نگرانی از شیوع تب دنگی در افغانستان

به‌تازگی ۶۴ نفر در ننگرهار به بیماری تب دنگی مبتلا شده‌اند

بر اساس گزارش اوچا، این بیماری تاکنون تنها در استان ننگرهار مشاهده شده است- عکس از AFP/Noorullah Shirzada

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) از بروز موج تازه ابتلا به بیماری تب دنگی (Dengue fever) در افغانستان خبر داد. این دفتر در گزارش روز پنجشنبه خود، شیوع دوباره این بیماری در افغانستان را تایید و اعلام کرد از دوازدهم ژوئن تا سی‌ام ژوییه، ۶۴ مورد بیماری تب دنگی در استان ننگرهار ثبت شده است. به گزارش اوچا، این بیماری تاکنون تلفاتی نداشته و سن بیماران عموما بالاتر از پنج سال بوده است.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، لو داپنگ، نماینده سازمان بهداشت جهانی در افغانستان می‌گوید: «افغانستان در حال حاضر به دلیل درگیری‌های جاری، حوادث طبیعی مکرر و گسترش بیماری‌های مختلف با چندین فوریت‌ پیچیده انسانی مواجه و در حال مبارزه است.»

او معتقد است با آنکه بیماری تب دنگی در حال حاضر قابل مهار است، برای جلوگیری از سرایت بیشتر و کنترل این بیماری باید فورا اقدام‌ شود.

اوچا می‌افزاید که این نهاد در حال کمک‌رسانی به بیماران مبتلا به تب دنگی در استان ننگرهار است. به گفته این نهاد، تاکنون در مناطق آسیب‌دیده کمک‌هایی توزیع شده است.

بر اساس گزارش اوچا، شیوع بیماری تب دنگی در افغانستان به صورت پراکنده بود. اولین شیوع در سال ۲۰۱۹ در شرق افغانستان با تنها ۱۵ مورد گزارش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیماری سپتامبر ۲۰۲۱ دوباره در افغانستان پیدا شد و ۷۷۵ تن را مبتلا کرد. در این سال، یک بیمار مبتلا به تب دنگی در استان ننگرهار جان باخت.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، آخرین مورد مبتلا به تب دنگی در افغانستان دوم ژانویه ۲۰۲۲ گزارش شد.

تب دنگی یا تب استخوان‌شکن یک بیماری عفونی است که نوعی پشه ناقل آن است.

افغانستان در ماه‌های اخیر، علاوه مشکلات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که از پی تسلط طالبان بر افغانستان رخ داد، با وقوع سیل و زمین‌لرزه هم مواجه بوده است. این رویدادهای طبیعی جان صدها تن از مردم افغانستان ساکن در بخش‌های مختلف این کشور گرفت و هزاران تن را بی‌خانمان کرد.

بیشتر از جهان