انتقال سپیده رشنو به بیمارستان با علائم خونریزی داخلی، ضرب‌وشتم ناهید شیرپیشه

صدا‌وسیما روز شنبه ۸ مرداد، تصاویری از اعتراف‌های اجباری سپیده رشنو زن معترض به حجاب اجباری را منتشر کرد

سپیده رشنو، زن معترض به حجاب اجباری، دو روز پیش از اقدام صداوسیمای جمهوری اسلامی در پخش اعتراف‌های اجباری او، با علائم خونریزی داخلی برای چند ساعت از بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود. هم‌زمان، گزارش‌ها حاکی از آن است که ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، نیز در زندان کچویی کرج مورد حمله و ضرب‌و‌شتم قرار گرفته است.

به گزارش سایت هرانا، سایت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده رشنو، زن معترض به حجاب اجباری، پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱، همراه با تعداد زیادی مامور به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد تا به‌دلیل خطر خونریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکمی از او عکسبرداری شود. بنابر این گزارش، رشنو همان شب و پس از چند ساعت به بازداشتگاه بازگردانده شد.

سپیده رشنو، داستان‌نویس و ویراستار، روز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱، پس از آن بازداشت شد که ویدیویی از ایستادگی و اعتراض او در مقابل «تذکر حجاب» زنی به نام رایحه ربیعی در اتوبوس بی‌آرتی تهران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. 

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بلافاصله اقدام به بازداشت سپیده رشنو کرد و با گذشت چند هفته، این سازمان با همکاری صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی روز شنبه ۸ مرداد، تصاویری از اعتراف‌های اجباری این زن معترض به حجاب اجباری را منتشر کردند.

در این تصاویر، به‌وضوح مشخص بود که بخشی از صورت سپیده رشنو به‌ویژه نواحی اطراف چشم راست او در اثر شکنجه در بازداشتگاه زخمی شده و آسیب دیده است.

چهار روز پس از پخش این تصاویر در صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی، یک منبع مطلع به سایت هرانا، سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفت که دو روز پیش از پخش این اعتراف‌های اجباری، «سپیده رشنو همراه با تعداد زیادی مامور، شبانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد تا به‌دلیل خطر خونریزی داخلی ناشی از ضربه در ناحیه شکمی از او عکسبرداری شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اظهارات شاهدان، سپیده رشنو در زمان انتقال به بیمارستان، کاهش فشار خون داشته، بی‌رمق بوده و به دشواری حرکت می‌کرده است.

ماموران امنیتی که سپیده رشنو را به بیمارستان منتقل کرده بودند، اجازه صحبت با او را به دیگران ندادند و حتی در زمان معاینه پزشک که حریم خصوصی بیمار و پزشک است، این معترض به حجاب اجباری را تنها نگذاشتند.

شاهدان و منابع مطلع گفتند که سپیده رشنو همان پنجشنبه شب ۶ مرداد و پس از ساعاتی از بیمارستان طالقانی به بازداشتگاه سپاه پاسداران بازگردانده شد و اندکی بعد، در شامگاه شنبه ۸ مرداد، برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیمای جمهوری اسلامی اقدام به پخش تصاویری از «اعتراف‌های اجباری» او کرد.

انتشار این تصاویر، اعتراض‌های گسترده افکار عمومی و کاربران رسانه‌های اجتماعی را، به‌دلیل استفاده قوه قضائیه و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی از «اعتراف‌های اجباری» علیه بازداشت‌شدگان عقیدتی و سیاسی، برانگیخت.

علاوه بر این، در اعتراف‌های اجباری پخش‌شده از صداوسیما، علائم زخم و کبودی در اطراف چشم راست سپیده رشنو موجی از نگرانی‌ها را در مورد سلامت و وضعیت او در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسدار در پی داشت.

سپیده رشنو از زمان بازداشت تاکنون، از حق دسترسی به وکیل و دسترسی به دادرسی عادلانه محروم بوده و قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون اتهام او را به‌طور رسمی اعلام نکرده است.

ضرب و شتم ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری در زندان کچویی کرج

همزمان گزارش‌ها حاکی از آن است ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸، که به جرم دادخواهی بازداشت شده است، در بند قرنطینه زندان کچویی کرج مورد حمله و ضرب‌وشتم یکی از زندانیان متهم به جرائم خشن قرار گرفته است.

یک منبع مطلع درباره جزئیات ضرب‌وشتم مادر پویا بختیاری در زندان به هرانا، سایت خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفت: «ناهید شیرپیشه چند روز قبل، از سوی یکی از زندانیان متهم به جرائم خشن مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفت و حتی این زندانی اقدام به فشردن گلوی ناهید شیرپیشه کرده بود که با دخالت مسئولان زندان از هم جدا شدند.»

ناهید شیرپیشه در جریان موج دستگیری خانواده‌های دادخواه، روز دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱، بازداشت شد.

در همان روز تعداد دیگری از مادران و اعضای خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸، از جمله مهرداد بختیاری، عموی پویا بختیاری، سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار، رحیمه یوسف‌زاده، مادر نوید بهبودی، محبوبه رمضانی، مادر پژمان قلی‌پور، سعید دامور، برادر وحید دامور، و سمیه جعفرپناه، خواهر محسن جعفرپناه، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

از میان این مادران و خانواده‌های دادخواه چند روز بعد سکینه احمدی، محبوبه رمضانی و رحیمه یوسف‌زاده آزاد شدند.

شمار دیگری از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ با گذشت بیش از سه هفته همچنان در بازداشتگاه‌های امنیتی تحت بازداشت قرار دارند.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری، نیز روز پنجشنبه ۶ مرداد، از بازداشتگاه به زندان کچویی کرج منتقل شد و تاکنون در بند قرنطینه این زندان نگهداری می‌شود.

بازداشت مادر و عموی پویا بختیاری در حالی انجام شد که منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، نیز از ۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ تاکنون بازداشت و زندانی شده است و روز ۲۹ تیر ۱۴۰۱، از ندامتگاه مرکزی کرج به زندان قزوین تبعید شد.