وزارت دفاع تایوان: برای جنگی که نمی‌خواهیم آماده شده‌ایم

بلینکن: چین از سفر پلوسی به عنوان بهانه‌ای برای افزایش فعالیت‌های نظامی در تایوان استفاده کرده است

در طول روز گذشته دست کم چهار موشک از آسمان تایوان گذشته‌اند - Hector RETAMAL / AFP

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزارت دفاع ملی تاکید می‌کند که از اصل آمادگی برای جنگ بدون جنگ طلبی و با رویکرد عدم تشدید درگیری و ایجاد اختلاف، حمایت می‌کند.»

وزارت دفاع تایوان با انتشار نقشه‌ای تایید کرد که در طول روز گذشته دست کم چهار موشک از آسمان این جزیره گذشته‌اند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد وزارت دفاع تایوان در واکنش به رزمایش چین با اعلام این خبر که این رزمایش را به دقت زیر نظر دارد، گفت که برای جنگی که نمی‌خواهد آماده شده‌ است.

سفر این هفته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، جزیره‌ای که پکن ادعای مالکیت آن را دارد، باعث عصبانیت چین شد و این کشور در پاسخ به آن، رزمایش نظامی خود را آغاز کرد. به گفته تحلیلگران و شرکت‌های کشتیرانی، اگرچه بنادر تایوان به صورت عادی به کار خود ادامه می‌دهند، ولی برخی از کشتی‌های باری و نفتکش‌ها برای جلوگیری از رویارویی با ارتش چین، مسیر خود را در اطراف جزیره تغییر می‌دهند و حدود نیم روز به سفر خود اضافه می‎‌‌کنند. به گزارش رویترز درگیری بر سر تایوان می‌تواند تاثیر شدیدی بر تجارت جهانی داشته باشد؛ چرا که تنگه تایوان، مسیر اصلی کشتی‌هایی ست که کالاها را از شرق آسیا به سمت غرب آسیا، اروپا یا آمریکا حمل می‌کنند.

بلینکن: رزمایش چین نشان‌دهنده افزایش قابل توجه تنش‌ها در منطقه است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان که شامل شلیک موشک‌هایی به منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن بود، نشان‌دهنده «تشدید قابل توجه» تنش‌ها در آن منطقه است.

رزمایش نظامی چین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان که برانگیزنده خشم پکن بود، از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد آغاز شد و تا یکشنبه ادامه دارد. 

بلینکن روز جمعه، ۱۴ مردادماه، در نشستی خبری در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج، گفت: «چین واکنش بیش‌از اندازه شدید را انتخاب و از سفر پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان، به‌عنوان بهانه‌ای برای افزایش فعالیت‌های نظامی تحریک‌آمیز در تنگه تایوان و اطراف آن استفاده کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود که ایالات متحده درپی «اقدام‌های خطرناک چین»، با «همبستگی قدرتمند» در کنار ژاپن می ایستد.

همزمان با ادامه تنش بین قدرت‌های جهانی، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه همراه با دیپلمات‌های ارشدی از کشورهای آسیای جنوب شرقی، در نشستی با وزرای خارجه روسیه و چین شرکت کرد.

در «اجلاس آسیای شرقی» از مجموعه نشست‌های مداوم «انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا» که در پایتخت کامبوج برگزار می‌شود، آنتونی بلینکن، سرگئی لاوروف و وانگ یی، به‌عنوان وزرای خارجه سه کشور آمریکا، روسیه و چین برای نخستین‌بار همزمان در یک مجمع حاضر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ یی هنگام ورود به محل نشست، دستی زد به شانه سرگئی لاوروف که از قبل نشسته بود و قبل از اینکه روی صندلی خود بنشیند، برای او دست تکان داد که لاوروف هم در پاسخ به او، دست تکان داد.

براساس این گزارش، بلینکن آخرین نفری بود که وارد اتاق شد و به لاوروف که چند صندلی آن طرف‌تر نشسته بود، یا به وانگ که دورتر برسر همان میز نشسته بود، حتی نگاهی هم نکرد.

پیش از نشست پنوم‌پن، وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد که بلینکن در طول این نشست یا در حاشیه آن، هیچ برنامه‌ای برای ملاقات جداگانه با هیچ یک از این دو نفر ندارد.

چین روز پنجشنبه نشست وزیران خارجه با ژاپن را در اعتراض به بیانیه کشورهای گروه هفت درباره رزمایش نظامی چین، لغو کرد. کشورهای گروه هفت در بیانیه خود آورده بودند تمرین‌های نظامی پکن که تقریبا با محاصره تایوان همراه است، توجیهی ندارد.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این رابطه گفت: «ژاپن به‌همراه دیگر اعضای گروه هفت و اتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای غیرمسئولانه، چین را متهم کرد و حق و باطل را اشتباه گرفت.»

به گفته یک دیپلمات حاضر در نشست که خواست نامش فاش نشود، زمانی که هایاشی یوشیماسا، وزیر امور خارجه ژاپن، در نشست سران شرق آسیا شروع به سخنرانی کرد، لاوروف و وانگ هر دو سالن را ترک کردند.

پراک سوخون، وزیر امور خارجه پادشاهی کامبوج و رئیس اجلاس آسیای شرقی، مذاکرات دو ساعت و نیمه این نشست را با ابراز امیدواری از این موضوع آغاز کرد که همه نمایندگان از این نشست به‌عنوان «وسیله‌ای برای تعامل و ارتباط» با یکدیگر استفاده کنند.

او پیش از هدایت نمایندگان رسانه‌ها به خارج از سالن و آغاز نشست غیرعلنی، گفت: «هر سال ما مجموعه‌ای از چالش‌ها را داریم که باید به آن‌ها رسیدگی کنیم، اما باید بگویم که هرگز مانند امسال، همزمان با این همه خطر مواجه نشده‌ بودیم.»