۴۲ نفر در یک هفته اخیر در اثر سیلاب در افغانستان جان باختند

بسیاری از زیرساخت‌ها مانند مدارس، پل‌ها و بیمارستان‌ها در اثر سیلاب تخریب شده یا آسیب دیده‌اند

بر اساس ارزیابی‌‎های شورای پناهندگان نروژ، یک هزار و ۷۲۰ خانه در اثر سیلاب در افغانستان ویران شدند-عکس:nrc.smugmug.com

بر اساس بیانیه شورای پناهندگان نروژ، در یک هفته گذشته، ۴۲ تن در ۹ استان افغانستان، در اثر جاری شدن سیل جانشان را از دست دادند. در بیانیه این سازمان آمده است: «سیل غیرمترقبه امسال برای جوامع آسیب‌دیده در افغانستان فاجعه‌بار است. مقیاس تخریب گسترده است. سیلاب ناگهانی، بخش‌هایی از جاده‌ها و دیگر زیرساخت‌های حیاتی مانند پل‌ها، آسیاب‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را با خود برده است. مردم مشاغل خود را از دست داده‌اند و هکتارها زمین کشاورزی ویران شده‌اند.»

همچنین، در بیانیه شورای پناهندگان نروژ آمده است که حدود ۱۸ هزار نفر، از وقوع سیلاب در افغانستان متاثر شده‌اند که همه آن‌ها برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. در این میان، ۴۲ نفر جان باختند و ۵۶ نفر به‌شدت زخمی شدند. آسیب‌دیدگان شامل ساکنان ۹ استان افغانستان از جمله ساکنان خوست و پکتیکا می‌شوند که در ۲۱ ژوئن در اثر زلزله مرگبار نیز آسیب دیدند.

براساس ارزیابی‌های شورای پناهندگان نروژ، یک هزار و ۷۲۰ خانه در اثر سیلاب ویران شدند و ۳ هزار و ۷۳ خانه به‌شدت آسیب دیدند. ۷۹۰ هکتار زمین کشاورزی، ۲۸ پل و ۱۲ آسیاب گندم تخریب شده و تعدادی از جاده‌ها نیز آسیب دیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه به نقل از نیل ترنر، رئیس شورای پناهندگان نروژ در افغانستان، آمده است: «وضعیت در روستاهای افغانستان پیش از سیل بحرانی بود. بحران اقتصادی پس از تسلط طالبان در سال گذشته، بسیاری از کشاورزان را به سمت بدهی‌های سنگین سوق داده است، زیرا آن‌ها در تلاش‌ برای پرداخت هزینه بذر و کود در این فصل‌اند. در حالی که با سیل اخیر، محصولاتشان از بین رفته و زمستان نزدیک است.»

شورای پناهندگان نروژ با ابراز نگرانی از افزایش موج جدیدی از نیازمندان در افغانستان، گفت جامعه جهانی باید به فکر تهیه بودجه لازم برای حمایت از فقرا و آسیب‌دیدگان در افغانستان باشد. به گفته این سازمان، جامعه جهانی همچنین باید برای رفع تحریم‌های وضع‌شده علیه طالبان که مانع کمک‌های اقتصادی به افغانستان می‌شوند، گام‌های فوری بردارد.

هرچند سازمان ملل متحد آمار افرادی را که در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند، حدود ۱۸ میلیون نفر برآورد کرده، اما شورای پناهندگان نروژ این رقم را ۲۴ میلیون نفر ذکر کرده است.

در دو هفته اخیر، طالبان با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی از جریان پرواز هلیکوپترهای نظامی‌شان در مناطق سیل‌زده ادعا کردند که سرگرم کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان‌‌اند، اما بسیاری از آسیب‌دیدگان در مصاحبه با رسانه‌های محلی گفتند که کار موثری برای حمایت از آن‌ها انجام نشده است. طالبان همچنین آمار دقیقی از تعداد آسیب‌دیدگان و جان‌باختگان سیلاب در چند هفته اخیر منتشر نکردند.

در ساختار کابینه طالبان، یک وزارت به نام «وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی» وجود دارد، اما این وزارت ضمن اینکه به‌ندرت به تماس رسانه‌ها پاسخ می‌دهد، هیچ گزارش تازه‌ای از اوضاع آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی در وب‌سایت و آدرس‌های رسمی‌اش در فضای مجازی منتشر نکرده است.

با وقوع زلزله در ۲۱ ژوئیه در استان‌های خوست و پکتیکا، حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۱۵۰۰ نفر زخمی شدند. چند هفته بعد از این زلزله مرگبار، با وقوع سیل در شرق و جنوب افغانستان، تعداد افراد نیازمند به دریافت کمک‌های فوری افزایش پیدا کرده است. دولت‌ها و سازمان‌های کمک‌رسان، در پاسخ به درخواست سازمان ملل برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان زلزله، حدود ۴۰ میلیون دلار کمک نقدی ارسال کردند.

طی ۱۱ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های جهانی، برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان، کمک‌هایشان را به آژانس‌های سازمان ملل متحد در افغانستان ارسال کردند تا به دست نیازمندان برسد. آمریکا در صدر فهرست کمک‌کنندگان قرار دارد که تاکنون ۷۷۵ میلیون دلار به افغانستان ارسال کرده است.

مقام‌های آمریکایی همواره بر ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید می‌کنند و به همین دلیل، وزارت خزانه‌داری آمریکا تعدادی از تحریم‌هایی را که مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به بانک‌ تحت کنترل طالبان در افغانستان می‌شد، لغو کرد.