آغاز دور جدید مذاکرات وین؛ از عقب‌نشینی خبری نیست

ایران و آمریکا همچنان یکدیگر را به پذیرش شروط خود در مذاکرات دعوت می‌کنند

هم‌زمان با ورود هیئت مذاکره‌ کننده ایران به وین با هدف شرکت در نشست جدید مذاکرات احیای «برجام»، خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش‌ها در مورد عقب‌نشینی تهران از شرط حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا را رد کرد.

یک منبع آگاه در تیم مذاکره کننده ایران به این خبرگزاری گفت که تهران «درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.»

روزنامه «وال استریت ژورنال» روز گذشته خبر داده بود ایران شرط خود را برای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا در مذاکرات کنار گذاشته است.

این منبع آگاه هم در واکنش به این خبر گفته است«جمهوری اسلامی ایران حسن‌نیت خود در مذاکرات را نشان داده و اراده جدی خود را برای رسیدن به توافق دارد.»

به گفته این منبع «اکنون توپ در زمین آمریکا است و اگر آن‌ها خواهان به نتیجه رسیدن توافق با ایران هستند، باید از فرصتی که اعضای برجام در اختیارشان گذاشته استفاده کنند.»

این اظهارات هم‌زمان با ورود علی باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران به وین به منظور از سر گرفتن مذاکرات احیای برجام ابراز شده است.

پافشاری تهران بر موضوع  فرا برجامی حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا، یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر اعلام شده است.

آمریکا هم این شرط را نپذیرفته و اعلام کرده که قصد ندارد سپاه پاسداران را از این فهرست حذف کند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم همسو با این پافشاری‌ها، اعلام کرده که دوربین‌های نصب شده در تاسیسات اتمی که تهران آنها را برچیده است، «به شرطی فعال و روشن می‌شود که همه موارد ادعایی و اتهامی علیه ایران کنار گذاشته شود.»

اسلامی گفته است این دوربین‌ها «همراه با توافقنامه برجام به این منظور نصب شد تا محدودیت، ظرفیت و فعالیت هسته‌ای ایران را با آن اندازه گیری کنند» و وقتی غرب به «تعهدات خود عمل نکرده، دلیلی ندارد که ما یک طرفه آن را ادامه دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین ادعا کرده که «جمهوری اسلامی به دنبال توافق خوب است و توافق خوب هم یعنی رعایت منافع ملت ایران چرا که آنها از این طریق به منافع ایران ضربات زیادی وارد کردند.»

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم گفته است که «وقتی آمریکا تصمیم درست بگیرد، در مقابل، ایران اجرای کامل تدابیر هسته‌ای منطبق با توافق ۲۰۱۵ را از سر خواهد گرفت.»

پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای، مقام‌های جمهوری اسلامی برخی دوربین‌های نظارتی را از مراکز هسته‌ای جمع‌آوری کرده و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که قصد دارند دو آبشار دیگر از سانتریفیوژهای نسل ششم را در یک واحد عملیاتی جدید در نطنز نصب کنند.

براساس تعهدات ایران در «برجام»، نصب و به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته ممنوع است، اما بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته که دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ پیشرفته صادر شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی این مجموعه اقدامات حساسیت برانگیز را در راستای طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» می‌دانند و از آن دفاع هم می‌کنند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند تهران علاوه‌ بر تضمین‌های آمریکا، خواستار پایان‌ دادن به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ذرات اورانیوم یافت‌ شده در تاسیسات اتمی‌اش است، اما غربی‌ها می‌گویند تحقیقات زمانی پایان خواهد یافت که آژانس بتواند تکلیف منشاء این ذرات را روشن کند.

تهران هم تاکنون نتوانسته است پاسخ‌های قانع کننده‌ای به پرسش‌های آژانس بدهد که همین مساله منجر به پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات شده است. مذاکراتی که طی ۱۶ ماه تهران حاضر نشده است به طور مستقیم آن را با واشینگتن دنبال کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را نیز برعهده دارد هم اعلام کرده که متن پیش‌نویس نهایی را به ایران و ایالات متحده ارائه کرده و آن‌ها باید به‌ سرعت در مورد پذیرش یا رد آن تصمیم‌گیری کنند.

در این میان مقام‌های آمریکایی هم می‌گویند که ایران باید خواسته‌های فرا برجامی خود را کنار بگذارد و مقام‌های جمهوری اسلامی هم مدعی‌اند این آمریکاست که باید تصمیم نهایی را گرفته و مقدمات احیای برجام را فراهم کند.

دور تازه مذاکرات تهران با غرب از قرار معلوم بدون عقب‌نشینی طرفین از شروط و خواسته‌های خود در وین آغاز خواهد شد که پیش‌بینی نتایج آن در صورت ادامه این پافشاری‌ها در جریان مذاکرات از پیش مشخص است.