زرادخانه چین چند سلاح هسته‌ای دارد؟

با افزایش نگرانی‌های جهانی در مورد جنگ هسته‌ای، به قدرت هسته‌ای چین نگاهی می‌اندازیم

پس از آنکه چین برای نمایش قدرت نظامی اقدام به شلیک موشک‌های بالیستیک در نزدیکی تایوان کرد، نگرانی‌های جدیدی از جنگ در آسیا بالا گرفت.

تنش بین دو کشور پس از سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان تشدید شد.

چین این جزیره را استان جدا‌شده‌ای می‌بیند که سرانجام- در صورت لزوم، با‌زور- دوباره تحت کنترل پکن قرار خواهد گرفت، در حالی‌ که تایوان خود را کشوری مستقل می‌داند.

با افزایش نگرانی‌های جهانی در مورد روابط پرتنش‌ میان چین، تایوان و غرب، نگاهی می‌اندازیم تا ببینیم چین چه میزان قدرت هسته‌ای دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین با حدود ۳۵۰ سلاح هسته‌ای، سومین زرادخانه بزرگ تسلیحات هسته‌ای را در جهان دارد و پس از روسیه و ایالات متحده قرار می‌گیرد.

این کشور اولین بار در دوران جنگ سرد، تسلیحات هسته‌ای تولید کرد و با اضافه شدن ۳۰ سلاح هسته‌ای دیگر از سال ۲۰۲۰، انتظار می‌رود به گسترش زرادخانه هسته‌ای‌اش ادامه دهد.

ماه نوامبر گذشته، در گزارشی از پنتاگون هشدار داده شد که قدرت هسته‌ای چین بسیار سریع‌تر از آنچه آمریکا در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود در حال گسترش است.

ایالات متحده نگران است که پکن تا سال ۲۰۳۰، بیش از هزار سلاح هسته‌ای داشته باشد.

چین همچنین ارتشی با دو میلیون سرباز دارد که طبق موازنه نظامی سال ۲۰۲۲، ارتش تایوان را با ۶۹ هزار سرباز ناچیز نشان می‌دهد.

این کشور همچنین دارای پنج هزار و ۴۰۰ تانک، بیش از سه هزار و ۲۰۰ هواپیما، ۵۹ زیردریایی، ۸۶ شیفت نیروی دریایی و اندکی کمتر از ۱۰ هزار توپخانه است.

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، هفته گذشته با اشاره به تهدیدهای هسته‌ای در آسیا، خاورمیانه و همچنین جنگ در اوکراین، هشدار داد که «بشریت فقط یک سوءتفاهم، یک اشتباه محاسباتی تا نابودی هسته‌ای فاصله دارد».

در همین حال، سر استیون لاوگروف، مشاور امنیت ملی بریتانیا، هشدار داد که غرب به‌دلیل «مختل شدن گفت‌و‌گو» در خطر نبرد هسته‌ای با چین یا روسیه قرار دارد.

او در یک سخنرانی در واشنگتن در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی گفت: «ما نگرانی‌های روشنی در مورد برنامه نوسازی هسته‌ای چین داریم که هم تعداد و هم نوع سامانه‌های تسلیحاتی هسته‌ای را در زرادخانه این کشور افزایش می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان