پروازهای داخلی در خردادماه با ۴۶۵ هزار دقیقه تاخیر انجام شد

استهلاک هواپیما و نقص فنی مهم‌ترین عامل تاخیر پروازهای داخلی در ایران است

دست‌کم ۳۳ درصد هواپیماها در خردادماه با تاخیر پرواز کردند‌‌ـ همشهری آنلاین

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد در خردادماه ۱۴۰۱ پروازهای داخلی ایران با متوسط تاخیر ۱۰۰ دقیقه‌ای انجام شد و مجموع تاخیر پروازهای داخلی در همین ماه ۴۶۵ هزار دقیقه بود.

بر اساس این گزارش در خردادماه، ۱۰ شرکت هواپیمایی داخلی در مجموع ۱۳ هزار و ۹۳۱ پرواز انجام دادند که از این تعداد چهار هزار و ۶۶۳ پرواز با تاخیر ۳۰ دقیقه و بیشتر انجام شد. این به معنای آن است که دست‌کم ۳۳ درصد هواپیماها در خردادماه با تاخیر پرواز کردند.

در این میان، شرکت هواپیمایی آتا ایر با ۵۹ درصد بیشترین تاخیر را داشت. متوسط تاخیر این شرکت در پروازهای تاخیردار ۱۱۳ دقیقه بود. در رده بعدی هواپیمایی تابان با ۵۶ درصد پروازهای تاخیردار، قرار دارد.

هواپیمایی چابهار ۴۹ درصد، کارون ۳۹ درصد، آسمان ۳۹ درصد و سپهران نیز ۳۶ درصد پروازهایشان را با تاخیر انجام داده‌اند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز با ۴۷۹ پرواز در رده ۱۳ پروازهای تاخیردار جای گرفته است اما این شرکت با ۱۳۸ دقیقه در صدر بیشترین میانگین زمان تاخیر قرار دارد.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز متوسط تاخیر پروازهای داخلی را ۹۰ دقیقه اعلام کرده بود. گفته می‌شود که استهلاک هواپیما و نقص فنی مهم‌ترین عامل تاخیر پروازهای داخلی در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقص فنی با ناوگان هوایی فرسوده ایران ارتباط مستقیم دارد. تحریم‌های بین‌المللی نیز مزید بر علت می‌شود زیرا در شرایط تحریم، تامین قطعه‌های موردنیاز هواپیماها دشوار است.

شمس‎‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز با تایید این موضوع، گفته بود: «تا زمانی که هواپیما به اندازه کافی نداشته باشیم یا باید در سطح معمولی یا پایینی از هواپیماها استفاده کنیم که در آن صورت، مردم روی زمین می‌مانند یا آنکه باید فشار را بیشتر و از حداکثر ظرفیت ممکن استفاده کنیم.»

در طول سال، همواره تعداد قابل‌توجهی از پروازها به دلیل نقص فنی با ساعت‌ها تاخیر انجام می‌شوند، بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در تیر و مرداد امسال، تعداد زیادی از پروازها با تاخیر بالای پنج ساعت انجام شد یا اینکه هواپیما به دلیل نقص فنی بر زمین نشست.

روز هشتم تیرماه، مدیر روابط عمومی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد از ترکیدن لاستیک هواپیمای پرواز مشهد‌ـ‌عمان خبر داد.

روز ۱۵ تیرماه مسافران دو پرواز تهران-شیراز و تهران-تبریز در خطوط هواپیمایی کیش‌ایر از تاخیر ۱۰ ساعته این پروازها خبر دادند.

روز ۱۸ تیرماه، مسافران پرواز نجف نیز بیش از پنج ساعت در فرودگاه منتظر ماندند. روز ۱۹ تیرماه، پرواز هواپیمایی چابهار از مشهد به مقصد تهران بدون اطلاع قبلی مسافران با شش ساعت تاخیر انجام شد. در همین روز، مسافران شهر دنیزلی ترکیه نیز در فرودگاه تهران ساعت‌ها منتظر ماندند.

روز ۲۴ تیرماه، نقص فنی پرواز مشهد به مقصد رشت باعث شد هواپیما به فرودگاه مبدا بازگردد.

روز یکم مردادماه پرواز سیرجان به مقصد تهران با ۷۴ مسافر چند دقیقه پس از پرواز به دلیل نقص فنی به فرودگاه مبدا بازگشت.

روز ششم مردادماه، هواپیمای حامل رئیس قوه قضاییه در مسیر بوشهر‌ـ‌ـ‌تهران به دلیل نقص فنی در فرودگاه اصفهان بر زمین نشست.

روز ۱۲ مردادماه، مسافران پرواز تهران به مقصد مشهد حدود هشت ساعت در فرودگاه سرگردان و منتظر بودند.

این موارد تنها بخشی از پروازهای تاخیردار در ایران است که رسانه‌ای شده‌اند، وگرنه مسافران پروازهای داخلی در ایران بیشتر مواقع با تاخیرهای یک تا دو ساعته پروازها مواجه می‌شوند. این در حالی است که طبق قوانین بین‌المللی و داخلی، مسافران حقوقی دارند و شرکت‌های هواپیمایی باید در صورت تاخیر، خسارت‌های وارده به آنان را پرداخت کنند اما مدیران شرکت‌های هواپیمایی در ایران معمولا به پذیرایی از مسافران در ساعت‌های انتظار و تاخیر  اکتفا می‌کنند.

پیش‌تر روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «ناوگان فرسوده؛ زنگ خطری برای پروازهای آتی» نوشته بود: «حدود ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافری در کشور داریم که یک‌چهارم آن کاملا از چرخه عملیاتی خارج شدند و غیرقابل استفاده‌اند و از این تعداد نیز نیمی از آن‌ها با مشکل کمبود قطعه مواجه‌اند و مابقی آن‌ها اجازه پرواز دارند.»

کارشناسان صنعت هوانوردی بالا بودن سن ناوگان و کاهش تعداد هواپیماهای فعال و آماده پرواز را از دیگر دلایل نقص فنی و تاخیر پروازها می‌دانند. به گفته آنان، حوادث اخیر زنگ‌ خطر و هشداری است که اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند به بروز حادثه‌ای بزرگ‌تر منجر شود.