رئیس‌جمهوری کره جنوبی در تعطیلات بود، با پلوسی دیدار نکرد

وقتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد کره جنوبی شد، رئیس‌جمهوری مشغول تماشای تئاتر بود

سفر آسیایی پربیننده نانسی پلوسی شامل مجموعه‌ای از دیدارها با افراد برجسته است؛ گفت‌و‌گو با نخست‌وزیران سنگاپور و مالزی، دیدار با رئیس‌جمهوری تایوان و گفت‌و‌گوی احتمالی با نخست‌وزیر ژاپن که تا آخر هفته صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی در این فهرست حضور نداشت و جلسه حضوری با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را از دست داد، زیرا در سئول در تعطیلات به‌ سر می‌برد.

پلوسی عصر روز چهارشنبه وارد سئول شد. در آن زمان، یون سوک-یول در شمال سئول مشغول تماشای تئاتر‌، سلفی گرفتن و صرف شام با بازیگران نمایشی کمدی درباره یک کارگر ایستگاه مترو بود.

دفتر یون چنین توضیح داد که او برای ملاقات حضوری با این مقام ایالات متحده در دسترس نیست.

سخنگوی او به واشنگتن پست گفت: «من سوال‌هایی دریافت کرده‌ام مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهوری از ملاقات با رئیس مجلس به این دلیل سر باز زده است که جانب احتیاط را در مورد چین رعایت کند؟ همه این‌‌ها با توجه به ملاحظات کامل در مورد منافع ملی کشور ما تصمیم‌گیری شده است.»

در عوض، هر دو متحد روز پنجشنبه گفت‌و‌گوی تلفنی ۴۰ دقیقه‌ای داشتند.

بر اساس متن این گفت‌و‌گوی تلفنی، هر دو در مورد اتحاد ایالات متحده و کره جنوبی و «بازدارندگی» در مقابل کره شمالی صحبت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مجلس، به‌نوبه خود، از بخش سفر به کره جنوبی که شامل گفت‌و‌گو با رئیس مجلس ملی کره جنوبی و دیدار از منطقه غیرنظامی میان کره جنوبی و کره شمالی می‌شد، راضی به نظر می‌رسید.

پلوسی در یک نشست مطبوعاتی با رهبران کره جنوبی گفت: «رابطه‌ای که سال‌ها پیش از سر ضرورت و امنیت آغاز شده بود، به گرم‌ترین دوستی‌ها تبدیل شده است.»

او افزود: «ما می‌خواهیم امنیت، اقتصاد و کشورداری را به شیوه بین‌پارلمانی پیش ببریم.»

مشاهده این رفتار سرد [رئیس‌جمهوری کره جنوبی] در داخل کشور با واکنش‌های گوناگونی مواجه شد.

کیم اوی‌کیوم، از حزب مخالف دولت کره جنوبی، از یون به‌دلیل گریز از ملاقات، تمجید کرد و گفت او از «آتش درگیری‌های میان ایالات متحده و چین» که سفر پلوسی، به‌خصوص قسمت دیدار بحث‌برانگیز از تایوان در پی داشته، بیرون جسته است.

چسون ایلبو، روزنامه‌ راست‌گرا، در سرمقاله‌ای در مورد «رویکرد مطیعانه» در برابر شی جین‌پینگ هشدار داد و گفت: «اجتناب یون از دیدار با پلوسی ممکن است نشانه‌های نادرستی به ایالات متحده و چین بفرستد.»

یون که در ماه مه به قدرت رسید، در کارزار تبلیغاتی‌اش گفته بود که می‌توان با ایالات متحده و چین همزیستی داشت؛ ایالات متحده شریک دفاعی مهمی برای کره جنوبی به‌ حساب می‌آید و چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کره جنوبی است.

چوی جین، رئیس اندیشکده ریاست جمهوری در سئول، به وال‌استریت ژورنال گفت: «هنوز اوایل ریاست جمهوری او است و یون باید راه درازی را طی کند.»

یون همیشه در مقابل خواسته‌های چین محتاط نبوده است.

در حالی‌ که این ماه ارتش کره جنوبی رزمایش‌های نظامی در ابعاد کامل را با ایالات متحده از سر می‌گیرد، یون در ماه ژوئن نیز با شرکت در نشست ناتو در مادرید خشم چین را برانگیخت.

© The Independent

بیشتر از جهان