سه شهروند بهائی از راه یافتن به دانشگاه محروم شدند

بهائیان ایران همواره با خطر دستگیری، زندان، شکنجه و ضبط اموال شخصی مواجه‌اند

جمهوری اسلامی ایران در ادامه برخوردهای تبعیض‌آمیز با بهائیان، بار دیگر دانش‌آموزان پیرو این دین را از راه‌ یافتن به دانشگاه و ادامه تحصیل محروم کرد و هم‌زمان با اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۱، سه دانش‌آموز بهائی به نام‌های هانا موفقی و هیوا بدیعی از کرج و بهراد براتی از مشهد هنگامی‌ که قصد داشتند نتیجه آزمون خود را در سامانه سازمان سنجش مشاهده کنند، به صفحه‌ای ارجاع داده شدند که از «نقص پرونده» آنان خبر می‌داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، گزینه نقص پرونده یک ترفند متداول است که عمدتا از سال ۱۳۸۵، برای محروم کردن شهروندان بهائی از ادامه تحصیل استفاده می‌شود. علی‌رغم نص صریح قانون، طبق مصوبه محرمانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیل در دانشگاه‌ها نیز محروم‌اند.

حکومت ایران در هفته‌های اخیر فشار بر شهروندان بهائی را در سراسر ایران تشدید کرد. در روزهای گذشته، ماموران امنیتی به خانه‌ ده‌ها شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران هجوم بردند و ضمن تفتیش کامل منازل، برخی از آنان را دستگیر و به مکان‌های نامعلومی منتقل کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی دستگیری گسترده بهائیان، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای، ادعا کرد که افراد بازداشتی «با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل در فلسطین اشغالی در ارتباط تشکیلاتی بوده‌اند».

روز سه‌شنبه، ۱۱ مرداد، نیز ماموران امنیتی و نظامی با حمله به روستای روشنکوه از توابع شهرستان ساری، منزل تعدادی از بهائیان را تخریب کردند. این اقدام در رسانه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی داشت.

بهائیان در ایران در تمام سال‌های پس از انقلاب اسلامی، با خطر دستگیری، زندان، شکنجه و ضبط اموال شخصی مواجه بوده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با این ادعا که دین بهائی «فرقه ضاله» است و پیروان آن مرتدند، بهائیان را از ادامه تحصیل، استخدام و آزادی‌های مدنی و فردی محروم می‌کنند.

بر اساس منابع غیررسمی، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهائی در ایران زندگی می‌کنند و در حال حاضر، بیش از یک هزار شهروند بهائی در جمهوری اسلامی ایران در انتظار حکم دادگاه‌اند و شماری از آنان نیز دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کنند.

جامعه جهانی بهائی اواخر تیر ۱۴۰۱، در بیانیه‌ای، از بازداشت، احضار، محاکمه، بازرسی خانه و تعطیلی مشاغل ۶۴ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران در مدت ۵۰ روز، خبر داد. در این بیانیه، ضمن اعتراض شدید به کارزار سازمان‌یافته جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان بهائی، آمده بود: «بهائیان بیش از ۴۴ سال است که به دلیل اعتقاداتشان سرکوب‌ مداوم را متحمل شده‌اند؛ اما موج کنونی آزارواذیت‌ها بیش‌ازحد نگران‌کننده است.»