گوشت گوساله «لاکچری» در ایران

جبهه گیری جهانی در برابر گوشت گوساله

گالری تصاویر رستوران کنجه

استفاده از گوشت گوساله در ایران نه چیز تازه‌ایست و نه چیز غریبی ولی همان گوشت گوساله را با نام انگلیسی آن خطاب کردن و اسم گوشت لاکچری(لوکس) بر روی آن گذاشتن و آن را به قیمت نزدیک به یک میلیون تومان فروختن، بسیار چیز غریبی است.

سال گذشته فروش اینترنتی گوشت ویل (گوشت گوساله‌ای که فقط شیر مصرف کرده و علوفه نخورده ‌است) به‌عنوان گوشت «لاکچری» سر و صدا به پا کرد. امسال نیز فروش این نوع گوشت‌ها در مغازه‌های شمال کشور با قیمت گزاف خبرساز شده است.

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران، گوشت «لاکچری» را عوام فریبی می‌داند و منکر پرورش دام با شرایط خاص است: «گوساله‌های ویل یا به اصطلاح لاکچری تنها باید شیر مصرف کنند تا خوراک آن‌ها حاوی آهن نباشد، اما عرضه با نرخ‌های یک میلیون تومان به بالا اجحاف در حق مصرف کننده است که تنها عده‌ای خاص قدرت خرید آن را دارند. اگر چه در شرایط فعلی تنها عده‌ای خاص اقدام به خرید گوشت‌های به اصطلاح لاکچری در بازار می‌کنند، اما بدانند گوشت‌های توزیعی به‌هیچ عنوان گوشت ویل نیست».

البته درست می‌گوید آقای مقدسی. شیر خوردن این گوساله تنها اقتضای سن آن است نه اینکه در شرایط ویژه ای پرورش می یابد و از قضا در دنیا، انجمن‌های حقوق حیوانات اعتراضات چشمگیری به پرورش گوشت گوساله دارند.

صنعت لبنیات در پرورش گوشت گوساله تاثیر بسیاری دارد. تولید و افزایش شیر گاو مادر نیازمند زایش او و تغذیه گوساله‌اش است. در دامداری‌های صنعتی گوساله را نزدیک مادر ولی دور از دسترس وی قرار می‌دهند تا شنیدن صدای گوساله به افزایش تولید شیر کمک کند ولی از آنجا که نگه داشتن همه گوساله‌ها موجب افزایش تولید محصول می‌شود، تعدادی از این گوساله‌ها جهت تغذیه انسان کشته می‌شوند و به همین دلیل کمی تعداد آن است که قیمتش بالاتر از گوشت گاو است.

بسیاری این روند را غیرقابل پذیرش می‌دانند و در بسیاری نقاط دنیا حتی گوشتخواران از مصرف گوشت گوساله خودداری می‌کنند.

ترافیک دام در ایران موجب نزول اخیر قیمت گوشت شده است. شاید ادعاهایی چون گرفتن ماساژ عضلانی دام یکی از ادعاها به جهت جبران خسارت باشد.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، این خبر را کذب محض خواند: «عرضه دام لاکچری باید در دامداری‌های خاص و کاملا مکانیزه صورت گیرد که تاکنون مجوزی در این خصوص صادر نشده است. بنده به‌عنوان رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تاکنون مجوزی در خصوص تولید دام لاکچری در کشور صادر نکردم، در حالی که پرورش دهندگان مجوز تولید را باید از اتحادیه گوشت گوسفندی و گاوی دریافت کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملکی ادامه داد: «دام‌هایی که در دامداری‌های فضای باز نگه داری می‌شوند به سبب برخورداری از آب و هوای مناسب، گوشت با کیفیت بهتری تولید می‌کنند که ممکن است برخی سودجویان با قیمت‌های هنگفت به‌عنوان گوشت لاکچری اقدام به عرضه در بازار کنند».

البته سال ۹۶ بود که همین گوشت گوساله به اسم گوشت فانتزی به بازار آمد و به قیمت کیلویی ۹۰۰ هزار تومان فروخته شد. در آن زمان، علی اکبر ملاصالحی، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در این رابطه اعلام کرد: «تولید و عرضه این محصول بسیار محدود، برای مصارف خاص و به عنوان گوشت فانتزی است که البته نباید به این قیمت عرضه شود. بین قیمت اعلام شده با هزینه تولید این محصول ۹ برابر اختلاف وجود دارد و عرضه این نوع گوشت به قیمت ۹۰۰ هزار تومان کلاهبرداری محض است».

برآورد شده است حداکثر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله در ایران که به این شیوه تولید می‌شود نهایتاً و در بهترین شرایط ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان باشد.

بیشتر از