دو سال پس از انفجار بیروت دو سیلوی دیگر فرو ریخت

هزاران نفر به مناسبت فرارسیدن دومین سالروز انفجار بندر بیروت، در پایتخت لبنان تظاهرات کردند

انفجار چهارم اوت ۲۰۲۰ که دست‌کم ۲۲۰ نفر را به کشتن داد، یکی از بزرگترین انفجارها غیراتمی در تاریخ به شمار می‌رود- IBRAHIM AMRO / AFP

رسانه‌ها از ریزش دست‌کم دو سیلوی دیگر در بندر بیروت در روز پنجشنبه چهارم اوت، خبر داده‌اند.

این سیلو‌ها در حالی فرو ریختند که به گزارش خبرگزاری رویترز هزاران نفر به مناسبت فرارسیدن دومین سالروز انفجار بندر بیروت، در پایتخت لبنان تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات در شعارهایشان دولت را به دلیل کوتاهی در برملا کردن واقعیت درباره دلیل انفجار به باد انتقاد گرفتند.

همزمان با این تظاهرات در عصر پنجشنبه، سیلوهای بتونی به شدت آسیب‌دیده در انفجار ترک برداشتند و در فاصله چند صد متری از مردم فرو ریختند و ابری از غبار آسمان را پوشاند.

یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات که در زمان وقوع انفجار نیز در آنجا بود، به خبرگزاری رویترز گفت: «فروریختن سیلوها یادآور خاطره بسیار بد انفجار برای من بود. همان دود و غبار دوباره برخاست.»

شرکت‌کنندگان در تظاهرات تی‌شرت‌های سفیدی که تصویر یک دست خونین بر آن نقش بسته، از مقابل وزارت دادگستری بیروت به سوی بندر و بعد ساختمان پارلمان در مرکز بیروت راهپیمایی کردند.

انفجار چهارم اوت ۲۰۲۰ که باعث مرگ دست‌کم ۲۲۰ نفر شد، یکی از بزرگترین انفجارها غیراتمی در تاریخ به شمار می‌رود. دلیل انفجار آتش گرفتن مقادیر فراوانی نیترات آمونیوم بود که از سال ۲۰۱۳ در بندرگاه بیروت نگهداری می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندین مقام ارشد لبنانی به دست داشتن در انفجار متهم شده‌اند اما تاکنون هیچ‌یک از آنان محاکمه نشده است و منتقدان، فساد دولتی و بحران سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور را عامل تعلل در یافتن دلیل واقعه می‌دانند.

میشل عون، رییس‌جمهور کنونی لبنان، چند روز پس از انفجار گفته بود که چندین بار درباره انبار مواد شیمیایی در بندر هشدار داده بود و از مقام‌های امنیتی خواسته‌ بود تا اقدام مقتضى را انجام دهند.

او که در آن زمان نخست‌وزیر وقت لبنان بود، همچنین گفت که درباره واقعه مطلع شده بود اما هیچکس درباره خطر مواد شیمیایی به مردم هشدار نداده بود. کار تحقیقات درباره انفجار در بندر بیروت بیش از شش ماه است که متوقف شده است.

روحانی ارشد مسیحیان لبنان در مراسم یابود جان‌باختگان انفجار گفت خداوند مقام‌هایی را که مانع تحقیقات داخلی شدند «نفرین کند.» او خواستار شروع تحقیقات بین‌المللی درباره واقعه شد و گفت:‌ «غیر از این جنایت قرن، دیگر چه می‌خواهید تا اقدام کنید؟»

خانواده قربانیان نیز از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند تا درباره واقعه تحقیق و تفحص کند.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات در روز پنجشنبه با تجمع در مقابل سفارت فرانسه در بیروت، خواستار حمایت پاریس از تحقیقات بین‌المللی شدند. برخی از فعالان حقوق بشر در لبنان می‌گویند که فرانسه به دلایل سیاسی مانع تلاش‌ها در تشکیل کمیته تحقیق خارجی شده است. فرانسه به این اتهام پاسخی نداده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه را «دو سال بدون عدالت» توصیف کرد و در توییتی خواستار «تحقیقات بی‌طرف، جامع و شفاف» درباره واقعه شد. هیات اتحادیه اروپا در بیروت از این درخواست حمایت کرده است.

پاپ فرانسيس، رهبر کاتولیک‌های جهان، یک روز قبل ابراز امیدواری کرد که اجرای عدالت موجب آرامش مردم لبنان شود و گفت «حقیقت را نمی‌شود پنهان کرد.»

ریزش بقایای به جا مانده از ساختمان عظیم سیلوی بیروت از چند روز پیش آغاز شد و بخش‌هایی از آن روز یکشنبه فرو ریخت.

گرمای تابستان از چند هفته پیش موجب روشن شدن آتش در بخش‌های پایینی بقایای ساختمان سیلوهای غلات بندر بیروت شده و غلات فاسد و تخمیرشده در سازه را شعله‌ور کرده است. مقام‌های محلی هشدار داده‌اند که بقیه سازه نیز ممکن است هر لحظه فرو بریزد.

بیشتر از جهان