روز دوم مذاکرات در وین؛ خط و نشان تازه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تهران

تهران می‌گوید تا برجام احیا نشود، برنامه‌های اتمی‌اش را گسترش خواهد داد

هم‌زمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، دامنه تهدید‌های لفظی مقام‌های جمهوری اسلامی علیه غرب افزایش یافته است. AFP

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و غرب در وین، بار دیگر زبان به تهدید گشود و برای غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خط و نشان کشید.

اسلامی در گفتگو با تلویزیون «العالم» خطاب به طرف‌‌های غربی در مذاکرات هسته‌ای گفت که «این بار مانند دفعات گذشته نخواهد بود» و غرب «با کوچک‌ترین کوتاهی و لغزشی» با اقدام متقابل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد.

او ادعا کرد که غربی‌ها به ویروس «تحریم کردن» گرفتار شده‌اند و باید «بدانند که با این اتهامات نخ‌نما شده و با این مدارک و مکان‌های ادعایی که مطرح می‌کنند، به جایی نخواهند رسید.»

این مقام مسئول ادامه داده که موضوع تلاش جمهوری اسلامی برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای ساخته و پرداخته «دشمنان»، «ضد انقلاب» و «مزدوران» آنهاست و تهران هرگز به‌دنبال چنین مسئله‌ای نبوده است.

او همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم به «سیاسی‌کاری» در پرونده هسته‌ای ایران کرد و گفت اراده این سازمان این است که «قانع» نشود در این صورت «تا ابد و دهر هم قانع نخواهند شد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار توضیح جمهوری اسلامی درباره منشاء ذرات اورانیوم یافت‌ شده در تاسیسات اتمی‌اش است که از قرار معلوم توضیحات تهران در این زمینه برای آژانس قانع کننده نبوده است.

از قرار معلوم بخشی از محتوای دور جدید مذاکرات ایران و غرب در وین هم اختصاص به همین مساله دارد که اسلامی هم در این خصوص گفته است مذاکرات حول «یک طرح ترکیبی شامل مباحث فنی و تحریمی» دنبال می‌شود.

او افزوده که «در مباحث فنی گفتگو صورت گرفته است و یک سری مباحث تکمیلی وجود دارد که مهمترین آن همین بحث اسناد و مکان‌های ادعایی است» که باید بسته شود.

این مقام جمهوری اسلامی هشدار داده است که «باز ماندن این موارد به معنای تکرار حرکت مخرب آنها {غرب} است و آنها باید بهانه‌های واهی را کنار بگذارند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در پایان هشدار داده است که «اقدام ما و گسترش ظرفیت‌هایمان تا زمان بازگشت طرف مقابل به تعهدات‌ و لغو تحریم و کنار گذاشتن موارد ادعایی ادامه خواهد داشت.»

دور تازه مذاکرات ایران و غرب از روز پنجشنبه در وین آغاز شده است و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی پیش و در حین این مذاکرات، بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های غربی حاضر در مذاکرات را تهدید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیئت این کشور در مذاکرات را برعهده دارد، در روز دوم این مذاکرات گفته که «فضای مذاکرات جدی» است و پیشنهاد‌های طرف ایرانی «فراتر از اصلاحات اروپایی‌هاست» و گذشت زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

خبرگزاری بلومبرگ هم در پایان روز نخست این مذاکرات گزارش کرده که ایران و آمریکا، در مقایسه با دور قبلی مذاکرات، در مواضع دورتری از هم قرار دارند.

این خبرگزاری نوشته که اگر قرار باشد توافقی به‌دست بیاید، یا ظرف ۷۲ ساعت آینده به دست می‌آید یا دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

آن‌طور که بلومبرگ نوشته است طرف‌های مذاکره باید درباره شش یا هفت مساله به توافق برسند که این امر مستلزم «تصمیم‌گیری سیاسی» مقام‌های ارشد هر دو کشور است.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که جمهوری اسلامی از دو شرط خود مبنی بر حذف سپاه از فهرست تروریستی آمریکا و دریافت تضمین‌های حقوقی برای باقی ماندن دولت آمریکا در «برجام» عقب‌نشینی کرده که همین مسئله می‌تواند چشم‌انداز مذاکرات را روشن کند.

در مقابل رسانه‌های نزدیک به دولت در ایران اعلام کرده‌اند که شرط مبنی بر حذف سپاه پاسداران از این فهرست تروریستی همچنان پابرجاست و تهران از این شرط عقب‌نشینی نکرده است.

اسدالله اشراق جهرمی، مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه هم با انتقاد از این گفته‌های دیپلمات‌های غربی و مواضع اروپا در مذاکرات وین، گفته است که «اعضای اروپایی برجام از آمریکا طرفداری می‌کنند که این، مایه تاسف است.»

اشراق جهرمی افزوده که «نمایندگان این کشورها باید بدانند که استفاده از اهرم تحریم‌ها یا اتخاذ رویکرد طلبکارانه علیه ایران هیچ تاثیری نخواهد داشت.»

اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس، هم در ارتباط با دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفته است که «اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بخواهند هر چیزی را اعمال کنند و به ما بگویند حتما عمل کنید ولی خودشان آن را عمل نکنند، به هیچ وجه ما این را قبول نداریم و مذاکره نخواهیم کرد.»

کوثری اضافه کرده که «اینکه بگویند سپاه جزو گروه‌های تروریستی است یک چیز غلط و بی‌معنایی است چون یک سازمان مصوب و قانونی یک کشور نمی‌تواند با گروه‌های تروریستی مقایسه شود.»