حسین طائب: چین و روسیه منافع ما را تامین کنند، می‌پذیریم

حسین طائب پس از سکوتی طولانی برای اولین بار بعد از برکناری‌اش در جمع هادیان سپاه سخنرانی کرد

امروز روسیه و چین و کشورهای اطراف با ارتباطی که با ایران پیدا کرده‌اند، در مقابل آمریکا ایستاده‌اند - Hamed MALEKPOUR / TASNIM NEWS / AFP

حسین طائب، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه، پس از یک سکوت طولانی‌مدت، برای اولین بار در یک جمع سخنرانی کرد. طائب در این سخنرانی به مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت: «متاسفانه هر وقت تیم مذاکره‌کننده ما وارد مذاکره می‌شد، طرف داخلی‌ گرا می‌داد و می‌گفت خزانه خالی است.»

مشاور فرمانده کل سپاه در این سخنرانی به تأمین منافع جمهوری اسلامی از جانب چین و روسیه اشاره کرد و گفت: «در موضوع برجام و آمریکا اگر منافع ملی و امنیت ملی ما تأمین شود، پای کار هستیم. اگر روسیه و چین هم بتوانند این دو را حاصل کنند، ما می‌پذیریم. این با سیاست «نه شرقی و نه غربی» و خطوط قرمز ما منافاتی ندارد.»

حسین طائب به آنچه «شکست راهبردی» آمریکا در منطقه خواند، اشاره کرد و گفت: «آمریکایی‌ها مجبور شدند با خفت از افغانستان بیرون بروند و حاکمیت خود را در عراق تخفیف دهند. در اوکراین هم بعد از فروپاشی شوروی تمام تلاششان را کردند که این کشور غربی شود و برای همین اوکراین را خلع سلاح کردند، اما با حمله روسیه به اوکراین و شکست برنامه‌هایشان دوباره پول و اسلحه خرج کردند تا در مقابل روسیه بایستند. آمریکایی‌ها هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که روسیه به اوکراین حمله کند. زمانی آمریکایی‌ها می‌خواستند با کنترل روسیه بر ما اعمال زور کنند، اما امروز روسیه، چین و کشورهای اطراف با ارتباطی که با ایران دارند‌ در مقابل آمریکا ایستاده‌اند و این شکست بزرگی برای آمریکاست.»

طائب به بحران ذخایر انرژی و غذایی در جهان، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین اشاره و تاکید کرد که جمهوری اسلامی در این بحران هوشمندانه عمل کرده است و گفت: «بحران انرژی و غذا در جهان جدی است. وقتی کشورها از روسیه درخواست می‌کنند، مرز اوکراین را برای صادرات گندم باز بگذارد، حکایت از این موضوع مهم دارد. از طرفی هم کاهش صادرات انرژی به کشورهای اروپایی، زمستان سختی را برای اروپایی‌ها رقم خواهد زد. با نتیجه‌گیری از این دو اتفاق، به این مهم می‌رسیم که کشور ما در این دوره برنامه‌ریزی دقیقی را پی‌ریزی کرده است که باعث می‌شود مشکلات دیگر کشورها را نداشته باشیم.»

حسین طائب که چندی پیش از ریاست مهم‌ترین سازمان اطلاعاتی جمهوری اسلامی کنار گذاشته شد، این سخنرانی را با عنوان مشاور فرمانده سپاه در جمع هادیان سیاسی سپاه پاسداران انجام داد. شبکه هادیان سیاسی گروهی ۱۴‌هزارنفری‌ است که هدف آن جهت‌دهی افکار عمومی برای «انتخاب اصلح» است. با وجود ممنوعیت سپاه برای ورود به سیاست، این شبکه به‌طور خاص بر روی جهت‌دهی افکار عمومی برای شرکت مردم در انتخابات فعالیت می‌کند. اعضای بسیج و سپاه با شرکت در همایش‌ها و جلسات این شبکه، برای اقناع افکار عمومی و شرکت در انتخابات و همچنین انتخاب گزینه نزدیک به سپاه پاسداران، آموزش می‌بینند.

واکنش به برنامه ترور شهروندان اسرائیل در ترکیه

حسین طائب در بخشی از سخنرانی‌اش درباره اسرائیل گفت: «اکنون رژیم صهیونیستی دچار دودستگی شده و این همان نشانه نابودی است. نفتالی بنت از جمعیت خاموش سرزمین‌های اشغالی کمک خواست تا اتحاد صورت بگیرد و‌گرنه صهیونیست‌ها ۸۰ سالگی خود را نخواهند دید.»

