چین در رزمایشی بی‌سابقه در نزدیکی تایوان چندین موشک شلیک کرد

سفر اخیر نانسی پلوسی خشم چین را برانگیخت

این رزمایش نظامی چین درپی سفر غیرمنتظره نانسی پلوسی برای حمایت از تایوان در مقابل هشدارهای چین صورت گرفته است-REUTERS

یک روز پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از جزیره خودگردان تایوان که پکن آن را جزو قلمرو خود می‌داند، چین در رزمایش بی‌سابقه‌ای که بزرگ‌ترین تمرین نظامی آن کشور تاکنون در تنگه تایوان محسوب می‌شود، تعداد زیادی هواپیما و موشک‌ را در نزدیکی تایوان به هوا فرستاد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که ارتش چین شلیک موشک‌های متعارف متعدد در آب‌های نزدیک تایوان را به‌عنوان بخشی از تمرین‌های برنامه‌ریزی‌شده نظامی خود در شش منطقه پیرامون تایوان تایید کرده است. پیش‌تر، اعلام شده بود که رزمایش جاری شامل شلیک مستقیم به آب‌ها و حریم هوایی اطراف تایوان خواهد بود.

به گزارش سی‌سی‌ تی‌وی، تلویزیون دولتی چین، رزمایش نظامی این کشور به وقت محلی، حدود ظهر پنجشنبه ۱۳ مرداد (ساعت ۴ بامداد به‌وقت گرینویچ)، در زمان ازپیش تعیین‌شده آغاز شد و ظهر یکشنبه پایان خواهد یافت.

براساس این گزارش، بیش‌از ۱۰۰ هواپیما، ازجمله جت‌های جنگنده و بمب‌افکن، و بیش از ۱۰ کشتی جنگی در این رزمایش شرکت دارند.

این رزمایش نظامی چین درپی سفر غیرمنتظره نانسی پلوسی برای حمایت از تایوان در مقابل هشدارهای چین صورت گرفته است.

هم‌زمان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: «تحریک و تبانی آمریکا و تایوان، این کشور را تنها به‌سمت ورطه فاجعه سوق می‌دهد و برای هموطنان تایوانی مصیبت به‌بار می‌آورد.»

تایوان اعلام کرد که برای نخستین‌بار از سال ۱۹۹۶ تاکنون، ۱۱موشک بالستیک دانگ‌فنگ چینی در آب‌های نزدیک آن جزیره شلیک شده است. هم‌زمان، ژاپن نیز به این موضوع اعتراض کرده و مدعی شده است که به نظر می‌رسد پنج موشک چین در منطقه اقتصادی آن کشور در دریا فرود آمده است.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که جت‌های خود را برای هشداردادن به ۲۲ هواپیمای جنگنده چینی که از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده و وارد منطقه دفاع هوایی این کشور شده‌ بودند، به پرواز درآورده است.

تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان، نیز در واکنش به رزمایش چین گفت که تایوان قصد تحریک برای ایجاد درگیری ندارد، اما قاطعانه از حاکمیت و امنیت ملی خود دفاع خواهد کرد.

او در یک پیام ویدئویی ضبط‌شده به مردم تایوان گفت: «تایوان هرگز دربرابر چالش‌ها شکست نخواهد خورد.»

او افزود: «ما آرامیم و تندخو نیستیم، منطقی عمل می‌کنیم و تحریک‌کننده نیستیم، اما قاطعیت خواهیم داشت و چشم نمی‌بندیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های تایوان گفتند که این رزمایش، قوانین سازمان ملل متحد را نقض می‌کند و حمله به حریم سرزمینی تایوان و تهدیدی مستقیم برای رفت‌وآمد آزاد هوایی و دریایی محسوب می‌شود.

