» خود از مردم فلسطینی و مقاومت آنان تاکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیسیر الجعبری، فرمانده گردان قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی بود و به دنبال مرگ بها ابوالعطا، فرمانده سابق جهاد اسلای در جریان حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه در سال ۲۰۱۹ جانشین او شده بود. او در عین حال هماهنگی میان جهاد اسلامی و حماس را نیز بر عهده داشت.

حملات اخیر احتمال بروز درگیری جدید در نوار غزه را افزایش داده است. حماس و جهاد اسلامی دو گروه شبه‌نظامی اسلامی هستند که بر نوار غزه با دو میلیون نفر جمعیت تسلط دارند. پیش‌بینی می‌شود که ترور جعبری، با راکت‌پارانی از نوار غزه تلافی شود و خطر بروز جنگ تمام‌عیار افزایش یابد.

اسراییل پیشتر در هفته جاری راه‌های اطراف غزه را بست و نیروهای تقویتی را به مرز غزه اعزام کرد تا پس از بازداشت یک رهبر جهاد اسلامی در کرانه غربی، برای حمله تلافی‌جویانه آماده شود. در تیراندازی میان سربازان اسراییلی و شبه‌نظامیان فلسطینی، یک نوجوان عضو جهاد اسلامی نیز کشته شده بود.

فوزی برهوم، سخنگوی حماس گفت «اسراییل تنش را علیه غزه آغاز کرده و به جنایات جدید دست زده است»، او تهدید کرد که اسرائیل باید «مسئولیت کامل را بر عهده بگیرد و حساب پس دهد.»

اسراییل و حماس در ۱۵ سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن حماس در نوار غزه، در چهار جنگ و چندین درگیری کوچکتر در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که آخرین نمونه آن در بهار ۲۰۲۱ بود.

جهاد اسلامی گروهی کوچکتر از حماس است اما هر دو گروه شبه‌نظامی ایدئولوژی مشترک دارند؛ هر دو باموجودیت اسراییل مخالفند و در سالهای گذشته حملات مرگباری را علیه اسراییل انجام داده‌اند و از جمله به جنوب اسراییل راکت‌پرانی کرده‌اند.

میزان نفوذ حماس بر جهاد اسلامی دقیقا مشخص نیست اما اسراییل حماس را مسئول تمامی حملاتی می‌داند که از مبدأ نوار غزه انجام می‌شوند.

پیشتر در جمعه گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع  اسراییل در دیدار از مناطق اسراییلی در نزدیکی مرز غزه  بدون اشاره به جزییات گفت که مقام‌ها برای اقداماتی آماده می‌شوند که «تهدید را از منطقه دور کند.»

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که این کشور اجازه نخواهد داد تا «سازمان‌های تروریستی برنامه خود را در نوار غزه پیاده کنند و شهروندان اسرائیل را تهدید کنند.» 

پیشتر در روز جمعه، بنی گانتز، در هشدار به حماس و جهاد اسلامی گفت «وقتتان تمام شده است. تهدید شما علیه این منطقه به هر شکل رفع خواهد شد.» او همچنین گفت «شماری از تروریست‌ها حتی در غزه زندگی نمی‌کنند اما مردم غزه را به گروگان گرفته‌اند.»