احتمال حملات تروریستی القاعده علیه آمریکا افزایش یافته است

با کاهش کنترل اطلاعاتی آمریکا بر افغانستان، فعالیت شبکه‌های تروریستی بیشتر شده است

 رئیس اف بی آی افزود، او نگران است که تروریست‌ها در ایالات متحده از رشد بالقوه شبکه‌های تروریستی در افغانستان الهام بگیرند-SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر گروه القاعده با هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، اکنون مقام‌های اطلاعاتی این کشور درباره حملات تلافی‌جویانه القاعده نگران‌اند. کریستوفر رأی، رئیس اف‌بی‌ای (FBA) به‌تازگی هشدار داده است که القاعده می‌تواند حملات تلافی‌جویانه علیه منافع آمریکا داشته باشد. رأی که در یک نشست کمیته قضایی سنای آمریکا حضور یافته بود، نگرانی‌اش را از افزایش شکاف‌های اطلاعاتی فزاینده در افغانستان ابراز کرد.

رای در این نشست در جواب سؤال لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که پرسید آیا احتمال حمله تروریستی به آمریکا از افغانستان وجود دارد؟ گفت بلی، به‌ویژه اکنون که از این کشور کاملا خارج شده‌ایم و اطلاعات بسیار اندکی از آنجا به ما می‌رسد.

 رئیس اف‌بی‌آی افزود نگران است که تروریست‌ها در ایالات متحده از رشد بالقوه شبکه‌های تروریستی در افغانستان الهام بگیرند. او گفت: «من نگران این احتمال هستم که شاهد بازسازی القاعده باشیم، داعش به‌طور بالقوه از محیط امنیتی رو به وخامت در افغانستان سوءاستفاده می‌کند و نگرانم که تروریست‌ها، اینجا در ایالات متحده، ازآنچه در افغانستان می‌بینند الهام بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان رئیس اف‌بی‌آی تنها چند روز پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در شهر کابل صورت گرفت. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در یک پیام خبری گفت ایمن الظواهری روز یکشنبه در نتیجه حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در شهر کابل کشته شده است. بایدن در این پیام گفت: «من به مردم آمریکا قول دادم که به اجرای عملیات‌ مؤثر ضد تروریسم در افغانستان و فراتر از آن ادامه دهیم. ما دقیقا همین کار را انجام دادیم.»

 با کشته شدن الظواهری، گمانه‌زنی‌ها در مورد امکان انتقام‌گیری القاعده از آمریکا، تبدیل به بحث‌های جدی رسانه‌ای شده است. وزارت خارجه آمریکا نیز امکان حملات تلافی‌جویانه القاعده را دور از تصور ندانست. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا پس از کشته شدن الظواهری صادر کرد گفته شد پس از مرگ او ظرفیت بیشتری برای خشونت علیه آمریکا به وجود آمده است. در این بیانیه همچنین گفته شد: «اطلاعات کنونی حاکی از آن است که سازمان‌های تروریستی به برنامه‌ریزی حملات علیه منافع ایالات متحده در چندین منطقه در سراسر جهان ادامه می‌دهند. این حمله‌کنندگان ممکن است از شگرد‌های متنوعی ازجمله عملیات انتحاری، ترور، آدم‌ربایی، هواپیماربایی و بمب‌گذاری استفاده کنند.»

نگرانی آمریکا از حمله تروریستی از افغانستان، چندان بیراه نیست. القاعده پس از آن‌که طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی تقریبا اکثر مناطق افغانستان را به تصرف خود درآوردند، طرح حمله به آمریکا را تنظیم کردند. این طرح باعث شکل‌گیری بزرگ‌ترین حمله تروریستی تاریخ در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شد که بیش از سه هزار کشته و ۲۵ هزار زخمی در آمریکا بر‌جای گذاشت. اکنون نیز با توجه به این‌که طالبان دوباره در افغانستان قدرت گرفته‌اند و زمزمه‌هایی از جلب و جذب نیرو در القاعده به گوش می‌رسد، طبیعی است که آمریکا باید نگران منافعش و جان شهروندانش در این کشور و سراسر جهان باشد. ایمن الظواهری پیش از مرگش چندین بار از لزوم حمله به آمریکا و آمریکایی‌ها صحبت کرده بود.

ایمن الظواهری که پس از کشته شدن اسامه بن‌لادن، اولین رهبر القاعده در سال ۲۰۱۱ در ایبت‌آباد پاکستان، به رهبری این گروه رسید، سال‌ها با عنوان مغز متفکر القاعده فعالیت کرده بود. او در تاریخ ۳۱ ژوئیه با حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در مرکز شهر کابل، پایتخت افغانستان به قتل رسید. هرچند دولت‌های جهان مرگ ظواهری را ضربه بزرگی به پیکر شبکه القاعده می‌دانند، اما با توجه به زنده بودن بدنه القاعده، امکان تداوم فعالیت این گروه همچنان وجود دارد. القاعده پس از سلطه طالبان بر افغانستان، دوباره در حال سربازگیری در این کشور است و گفته می‌شود طالبان رابطه‌اش را برخلاف مواد توافق صلح دوحه با آمریکا، با این شبکه تروریستی بین‌المللی همچنان حفظ کرده‌اند.

 

بیشتر از جهان