حزب پیشرو دموکرات (Democratic Progressive Party)، حزب حاکم در تایوان، اعلام کرد که چین در «شلوغ‌ترین آبراه‌های بین‌المللی و مسیرهای هوانوردی» رزمایش‌هایی را انجام می‌دهد و این اقدام را «رفتاری غیرمسئولانه و نامشروع و غیرقانونی» توصیف کرد.

از سال ۱۹۴۹، زمانی که کمونیست‌های مائوتسه‌تونگ پس از شکست‌دادن ملی‌گرایان حزب ناسیونالیست (کومینتانگ) به رهبری چیانگ کای‌شک (KMT) در یک جنگ داخلی، قدرت را در پکن به‌دست گرفتند و دولت تحت رهبری جیانگ کای‌شک را وادار کردند تا به جزیره عقب‌نشینی کند، این کشور خودگردان بوده است.

سخنگوی کابینه تایوان نیز ضمن محکوم‌کردن شدید این رزمایش، گفت که هم‌زمان وب‌سایت‌های وزارت دفاع، وزارت خارجه و دفتر ریاست‌جمهوری این کشور نیز هدف حمله هکرها قرار گرفته‌اند و درباره «جنگ روانی» پیش رو هشدار داد.

براساس یک گزارش امنیتی داخلی تایوان که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته و یک منبع امنیتی تایوان نیز آن را تایید کرده است، چین حدود ساعت دو بعدازظهر به‌وقت محلی (شش صبح به‌وقت گرینویچ)، در نزدیکی مجمع‌الجزایر ماتسو واقع‌ در تنگه تایوان در نزدیکی سواحل چین، دو موشک به سوی مناطق اعلام‌شده برای رزمایش پرتاب کرده است.

یک منبع آگاه تایوانی نیز به رویترز گفت که پیش از شروع رسمی رزمایش، کشتی‌های نیروی دریایی و هواپیماهای نظامی چین صبح پنجشنبه، چندین‌بار از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند.

او افزود که هواپیماها بارها و بارها در آن منطقه پرواز کرده و سپس از آن‌جا خارج شده‌اند و «به آزار و اذیت ما ادامه می‌دهند».

وزارت دفاع تایوان پیش‌تر هم اعلام کرده بود که چهارشنبه شب، تنها چند ساعت پس از عزیمت پلوسی به کره جنوبی، هواگردهای ناشناسی، احتمالا پهپادها، بر فراز منطقه جزایر دورافتاده کینمن تایوان به پرواز درآمدند.

پلوسی در تایوان ضمن اعلام همبستگی آمریکا به مقام‌های آن کشور گفت که خشم چین نمی‌تواند رهبران جهان را از سفر به آنجا باز دارد.

وزارت دفاع چین هم پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که  پکن در واکنش به سفر پلوسی به تایوان، یک‌ سری «رزمایش‌های نظامی هدفمند» را آغاز خواهد کرد.

در آن بیانیه، رزمایش نظامی چین یک بازدارنده جدی مقابل اقدام‌های منفی و تنش‌زای اخیر آمریکا در ارتباط با تایوان و همچنین هشداری جدی به نیروهای جدایی‌طلبی که به‌دنبال استقلال تایوان‌اند، عنوان شده بود.

چین از مدت‌ها پیش گفته بود که اختلاف‌هایش با تایوان یک امر داخلی است و حق تصرف این جزیره به‌زور را برای خود محفوظ می‌داند.

در تایوان، روز پنجشنبه هرچند نگرانی‌هایی از اینکه پکن حتی می‌تواند موشکی را بر فراز جزیره اصلی شلیک کند، وجود داشت، زندگی مردم تا حد زیادی عادی و مثل همیشه بود.

در پکن، پایتخت چین، روز پنجشنبه هم مانند سراسر هفته جاری، تدابیر امنیتی در منطقه اطراف سفارت آمریکا به‌طور غیرمتعارفی شدید بود، اما هیچ نشانه‌ای از اعتراض یا درخواست برای تحریم محصولات آمریکایی وجود نداشت.