طائب به ماجرای برنامه ترور شهروندان اسرائیل به‌وسیله جمهوری اسلامی در ترکیه اشاره ضمنی کرد و با بزرگنمایی خواندن آن گفت: «چون در این رژیم مهاجرت معکوس افزایش یافته بود و مردم به دلیل ترس و ناامنی به مهاجرت به ترکیه اقدام کرده بودند، رژیم در خبرهای رسمی ‌بزرگ‌نمایی کرد تا یهودی‌ها به سرزمین‌های اشغالی بازگردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او سپس در مورد جنگ سرد جمهوری اسلامی و اسرائیل گفت: «با وجود اینکه امنیت در سرزمین‌های اشغالی به گونه‌ای بود که اختلاف و ناامنی در آن نفوذ کرد، شروع کردند به‌صورت مخفیانه در دریا و در سایبری با ما جنگیدن، جواب هم گرفتند. خودشان خوب می‌دانند اگر بخواهند اقدامی ‌کنند، بدون جواب نخواهند ماند.»

دفاع طائب از دولت انقلابی

حسین طائب بخشی از سخنرانی‌اش را به دفاع از ابراهیم رئیسی و برنامه جراحی اقتصادی او اختصاص داد؛ برنامه‌ای که با گذشت چند ماه از آن، موج گرانی‌ها در ایران آغاز شد و اعتراض‌های خیابانی بسیاری را به همراه داشت. طائب با دفاع از جراحی اقتصادی رئیسی گفت: «اگر این جراحی اقتصادی اتفاق نمی‌افتاد، اقتصاد ما با مشکل اساسی روبرو می‌شد. شما جنگ اوکراین و روسیه را ببینید. یک جنگ انرژی و غذاست که در حد یک جنگ جهانی پیش‌بینی شده است. اگر این جراحی انجام نمی‌شد، انحصار مواد غذایی در دست چهار نفر می‌افتاد که تیغ به بدنه اقتصاد کشور می‌کشیدند و آن را سلاخی می‌کردند.»

مشاور فرمانده کل سپاه مشکلات اقتصادی در ایران را «خونریزی اول جراحی» نامید و گفت: «توزیع منابع حاصل از این جراحی اقتصادی در بین مردم و شناسایی گروه‌های مستضعف، کمی ‌طول می‌کشد. این شرایط، همان بخش خونریزی اول جراحی است. در این بین مافیاهایی هم هستند که مانع می‌شوند، اما این افراد هم کنار گذاشته می‌شوند. مسئله هدفمندی مسئله کمی ‌نیست. این مسئله از اواخر دولت دهم قرار بود انجام شود، اما کسی نتوانسته بود این کار را انجام دهد و این دولت توانست.»

ناامنی با تیتر گشت ارشاد

در ماه‌های اخیر برخوردهای خشن گشت ارشاد و افراد وابسته به حاکمیت با افراد بی‌حجاب، شرایط سختی را برای زنان ایران به همراه آورده است که اعتراض‌های زیادی را در پی داشت. طائب اعتراض‌های مردمی را به کشورهای خارجی ربط داد و گفت: «دشمن چون در مسائل سیاسی راه به‌جایی نبرد، به جنگ فرهنگی روی آورد. شروع کردند با تیتر حجاب و گشت ارشاد ناامنی ایجاد کنند. یکی از برنامه‌های آمریکایی‌ها تلاش برای ایجاد ناامنی در اجتماع و ادراک مردم است.»

طائب در پایان گفت: «هدف نهایی دشمن ایجاد تردید در سنگر ماست. باید حواسمان باشد، در جبهه خودی سؤال‌ها و شبهات را پاسخ بدهیم، چرا که جواب ندادن به شبهه موجب می‌شود تحلیل‌های دشمن جای تحلیل‌های ما را بگیرد. محرم بهترین زمان برای اجرای این برنامه است.»

شایعه‌هایی در مورد احتمال بازداشت حسین طائب در شبکه‌های اجتماعی شنیده می‌شد. برخی معتقد بودند بازداشت اطرافیان حسین طائب پیش از برکناری او آغاز شده بود و یک پروژه درون سازمانی سپاه پاسداران برای حذف تیم نزدیک به حسین طائب بود. درگیری‌هایی که به نظر می‌رسد ریشه آن‌ها موضوعی پر اهمیت‌تر از سیاست برای سپاه بوده و به درگیری‌های مالی بین سرداران سپاه مربوط است. انتشار فایل صوتی صادق ذوالقدرنیا، معاون وقت اقتصادی سپاه و محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه باعث شد که بخشی از این درگیری‌ها علنی شود. در این فایل صوتی به نظر می‌رسد که حسین طائب به قالیباف نزدیک است. با برکناری طائب از اطلاعات سپاه در یک ماه اخیر زمزمه‌هایی علیه قالیباف در برخی کانال‌های تلگرامی وابسته به سپاه شنیده می‌شود که می‌تواند نشان از برنامه طیفی در سپاه برای حذف کامل این حلقه باشد؛ حلقه‌ای که به «حلقه مجتبی» معروف است.