چین در واکنش به سفر پلوسی به تایوان، گفت‌وگوهای خود با آمریکا را تعلیق کرد

چین اعلام کرد مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه پلوسی و خانواده‌ او وضع می‌کند

واکنش‌های چین به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به شهر تایپه، پایتخت تایوان، همچنان ادامه دارد. دولت چین روز جمعه اعلام کرد تمامی گفت‌وگوها با دولت آمریکا بر سر مسائل مهم، از تغییرات آب‌و‌هوایی گرفته تا روابط نظامی، را متوقف می‌کند. چین همچین اعلام کرد مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه شخص پلوسی و خانواده‌ او وضع می‌کند. جزئیات این تحریم‌ها هنوز اعلام نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ سفر پلوسی به تایوان را بار دیگر محکوم کرد و آن را «تحریک فاحش» و «دخالت فاحش» در امور داخلی چین توصیف کرد. چین جزیره تایوان را بخشی از قلمرو سرزمینی خود می‌داند.

دولت آمریکا بامداد روز جمعه سفیر چین در واشنگتن را به وزارت خارجه فراخواند تا مراتب اعتراض رسمی دولت آمریکا به «اقدامات غیرمسئولانه» پکن را اعلام کند.

همزمان جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای برگزاری مانور بزرگ نظامی چین در تنگه تایوان را مایه «نگرانی تایوان، آمریکا و متحدان ایالات متحده در سراسر جهان» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز بعد از سفر نانسی پلوسی به تایپه، ارتش چین مجموعه مانورهای بزرگی را در شش منطقه در نزدیک آب‌های تایوان آغاز کرد.

رزمایش بزرگ نظامی چین تا روز یک‌شنبه ادامه خواهد داشت. در جریان رزمایش بزرگ چین در تنگه تایوان چندین موشک نیز شلیک شد. وزارت دفاع تایوان روز جمعه با انتشار نقشه‌ای تایید کرد که دست‌کم چهار موشک ارتش چین از آسمان این جزیره گذشته‌اند.

عصر روز جمعه نیز وزارت دفاع تایوان اعلام کرد ۳۰ جنگنده نیروی هوای چین، از خطر میانه حریم هوایی تایوان عبور کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز روز جمعه در گزارشی به‌نقل از وزارت دفاع تایوان نوشت آنها برای برای جنگی که نمی‌خواهد آماده شده‌‌اند.

روز گذشته، همزمان با ورود پلوسی به توکیو، وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد پنج موشک بالستیک ارتش چین، برای نخستین بار در آب‌های منطقه انحصاری-اقتصادی ژاپن فرود آمده است.

 ژاپن نیز خواهان «توقف فوری» مانور و سایر تحرکات نظامی چین در تنگه تایوان شده است. تنگه تایوان به‌لحاظ «تجارت بین‌المللی» اهمیت زیادی دارد و آب‌راه بسیار مهی برای کشتی‌رانی تجاری در جهان به‌شمار می‌رود.

بیشتر از جهان