پلیس ایران با حیوان‌آزاری مقابله می‌کند

راه‌اندازی شعبه برخورد با جرایم محیط‌ زیستی و حیوان‌آزاری

عکس از ایرنا

زیست مشترک حیوان و انسان چندان در بین ایرانیان فرهنگ سازی نشده ولی با این حال، در دهه‌های پیش حیوان‌آزاری به قساوت سال‌های اخیر نبوده است. از آن سوی ماجرا، محبت به حیوانات از طریق بازکردن پناه‌گاه‌هایی برای سگان و گربه‌ها در ایران رایج شده که به‌نظر می‌رسد به‌تدریج در ایجاد گفتمان درباره مقابله با حیوان‌آزاری موفق عمل کرده است.

اواخر مرداد امسال بود که تجمعی اعتراضی به کشتن دلخراش سگ‌های ولگرد در کهریزک تهران برگزار شد. در این تجمع که در نوع خود بی‌نظیر بود، تعداد چشمگیری از قشرهای مختلف در دفاع از حیوانات بی‌زبان در کنار هم همصدا شده بودند. مردم با تجمع مقابل ساختمان شهرداری تهران با سر دادن شعار «حقوقت حرومه» به کشتن سگ‌های ولگرد کهریزک توسط سرنگ اسید اعتراض کردند که نیروهای ضد شورش و بسیج با باتوم و گاز اشک آور معترضین را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تعدادی را بازداشت کردند. این بازداشت‌ها خود، دستمایه‌ای برای اعتراضات بعدی شد.

حال، رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی خبر از راه اندازی شعبه‌ای برای برخورد با جرایم محیط‌ زیستی و حیوان‌آزاری می‌دهد. البته پلیس فتا این حرکت را در راستای «افزایش همکاری با سازمان حفاظت محیط‌ زیست» اعلام کرده است. سردار وحید مجید در این خصوص گفت: «فیلم‌های مربوط به حیوان‌آزاری در فضای مجازی، بلافاصله توسط پلیس فتا رصد می‌شود و مطابق با مجازات‌هایی که در قانون برای حیوان‌آزاری و صید و شکار غیرقانونی تعیین شده با مجرمان برخورد و اقدام می‌کند که چندین مورد آن انجام شده است».

سردار مجید با بیان اینکه پلیس قصد دارد تا «به‌جد» با موارد حیوان‌آزاری برخورد کند اضافه کرد که این شعبه پس از جلسات کارشناسانه با سازمان محیط‌ زیست قرار است در فضای مجازی این سازمان ایجاد شود. او در همین رابطه در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: «حوزه رصد و پایش سازمان محیط‌ زیست در فضای سایبر در حال حاضر هم انجام می‌شود اما بنا داریم این امر تخصصی‌تر صورت گیرد که به‌همین منظور کارشناسان پلیس فتا به آنجا اعزام می‌شوند تا حوزه حیوان‌آزاری فعال شود. ضمن این که سازمان محیط‌ زیست خود به تنهایی هم ضابط قضایی دارد یعنی در موارد حیوان‌آزاری یا صید و شکار غیرقانونی وارد و بر اساس مبانی قضایی اقدام می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس فتا از مردم خواست تا موارد مغایر صید و شکار و فروش حیوانات و پرندگان غیرمجاز را به سایت پلیس یا شماره تماس ۸۱۸۱۸ اطلاع دهند. وحید مجید همچنین از اقدام فوری پلیس فتا در شناسایی یک مورد روباه آزاری در ماکو که منجر به آسیب دیدن این حیوان شده بود، خبر داد.

شاید استقبال نمایندگان مجلس از طرح لایحه منع آزار حیوانات در این مورد کمک کرده باشد. اواخر شهریور ماه، ۱۰۰ نماینده مجلس با امضای این طرح خواستار تشدید مجازات‌های حیوان‌آزاری شدند. در مواد ۶۸۰ و ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات‌هایی از جمله حبس از نود و یک روز تا شش‌ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌ و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال برای حیوان‌آزاری پیش‌بینی شده است.

البته گفتنی است نیروی انتظامی محدودیت‌های بسیاری برای نگهداری حیوانات خانگی خصوصا سگ اعمال کرده است. چندی پیش گرداندن سگ در معابر عمومی ممنوع اعلام شد. به تازگی نیز، رئیس پلیس امنیت عمومی تهران از پلمپ فروشگاه‌های محصولات حیوانات خانگی خبر داد. علی ذوالقدر گفته بود پت‌شاپ‌ها دارای مجوز از اتاق اصناف نیستند.

بیشتر از